Hoe schrijf ik blogposts waarin de lezer zich herkent?
Eén van de vragen die ik het meest krijg van de lezers van mijn blog is hoe je betere blogposts kunt schrijven. Klaarblijkelijk bestaat er heel wat onzekerheid onder (aspirant) bloggers of de blog blog wel goed genoeg is. Vaak valt dat enorm mee. Hoewel ik toe moet geven dat het af en toe gebeurt, dat de blogpost waarvan de klant graag ziet dat ik er naar kijk letterlijk om te huilen is, blijkt in zijn algemeenheid, dat de gemiddelde blogger intuïtief aan lijkt te voelen hoe een goede blogpost in elkaar hoort te zitten. Maar desondanks nog even alles op een rijtje:
Schrijf voor de lezer!
Betere blogs zijn die blogs, waarbij de schrijver zich in eerste instantie bekommert om de lezer. Veel beginnende bloggers verwarren een blog met een nieuwsrubriek: Het zal je misschien schokken, maar er is geen hond die het interesseert dat je pas een nieuwe grote klant binnen hebt gekregen, dat er een artikel over je bedrijf in het plaatselijke krantje heeft gestaan of dat jouw bedrijf inmiddels vijf jaar bestaat. Ook is je blog niet bedoeld om jouw productaanbod te beschrijven en te vertellen dat deze week alle producten tien procent korting hebben. In een blog bied je primair informatie waar je (potentiële) lezer naar op zoek is. Blader maar eens door de blog van WordXPression en -met uitzondering van enkele artikelen uit mijn begintijd- zie hoe ik primair informatie biedt die waardevol moet zijn voor de lezer.
Natuurlijk – de schoorsteen moet ook roken- probeer ik je wel duidelijk te maken welke relatie er bestaat tussen het blogonderwerp en mijn diensten, maar dit doe ik in een ‘nawoord’ bij het blogartikel, wat bovendien visueel duidelijk gescheiden is van de rest van het onderwerp.
Wees persoonlijk
Betere blogs zetten een vriendschappelijke toon: Ik noem jou ‘je’ en ‘jij’. Het woord ‘u’ komt niet over mijn lippen en ik spreek duidelijk namens mijzelf. Ik verschuil mij niet achter een ‘wij’ of noem mijzelf ook geen ‘WordXPression’, wanneer ik ook ‘ik’ kan zeggen. Ik spreek je niet anders aan, dan wanneer je bij mij in huis gezellig achter de koffietafel zou zitten. Een dergelijke informele sfeer zorgt er voor dat jij (en niet ‘u’) je direct aangesproken voelt. Maar dat niet alleen: Het zet ook direct de toon voor mogelijke verdere contacten. Een nieuwe klant weet direct wat hij bij mij kan verwachten: Een persoonlijke benadering en een informele sfeer.
Laat het achterste van je tong zien!
Betere blogs houden geen informatie achter. Een wijze les die ik persoonlijk weiger op te volgen is ’tell them what, do not tell them how’. Ofwel, vertel de mensen wat ze moeten doen, maar niet hoe ze het moeten doen. Informatie is pas waardevol op het moment, dat iemand er mee uit de voeten kan. Soms is het ‘how’ inderdaad teveel voor een enkele blogpost, soms is het ‘how’ inderdaad zo waardevol, dat je er best geld voor mag vragen (zoals bijvoorbeeld mijn Covert Listbuilding Secrets training), maar als ieder blogartikel je alleen vertelt wat je moet doen en niet hoe je het moet doen (en het volgen van een training is ook aangeven hoe het gedaan moet worden), dan verliest een blog al snel aan waarde. Misschien is het meest treffende voorbeeld, dat het heel goed in je voordeel kan werken ook het ‘how’ te vertellen de opmerking van een klant van mij. Hij vertelde mij, dat hij juist voor WordXPression had gekozen, omdat hij dacht ‘Als iemand zoveel kennis gratis weggeeft, moet de kennis waarvoor ik moet betalen wel heelwaardevol zijn’.
Blijf schrijven!
