Vind je concurrentie met de gevorderde ‘zoek operators’ van Google.
Wanneer je je duidelijk hebt wat de vraag is, en hoe deze vraag zich ontwikkelt, is het hoog tijd om ook eens een kijkje te nemen bij het aanbod.
Veel mensen maken hierbij de fout om dezelfde zoektermen in Google te gebruiken, die ook gebruikt zijn voor het vinden van de vraag. Dit is goed om je directe concurrenten te vinden, maar hoe zit het met die aanbieders die zich in de periferie van jouw niche bevinden? Wanneer we toch gaan zoeken, kunnen we het beter direct goed doen.
Wie is je concurrentie?
Maar voor ze zoeken, is het goed om eerst eens stil te staan bij wie of wat nu eigenlijk je concurrentie is. Vaak ben ge geneigd om bij ‘concurrentie’ heel letterlijk te kijken naar degenen die eenzelfde dienst of product aanbieden. Maar wanneer jouw product een informatieproduct is, zoals bijvoorbeeld een boek of een cursus, dan moet je het begrip ‘concurrentie’ heel wat ruimer nemen.
Jouw concurrentie is alles en iedereen die straks jouw potentiële koper ervan zal weerhouden om bij je te kopen. Dat kan dus vrij beschikbare informatie op het Internet zijn, YouTube is hier een overduidelijke voorbeeld van. Dat kan straks bijvoorbeeld beschikbare literatuur zijn. Alles wat jouw potentiële koper ervan zou kunnen weerhouden om jouw product te kopen, is je concurrentie.
Waarom willen we de concurrentie in kaart brengen?
Er is een aantal belangrijke redenen, waarom je de concurrentie in kaart wilt brengen. De belangrijkste reden is misschien wel om te valideren of mensen geld uit willen geven aan een bepaald product. Vind je bijvoorbeeld diverse fora en YouTube filmpjes over een onderwerp, maar in zijn totaal geen enkel boek of geen enkele cursus, dan mag je er van uitgaan, dat de meeste mensen geen geld uit willen geven aan meer kennis opdoen met betrekking tot dat onderwerp. Het zou dus een slechte markt kunnen zijn om straks in te beginnen.
Aan de andere kant, indien het onderwerp letterlijke honderden boeken en cursussen heeft, dan kan het voor jou een teken zijn, dat je heel duidelijk je sub-niche binnen die niche moet vinden. Je hebt zoveel concurrentie, dat je je duidelijk op het eerste gezicht al moet onderscheiden.
Google Advanced Search Operators
Maar deze concurrentie moet je dus eerst vinden. Maar hoe doe je dat? Google helpt jou hierbij met de zogenaamde ‘Advanced Search Operators’. Je kan namelijk Google heel wat specifieker gebruiken, dan de meeste mensen doen.
Wanneer ik kijk hoe veel mensen op de pagina’s van WordXPression komen via Google, zie ik dat er vaak een directe vraag wordt gesteld. ‘Hoe kan ik een kopie van mijn blog maken?’ bijvoorbeeld. We hebben de neiging om met de computer te communiceren, zoals je dat in het dagelijks leven met mensen doen. Nu is Google gelukkig behoorlijk intelligent en zal Google alle niet voor je onderwerp relevante woorden uitfilteren. De daadwerkelijke opdracht waarmee Google aan de slag gaat zal iets zijn als ‘kopie blog’ of ‘kopie blog maken’.
Maar deze intelligentie van Google doet ons vaak vergeten, dat Google nog meer kan. We kunnen bijvoorbeeld ook vertellen, welke dingen we niet willen vinden. En Google noemt de ‘dingen’ waarmee we dit kunnen ‘Advanced Search Operators’.
Wat is een ‘Operator’.
Even heel in het kort, voor degenen die al een tijdje niet meer naar hun wiskundeboeken hebben gekeken. Een ‘operator’ is een symbool wat aangeeft welke bewerking er plaats moet vinden met ‘iets anders’. In 1+1 is de ‘plus’ de operator, deze geeft immers aan, dat we bij ‘1’ nogmaals ‘1’ op moeten tellen.
