Een homepage is zoiets als thuiskomen

Over een goede en een foute homepage

Je krijgt geen tweede kans voor het maken van een eerste indruk… Op hoeveel websites heb ik deze tekst al niet gelezen… ik zou het niet meer weten. In de meeste gevallen gaat het dan om de website van een grafisch ontwerper of een webdesigner. Hiermee doelt de eigenaar van de website natuurlijk op het feit, dat de eerste visuele indruk van een website heel belangrijk is. Waar echter veel minder bij stil wordt gestaan is hoe belangrijk de eerste inhoudelijke indruk is. Want hoe sterk een visuele boodschap ook kan zijn, de directe, tekstuele communicatie moet het in de meeste gevallen toch doen!

En voor veel mensen is jouw homepage de eerste kennismaking met jouw website. Het is dan ook van vitaal belang, dat de tekst op een homepage ook ‘klopt’. En hoe logisch dit ook mag klinken, vaak is dit niet het geval.

Jouw homepage is een directe en relevante boodschap aan jouw bezoeker! Een fout die op veel homepages wordt gemaakt, is dat er begonnen wordt te vertellen hoe oud het bedrijf is, wie de klanten zijn en allerlei andere secundaire informatie. Hoewel dit soort gegevens als social proof best belangrijk is, is dit als eerste kennismaking totaal oninteressant.

Als ondernemer heb jij als het goed is, bepaald wie jouw doelgroep is en wat jij deze doelgroep te bieden hebt. Dit en alleen dit communiceer jij op jouw homepage! Maar ook dit kun je nog op de ‘foute manier’ doen. Want wanneer jij over jouw product begint te vertellen, heb je wellicht de neiging te vertellen hoe goed jouw product is. Maar ook hiermee kun je opnieuw de plank misslaan. Wat jij moet willen is een directe herkenning bij jouw bezoeker oproepen op het moment dat hij jouw homepage bezoekt.

Als het goed is, lost jouw product een probleem op voor jouw klant. Of dit nu stoppen met roken, het tegengaan van haarverlies of een gelukkiger leven is, maakt niet uit, maar jouw klant zal door het gebruiken een probleem minder in het leven hebben. En op de homepage concentreer jij je op het oplossen van dit probleem. Het sjabloon voor een goede homepage is in de meeste gevallen dan ook kinderlijk eenvoudig.

  1. Benoem het probleem van de klant
    Herken jij jezelf in de volgende situatie… Benoem in een aantal punten de problemen, waarvoor jouw product een oplossing biedt. Wat je hiermee bewerkstelligt, is dat de klant een stuk herkenning vindt en geneigd is door te lezen.
  2. Beschrijf de ideaalsituatie
    Iemand met een probleem zal ook duidelijk voor ogen hebben, hoe de wereld er uit zal zien op het moment dat dit probleem niet meer bestaat. Beschrijf deze situatie…
  3. Vertel op welke manier jouw product de kloof tussen het probleem en de ideaalsituatie overbrugt!

Al het andere wat je wilt vertellen, doe je op vervolgpagina’s.

Naast deze opzet van een homepage is er slechts één andere opzet die ook effectief kan zijn. Als het goed is heb jij een gratis product voor jouw listbuilding. Waarom listbuilding zo belangrijk is, vertel ik nu even niet, dat kun je allemaal nalezen in mijn gratis e-boek ‘Verleid je Klant’, maar een heel goed alternatief voor de hierboven beschreven homepage, is een homepage die er helemaal op gericht is jouw klant zo snel mogelijk zijn email adres af te doen geven! Een methode die ik zelf ook gebruik zoals je op mijn homepage kunt merken.

Er is nog een derde soort homepage, de zogenaamde ‘portal’ or ‘magazine’ pagina die ook ‘acceptabel’ is als homepage, maar daar ga ik over enkele weken wat dieper op in.

Heb je nog geen WordPress website dan is nu het moment om over te stappen. Via WordPress XPress wordt niet alleen in een dag tijd jouw website gemaakt, maar leer je er bovendien ook nog mee werken. Wil je het nog voordeliger? Dan is WordPress XPress Workshop mogelijk het alternatief waar jij naar op zoek bent.

Vorige week heb ik op veler verzoek extra aandacht gegeven aan affiliate marketing. Naar aanleiding van de reacties op dit artikel heb ik besloten hier een speciale introductietraining voor de organiseren. Lees hier meer over

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Informatie

WordXPression 

Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.