Fietsen, viool spelen, autorijden… je leert het allemaal niet in één dag. Bloggen ook niet. Wanneer ik naar de blogs van mijn klanten kijk, dan zie ik het af en toe gebeuren, dat ze vol enthousiasme beginnen… maar langzaam maar zeker de moed opgeven. ‘Ik kan het niet’, of ‘Bloggen is niets voor mij’ is dan nogal eens wat ik van ze te horen krijg. Persoonlijk geloof ik dat iedereen die normaal kan schrijven ook kan bloggen en voor degenen die geplaagd worden door ernstige dyslexie bestaat er altijd nog de mogelijkheid om te audio- of videobloggen. Oefening baart kunst en wanneer je maar regelmatig blijft schrijven, wordt je bloggen vanzelf beter. En zit je af en toe eens zonder inspiratie, dan heb ik ook nog een aantal goede, werkende tips om aan nieuwe inspiratie voor je blogs te komen.
Vraag terugkoppeling!
Wil je weten wat men van je blog vindt? Vraag het gewoon. En daarom vraag ik vandaag aan jou twee dingen:
– Wat vind jij van deze blogpost? Ik hoor het graag van je in het commentaar hieronder!
– Welke blogpost in mijn blog spreekt jou bijzonder aan? Dat hoor ik graag in het commentaar onder die specifieke blogpost?
– Wil jij dat anderen naar je blogpost kijken en commentaar geven? Geef hieronder aan op welke blogpost van jezelf je graag commentaar ontvangt. Het staat je natuurlijk ook vrij commentaar te leveren op blogposts van mensen die hieronder om commentaar vragen!
Beter bloggen kun je leren. Toen ik in 2010 begon met bloggen had ik er geen idee van, dat ik vijf jaar later een blog zou hebben, die door gemiddeld 7500 mensen per week wordt gelezen, heel eenvoudig omdat datgeen ik vijf jaar geleden schreef ook niet waard was om door zoveel mensen gelezen te worden. Maar vijf jaar oefenen en proberen is voldoende om een succesvolle blog op het Internet te kunnen hebben.
Wil jij niet die vijf jaar wachten om een betere blog te krijgen, dan kun je natuurlijk ook kiezen voor het snellere pad. Eén manier is om al mijn artikelen over bloggen eens te herlezen en -even belangrijk- te doen wat daar in wordt geschreven. Wil je een nog sneller pad volgen, dan kun je persoonlijke blogcoaching van mij krijgen.
Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.
Hoe schrijf ik betere blogs?
Hoe schrijf ik blogposts waarin de lezer zich herkent?
Eén van de vragen die ik het meest krijg van de lezers van mijn blog is hoe je betere blogposts kunt schrijven. Klaarblijkelijk bestaat er heel wat onzekerheid onder (aspirant) bloggers of de blog blog wel goed genoeg is. Vaak valt dat enorm mee. Hoewel ik toe moet geven dat het af en toe gebeurt, dat de blogpost waarvan de klant graag ziet dat ik er naar kijk letterlijk om te huilen is, blijkt in zijn algemeenheid, dat de gemiddelde blogger intuïtief aan lijkt te voelen hoe een goede blogpost in elkaar hoort te zitten. Maar desondanks nog even alles op een rijtje:
Schrijf voor de lezer!
Betere blogs zijn die blogs, waarbij de schrijver zich in eerste instantie bekommert om de lezer. Veel beginnende bloggers verwarren een blog met een nieuwsrubriek: Het zal je misschien schokken, maar er is geen hond die het interesseert dat je pas een nieuwe grote klant binnen hebt gekregen, dat er een artikel over je bedrijf in het plaatselijke krantje heeft gestaan of dat jouw bedrijf inmiddels vijf jaar bestaat. Ook is je blog niet bedoeld om jouw productaanbod te beschrijven en te vertellen dat deze week alle producten tien procent korting hebben. In een blog bied je primair informatie waar je (potentiële) lezer naar op zoek is. Blader maar eens door de blog van WordXPression en -met uitzondering van enkele artikelen uit mijn begintijd- zie hoe ik primair informatie biedt die waardevol moet zijn voor de lezer.
