Zeven tips waarmee je jouw omzet drastisch kan vermeerderen over 2019
De eerste volle week van 2019 is zojuist begonnen. Velen van ons hebben een week geleden voorgenomen om dit jaar (opnieuw) te stoppen met roken, (opnieuw) af te gaan vallen of (opnieuw) minder te gaan snoepen. Maar vertel eens, zaten er bij jouw goede voornemens ook plannen om (opnieuw?) serieuzer met je website en je online marketing aan de slag te gaan?
Mocht je hier niet aan gedacht hebben, dan heb ik zeven goede ideeën voor jou, waarvan je er wellicht één of meerdere in 2019 zou kunnen gaan implementeren.
1. Ga regelmatig bloggen
Wanneer je in de categorie ‘Schrijven‘ zoekt kom je tientallen blogs tegen over bloggen. Sinds mijn start met WordXPression in 2010 ben ik constant bezig mensen proberen te motiveren om te gaan bloggen. Om één hele goede reden. Blogposts betekent nieuwe content, betekent een reden voor mensen om naar jouw site terug te komen.
Eén van de grootste bezwaren die ik hoor tegen bloggen, is dat het je zoveel tijd gaat kosten en dat je hier niet altijd tijd voor hebt. Eén hele goede tip: Blog dan wanneer je tijd hebt. Je hoeft echt niet iedere week een blogpost te schrijven. Sterker nog, de blogpost die jij nu leest, en die op 7 januari 2019 is gepubliceerd heb ik op 14 en 15 december geschreven. WordPress zelf biedt de mogelijkheid om blogpost in de toekomst te dateren. Vul je zo’n toekomstige publicatiedatum in, dan krijgt je bezoeker de blogpost ook pas na deze datum te zien.
Enkele interessante artikelen om verder te lezen over bloggen zijn :
- Zeven goede tips voor de beginnende blogger.
- Het schrijven van je eerste blogbericht.
- Hoe schrijf ik betere blogs
2. Verbeter de kopregels van je nieuwsbrief.
Verstuur je een nieuwsbrief? Zorg er dan voor, dat je een pakkende kopregel hebt. Ik krijg maar al te vaak marketing mail binnen met wel heel weinig inspirerende titels. Enkele heel foute titels.
- Beste Wilko, wij van [bedrijfsnaam] wensen je prettige kerstdagen en gelukkig nieuwjaar.
Dat is natuurlijk heel lief, maar aangezien rond de kerst iedereen dat zegt, zal de mail niet snel worden geopend. Een onderwerp als ‘Beste Wilko, jij gaat met de kerst toch niet één van deze zeven fouten maken?’ zou meer kans hebben. - Nieuwsbrief [bedrijfsnaam] [datum].
Werkelijk? Wil je echt helemaal geen moeite doen om een titel te bedenken? Verwacht je van mij dan wel dat ik het zal openen? - Beste Wilko, lees snel wat [bedrijfsnaam] jou te bieden heeft.
Nee, je keert het nu om. Jij geeft mij een indruk van wat je mij te bieden hebt, daarna kijk ik of ik de mail wil openen.
Wat wel goede titels zijn? Ik heb er 100 voor je op een rijtje gezet. En het aardige is, je kan de PDF met deze titels downloaden zonder je email adres achter te hoeven laten. Wil je echter wel regelmatig op de hoogte blijven met betrekking tot de manieren, waarop jij meer uit je website kan halen, is het wel verstandig je in te schrijven voor de nieuwsbrief.
3. Blog voor je webwinkel!
Herhaal ik mijzelf nu? Ik had toch al gezegd, dat je moest bloggen? Inderdaad. Maar webwinkeleigenaren denken vaak dat dit niet voor hen geldt. Maar ook voor een webwinkel is het belangrijke bron van verkeer en een geweldige bron voor het verhogen van je conversie.
Een deel hiervan heb ik al uitgelegd in mijn artikel over SEO voor webwinkels. Maar ook voor je potentiële klanten heeft bloggen waarde. Want je wilt je potentiële klant het liefst op het juiste moment bereiken… ruim voordat iemand zijn keuze tot een aankoop heeft gemaakt.
Vergeet vooral niet om vanuit je blog naar artikelen in je winkel te linken. Dat kan je doen door gewoon een tekstlink te maken, maar je kan ook doen door WooCommerce shortcodes te gebruiken.
Wil je het nog iets mooier? Veel pagebuilders -waaronder Elementor Pro– bieden de mogelijkheid om een productoverzicht op een mooiere manier aan te bieden.
4. Leer je website statistieken begrijpen
Wanneer je begint als ondernemer, dan is het belangrijk dat je je financiën leert begrijpen. Wat veel ondernemers echter niet of nauwelijks begrijpen is dat verborgen kapitaal wat ligt verborgen in de cijfertjes van je webverkeer. Door die bezoekers aantallen te begrijpen en daar op een juiste manier mee om te gaan, kan je jouw online omzet met 40% of zelfs meer verhogen.
