Bloggen voor Geld: Wat mag een goede blogger kosten?
Niet iedereen heeft de gave om zelf te kunnen schrijven. Of misschien heb je wel die gave, maar niet de tijd of inspiratie om dit te doen. Desondanks blijft bloggen heel belangrijk om een goed contact met je klantenkring de houden. Als je personeel hebt, kun je dit waarschijnlijk wel uitbesteden aan een personeelslid, wat wel zin heeft in deze welkome afleiding op de dagelijkse routine, maar aangezien de meeste van mijn lezers ZZP-er zijn, zal ook dit voor jou mogelijk niet willen werken. Gelukkig zijn er ook mensen die bloggen voor geld.
Wanneer je het zelf niet kunt, is een logische stap, dit uit te besteden aan een professional. Maar, professionals heb je in alle soorten en maten en hoe weet je of je met de juiste te maken hebt ? En hoeveel is eigenlijk normaal om aan een professioneel blog-schrijver te betalen? Over welke kenmerken moet een goede blogschrijver beschikken?
Allereerst is het van belang, dat hij of zij affiniteit met de materie heeft waar over geschreven moet worden. Persoonlijk interesseer ik mij absoluut niet voor SOAP series en auto’s… wanneer je mij zou vragen of ik over één van deze onderwerpen zou willen schrijven, zou ik dit met de grootst mogelijke tegenzin doen en ik twijfel er niet aan, dat dit ook in de kwaliteit van mijn blogpost terug te lezen zou zijn. Een goede blog-schrijver heeft plezier in zijn werk en zijn artikel straalt dit plezier uit!
Daarnaast is het van belang, dat de blogschrijver sonder al de feel spelvaudten kan schrijven. Mocht je niet weten waarom, lees de voorgaande zin dan nog eens door. Hoewel ‘wordt jij’ misschien nog wel vergeven wordt, leidt een opeenstapeling van spelfouten vaak tot irritatie. Ook de stijl is iets, waar op gelet moet worden… ‘Een aantal bloggers hebben…’ is fout. Lees er je schoolboeken nog maar eens op na.
Maar een goede taalbeheersing is niet voldoende. Al is iemand een geweldige schrijver, kan hij nog steeds een afschuwelijke blogger zijn. Een Blogger moet in 500-700 woorden de aandacht zien te grijpen, vast te houden en de boodschap over te brengen… Je kunt geen boekwerk schrijven, je hebt maximaal 700 woorden tot je beschikking. Bovendien moeten deze woorden zoekmachinevriendelijk zijn. Lees mijn artikelen over SEO er nog maar eens over na, om te begrijpen wat dit betekent.
Bloggen voor geld is niet zomaar ‘schrijven’. Een blogger zal zijn artikel meestal nog eens nalezen en ‘bijschaven’, met name op het gebied van SEO. Een paragraaf verwijderen en vervangen door een andere zinsconstructie, waardoor een keyword als ‘bloggen voor geld’ nog eens een keer extra terug kan komen. Een artikel van 700 woorden voor een tijdschrift bijvoorbeeld kost aanzienlijk minder tijd, dan een blog van 700 woorden.
Goede bloggers (en dan heb ik het nog niet over ‘Uitstekende’, of ‘De Beste’ bloggers) kosten al snel 15 tot 20 eurocent per woord. Bij een artikel van 500 woorden, is dat -inderdaad- al snel 75 euro of meer. Daar komt vaak de tijd nog bij die nodig is om met jou te overleggen over de inhoud van het artikel. 100 tot 200 euro voor een kwalitatief goede blogpost met SEO rijke tekst is geen uitzondering.
In WordPress kun je verschillende rollen definieren. Wanneer je een gebruiker aanmaakt, kun je hem bijvoorbeeld de rol van ‘Schrijver’ geven. een ‘Schrijver’ mag zelf wel artikelen schrijven, maar ze niet publiek maken. Om te voorkomen, dat werk dubbel gedaan moet worden, kun je het best jouw blog-schrijver toegang als ‘Schrijver’ geven tot je blog. Het enige wat jij dan nog hoeft te doen, is de artikelen in te plannen en goed te keuren.
Of je het kunt of niet, bloggen is van essentieel belang voor je business. Kun je het niet zelf, bepaal het budget wat je hier voor over hebt en huur een professional in die in de bij jouw budget passende frequentie voor jou wil schrijven.
Professionele bloggers en schrijvers worden van harte uitgenodigd om onder dit artikel commentaar te plaatsen en zichzelf schaamteloos te promoten. Eén beperking: Geen links in de tekst svp, een link bij de ‘comment’ gegevens is voldoende (voor degenen die het niet weten: door op de foto of de avatar te klikken, ga je naar de site die is opgegeven. Kun je niet op de avatar klikken, is er geen site opgegeven. Ook ondernemers op zoek naar een blogger mogen hun wensen onder dit artikel plaatsen.