In de Google zoekopdrachten hebben we ook een aantal operators. ‘Symbolen’ die aangeven, hoe we een bepaald zoekwoord of een bepaalde zoekfrase op moeten vatten.
Een letterlijke reeks : ” en “
De eenvoudigste operator, die je waarschijnlijk al kent, is de operator om een reeks tekens letterlijk te nemen. Geef ik ‘blogpost kopiëren‘ als zoekterm in, dan zal Google alles vinden, waar het woord ‘blogpost’ en het woord ‘kopiëren in voorkomt. Geef ik ‘“blogpost kopiëren”‘ in, dus met ” en ” om de zoekterm, dan zal Google alleen die pagina’s vinden, waar ‘blogpost’ naast ‘kopiëren’ staat.
Keuze operator OR.
Een andere operator is het woord ‘OR’ (met hoofdletters inderdaad). Sommige mensen noemen een blogpost een blogartikel. Wanneer ik ingeef ‘“blogpost kopiëren” OR “blogartikel kopiëren”‘, dan vind ik alle pagina’s met één van deze twee woordcombinaties, die naast elkaar staan.
+ verplichte andere termen
Wanneer je ‘loodgieters Amsterdam’ ingeeft, is het je wellicht al eens opgevallen, dat Google ook resultaten laat zien, waar slechts een deel van de zoekterm in voorkomt, met daaronder een lijstje van de zoektermen die er niet in staan. Geef je echter ‘loodgieters +Amsterdam’ in, dan krijg je alleen de resultaten waar in ieder geval Amsterdam in voorkomt. Geef je ‘+loodgieters +Amsterdam’ in, dan komen alle zoekwoorden voor op de gevonden pagina’s.
– ongewenste termen
Wanneer je op zoek bent naar dingen over de golfsport is het woord ‘golf’ wel een heel ongelukkig woord. Want er is ook een auto met die naam. En waarschijnlijk zal je ook nog wel iets over de golf oorlog vinden. Om te zorgen, dat de kans, dat je alleen zaken rond de golfsport vindt, kan je de ongewenste termen filteren met de ‘-‘. Een term als ‘golf -volkswagen -oorlog’ zorgt ervoor dat in ieder geval de overduidelijk ongewenste pagina’s niet worden gevonden.
~ synoniemen gebruiken
De tilde (~) is wellicht de meest onbekende, maar ook meest krachtige operator. Door een woord van een tilde te voorzien, zullen de termen gevonden worden die synoniem zijn aan die term. Dus bijvoorbeeld ‘online ~cursus snellezen’ zal ook termen als ‘online training snellezen’, ‘online opleiding snellezen’ en andere termen vinden.
related: operator
Nog zo’n onbekende, maar krachtige zoekoperator is de ‘related:’ operator. Die gebruik je net iets anders dan de andere operatoren. Je geeft in het zoekveld direct de term ‘related:website.nl’ in. En ‘website.nl’ is dan één van die sites die je als een mogelijke concurrent gevonden hebt. Op basis van de inhoud van die website, geeft Google jou vervolgens een lijst met pagina’s die aan deze site zijn gerelateerd. Dit zullen niet altijd je concurrenten zijn, maar het is toch altijd goed om bij gevonden concurrenten er nog eens een extra ‘related:’ operator achteraan te gooien.
Let wel even op: Wanneer je related:website.nl intikt in het adresveld van de browser, zullen sommige browsers dit opvatten als het protocol ‘related’ (wat niet bestaat) en de site ‘website.nl’. Je krijgt dan een foutmelding. De nieuwere versies van Chrome herkennen deze operator direct, sommige andere browsers niet. Vul in dat geval de zoekoperator gewoon in in het ‘zoekveld’ van de Google homepage.
Tenslotte
Dit is al weer het derde artikel in de serie van zeven over hoe je kan valideren of er ook een markt voor jouw beoogde product is. Heb je serieuze plannen om een online training te ontwikkelen, is het goed om eerst eens met een gedegen marktonderzoek te beginnen. Heb je die achter de rug? Dan is het wellicht een prima idee om je ook verder goed voor te bereiden, voor je daadwerkelijk aan de slag gaat. Tijdens de training ‘Ontwikkel je online training‘ leer je exact wat daarbij komt kijken.