Natuurlijk – de schoorsteen moet ook roken- probeer ik je wel duidelijk te maken welke relatie er bestaat tussen het blogonderwerp en mijn diensten, maar dit doe ik in een ‘nawoord’ bij het blogartikel, wat bovendien visueel duidelijk gescheiden is van de rest van het onderwerp.
Wees persoonlijk
Betere blogs zetten een vriendschappelijke toon: Ik noem jou ‘je’ en ‘jij’. Het woord ‘u’ komt niet over mijn lippen en ik spreek duidelijk namens mijzelf. Ik verschuil mij niet achter een ‘wij’ of noem mijzelf ook geen ‘WordXPression’, wanneer ik ook ‘ik’ kan zeggen. Ik spreek je niet anders aan, dan wanneer je bij mij in huis gezellig achter de koffietafel zou zitten. Een dergelijke informele sfeer zorgt er voor dat jij (en niet ‘u’) je direct aangesproken voelt. Maar dat niet alleen: Het zet ook direct de toon voor mogelijke verdere contacten. Een nieuwe klant weet direct wat hij bij mij kan verwachten: Een persoonlijke benadering en een informele sfeer.
Laat het achterste van je tong zien!
Betere blogs houden geen informatie achter. Een wijze les die ik persoonlijk weiger op te volgen is ’tell them what, do not tell them how’. Ofwel, vertel de mensen wat ze moeten doen, maar niet hoe ze het moeten doen. Informatie is pas waardevol op het moment, dat iemand er mee uit de voeten kan. Soms is het ‘how’ inderdaad teveel voor een enkele blogpost, soms is het ‘how’ inderdaad zo waardevol, dat je er best geld voor mag vragen (zoals bijvoorbeeld mijn Covert Listbuilding Secrets training), maar als ieder blogartikel je alleen vertelt wat je moet doen en niet hoe je het moet doen (en het volgen van een training is ook aangeven hoe het gedaan moet worden), dan verliest een blog al snel aan waarde. Misschien is het meest treffende voorbeeld, dat het heel goed in je voordeel kan werken ook het ‘how’ te vertellen de opmerking van een klant van mij. Hij vertelde mij, dat hij juist voor WordXPression had gekozen, omdat hij dacht ‘Als iemand zoveel kennis gratis weggeeft, moet de kennis waarvoor ik moet betalen wel heel waardevol zijn’.
Blijf schrijven!
Fietsen, viool spelen, autorijden… je leert het allemaal niet in één dag. Bloggen ook niet. Wanneer ik naar de blogs van mijn klanten kijk, dan zie ik het af en toe gebeuren, dat ze vol enthousiasme beginnen… maar langzaam maar zeker de moed opgeven. ‘Ik kan het niet’, of ‘Bloggen is niets voor mij’ is dan nogal eens wat ik van ze te horen krijg. Persoonlijk geloof ik dat iedereen die normaal kan schrijven ook kan bloggen en voor degenen die geplaagd worden door ernstige dyslexie bestaat er altijd nog de mogelijkheid om te audio- of videobloggen. Oefening baart kunst en wanneer je maar regelmatig blijft schrijven, wordt je bloggen vanzelf beter. En zit je af en toe eens zonder inspiratie, dan heb ik ook nog een aantal goede, werkende tips om aan nieuwe inspiratie voor je blogs te komen.
Vraag terugkoppeling!
Wil je weten wat men van je blog vindt? Vraag het gewoon. En daarom vraag ik vandaag aan jou twee dingen:
– Wat vind jij van deze blogpost? Ik hoor het graag van je in het commentaar hieronder!
– Welke blogpost in mijn blog spreekt jou bijzonder aan? Dat hoor ik graag in het commentaar onder die specifieke blogpost?
– Wil jij dat anderen naar je blogpost kijken en commentaar geven? Geef hieronder aan op welke blogpost van jezelf je graag commentaar ontvangt. Het staat je natuurlijk ook vrij commentaar te leveren op blogposts van mensen die hieronder om commentaar vragen!
Nog niet uitgelezen?
Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.
Trefwoorden
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Voeg je koptekst hier toe