Een nieuwe WordPress Website – Een checklist voor ‘beginners’.
Wanneer je begint met een nieuwe WordPress website voor je onderneming, dan komt er een aantal dingen bij kijken die je eigenlijk niet over het hoofd mag zien. Hoewel een aantal zaken al eerder genoemd is in blogartikelen, wil ik er toch nog eens bij stil staan. En het geheel completeren tot een handige checklist voor jou.
Zorg voor een goede hosting
Het is tegenwoordig niet duur om een website te laten hosten. Wil je meer dan een eenvoudige WordPress website om je bedrijf te presenteren, maar wil je bijvoorbeeld ook een webwinkel of een online leeromgeving hebben, dan zijn deze goedkope pakketten meestal te licht. Laat je goed informeren met betrekking tot passende hosting voor jouw website.
Denk goed na over het thema wat je wilt gebruiken
Wanneer je kiest voor een thema, maak deze keuze dan heel bewust. Ik heb in het verleden heel wat geschreven over het kiezen van een juist thema voor je website. Lees deze artikelen nog eens door, voor je een definitieve keuze maakt.
- Wat je moet weten bij de keuze voor een WordPress thema
- Wat je moet weten voor je een nieuw WordPress thema neemt
- Pagebuilders voor WordPress: ‘Yay of Nay’
Over hoe je dit thema in kan zetten voor een goed navigeerbare website, heb ik ook het nodige geschreven.
Orienteer je goed met betrekking tot de beschikbare plugins
Eén van de voordelen van WordPress is dat er talloze plugins beschikbaar zijn, een nadeel is, dat er talloze plugins beschikbaar zijn. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Gelukkig worden er op talloze blogs diverse plugins regelmatig besproken. Zoals bijvoorbeeld op de site van WordXPression. Als je zoekt in de ‘Plugins‘ categorie kom je vele goed besproken en vaak ook onderling vergeleken plugins tegen. Met een duidelijke bespreking van voor- en nadelen.
Benoem je doelgroep en je ideale klant
Verkopen via je website is zoveel makkelijker als je je doelgroep en je ideale klant expliciet benoemt. Over het hoe en waarom heb ik in de afgelopen jaren letterlijk boekdelen geschreven.
Een website is geen folder, maar een instrument voor je bedrijf.
En dit geldt nog sterker, wanneer je een online leeromgeving of een webwinkel hebt. Ga actief aan de slag met marketing en remarketing. Blijf jezelf informeren (bijvoorbeeld via de blog van WordXPression) en volg enkele relevante trainingen. Dit is nog veel meer van toepassing, wanneer je een webwinkel of een online leeromgeving hebt.
Zorg voor een goede beveiliging, regelmatige updates en back ups.
Klinkt dat als een technische nachtmerrie voor je? Dat is het ook! Gelukkig kan je dit allemaal uitbesteden.
Zorg ervoor dat je voldoet aan de GDPR
Dit voldoen aan de GDPR bestaat uit drie delen. Eén deel is de beschrijving en inrichting van de procedures in je bedrijf. Een tweede deel is het hebben van een goede Privacy verklaring. En tenslotte is het van groot belang, dat ook je site aan de wettelijke voorwaarden rond opt-in en opt-outs voldoet. Bij vooral dit laatste deel van WordXPression je goed ondersteunen. Wanneer je een nieuwe website laat bouwen, is deze ondersteuning inbegrepen. Bouw je de website zelf, of heb je al een website, dan is wellicht de WordXPression Support Strippenkaart een goede oplossing.
Plan tijd in voor je website
Blok per week minimaal 4 uur in voor je website en het onderhoud hieraan. Wanneer je goed met je site aan de slag wilt gaan, zal het je dit zeker kosten. Plan ook één dag per maand in om de effectiviteit van je site op basis van de meetgegevens en je verkopen de evalueren.
Zorg ervoor dat je Google Analytics keurig activeert wanneer je site live gaat
Het succes van je website is mede afhankelijk van de informatie die je hebt met betrekking tot je sitebezoek. Zorg er dus voor, dat je Google Analytics goed installeert en kijk ook regelmatig naar de gegevens.
Richt ook direct je Remarketing / Retargetting goed in
Direct gegevens verzamelen betekent ook, dat je direct begint met gegevens te verzamelen voor je latere marketing. Eén van de simpele stappen om dit te doen, is door Google Analytics hier op voor te bereiden en je Facebook pixel in je pagina op te nemen. Hoe je effectief je remarketing / retargetting oppakt leer je onder meer in ‘Online Marketing – Een Stap Verder‘
Tenslotte
Mocht je nog tips hebben op wat op deze checklist niet mag ontbreken, dan hoor ik het graag van je in het commentaar hieronder.
Wil je een goede website die aan de checklist voldoet? Dan moet je zeker contact opnemen over een nieuwe website met WordXPression.