De Google Marketing Suite is een pakket van trainingen wat jou helpt om inzicht te krijgen in wat je nu eigenlijk met al die statistieken van Google Analytics kan doen en hoe je deze gegevens kunt gebruiken om jouw website te optimaliseren.
5. Geeft je site een facelift
Is jouw site nog van deze tijd? Of is hij pré-2015? Wist je dat je soms met een paar kleine aanpassingen jouw site al een stuk moderner kan laten overkomen? In mijn artikelen in de categorie ‘Webdesign‘ heb ik hier verschillende artikelen over geschreven.
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om van 2019 het jaar van een complete redo van je website te maken. Bijvoorbeeld door het WordPress XPress programma. Jij en ik gaan dan samen jouw nieuwe website bouwen. En omdat we hierbij gebruik maken van Elementor (Pro), ben jij in de toekomst in staat je site tot in extreme hoge mate zelf te onderhouden, indien je dit wenst.
6. Gebruik de kracht van Social Media
We onderschatten vaak de mogelijkheden die Social Media ons bieden, en als we ze al gebruiken, gebruiken we ze verkeerd. Laten we Facebook eens als voorbeeld nemen. De foute manier om Facebook te gebruiken is om zoveel mogelijk ‘vrienden’ te maken en deze vrienden dan te spammen met jouw events, blogposts en wat al niet meer. Dit is de manier waarop we vroeger -voordat er Facebook advertising was- Facebook gebruikten en veel tijd verspilden om vrijwel geen resultaat te bereiken.
Een betere manier is om een Facebook pagina te maken, met gerichte advertenties een publiek te vormen en met nog gerichtere advertenties dit publiek naar producten op je site te leiden.
Hebben mensen inmiddels jouw site bezocht dan kan je met behulp van zogenaamde ‘remarketing’ advertenties deze bezoekers blijvend jouw producten onder de aandacht brengen.
Hoe dit allemaal in detail werkt, leg ik je graag uit tijdens de training ‘Online Marketing – Een Stap Verder’.
7. Creëer dit jaar minstens één bron van passief inkomen!
Als ondernemer ben je vaak afhankelijk van een ‘uurtje factuurtje’ situatie. En er zijn bepaalde periodes dat jouw inkomsten ineens inzakken. Daarom is het belangrijk dat je inkomstenbronnen genereert, die niet afhankelijk zijn van jouw directe betrokkenheid.
Zelf merkte ik dit in 2017, toen ik de diagnose van Rheumatische Artritis kreeg. Voor mij was dit een wake up call om mijn ‘Passief inkomen’, waar ik altijd wel iets aan deed, maar wat vaak naar de achtergrond verdween door directe drukte, nu eindelijk eens serieus te nemen. Mijn T-Shirt sites zijn hier het directe gevolg van. Ik verdien een groot deel van mijn geld nu letterlijk ‘slapend’, omdat wanneer ik slaap, Amerikanen mijn T-Shirt ontwerpen kopen.
Er zijn veel manieren om passief inkomen te genereren en het is goed om je niet tot één stroom te beperken. Maar omdat je niet alles tegelijk kan, is het wel goed, om met één stroom te beginnen.
Dat kan bijvoorbeeld een online leeromgeving zijn. Stel je kennis ter beschikking aan anderen door online trainingen aan te bieden.
Of het kan een T-Shirt store zijn. Het leuke van een T-Shirt business is dat het als ware als een ‘zandbak’ werkt waar je in mag spelen. Want als je iets met T-Shirts doet zie je vaak directer resultaat dan wanneer je -zoals ik- bijvoorbeeld websites en trainingen verkoopt. De evaluatie of een bepaalde methode van marketing werkt voor de verkoop van mijn trainingen duurt ongeveer een jaar. Of iets werkt voor T-Shirts weet ik binnen een maand.
Er zijn talloze andere manieren om een passief inkomen te verwerven, maar wat je ook doet… als je nog niets hebt, maak er dit jaar een begin mee.
Tenslotte
Een heleboel goede voornemens. En laten we eerlijk zijn, wanneer je al deze goede voornemens in 2019 zou willen realiseren, dan heb je bijna geen tijd meer over om ook te werken.
Maar wanneer je werkelijk serieus met je bedrijf door wilt gaan, kan je ook niet stil blijven zitten. Benoem daarom voor dit jaar eens één of twee van de bovengenoemde punten, die je graag op zou willen pakken.
En pak het dan ook op. Laat het geen goed jaarlijks terugkerend voornemen worden als ‘stoppen met roken’ of ‘afvallen’. Want als je dit jaar één of twee van je voornemens met je website oppakt, kan je volgend jaar met twee andere aan de slag. Je hebt de komende jaren nog heel wat te doen!