Wat heeft een bouncerate met je Google positionering te maken?
Vaak krijg ik vragen van (potentiële) klanten hoe zij meer bezoekers naar hun website kunnen krijgen. Als ik eerlijk mag zijn, heeft ‘ meer’ bezoekers mij nooit aangetrokken. Ik hoef niet meer bezoekers. Geef mij maar betere bezoekers naar mijn website.
Het is natuurlijk leuk om een druk bezochte site te hebben. Daar wil ik niet met je over in discussie gaan. Maar wat natuurlijk nog veel leuker is, is bezoekers te krijgen die op jouw site vinden wat ze zoeken!
Niet iedereen is welkom
Ik heb het voorbeeld wel vaker genoemd, maar niet iedere bezoeker aan jouw site is een welkome bezoeker. Wanneer ik bijvoorbeeld zoek op ‘golf’ met in mijn achterhoofd de auto en ik kom terecht op een site over de sport, dan ben ik ook zo weer verdwenen. De site bood duidelijk niet wat ik zocht. De bezoeker aan mijn site was dus niet tevreden over het zoekresultaat wat hem bij die site gebracht had.
En ik heb het ook vaker gezegd. Google wil -naast totale wereldheerschappij- maar één ding. Jou zo snel en efficiënt mogelijk de informatie bieden waar jij naar op zoek bent! En wanneer jij na enkele seconden weer vertrekt van de site die jij zojuist bezocht is dat dus duidelijk niet gelukt. Voor die zoekterm was de gevonden site dus niet de juiste.
Wanneer jij een site binnen enkele seconden weer verlaat, ben jij als het ware ‘weggestuiterd’ van die site… gebounced. Dit is dan ook de reden, dat Google de bezoekers meet, die kort op een website verblijven… en dat getal -een percentage- is de zogenaamde ‘ bounce rate’. En zoals je al begrijpt, hoe lager de bouncerate, hoe meer mensen klaarblijkelijk langer op jouw site wilden blijven.
De bouncerate, hoe lager hoe liever.
Dit is voor jou natuurlijk een heel interessant gegeven om te kijken in hoeverre jij in staat bent jouw bezoekers aan te bieden wat ze zoeken. Op het moment dat je een hoge bouncerate hebt, doe je duidelijk iets niet goed.
Een lage bouncerate wil zeggen, dat een groot aantal mensen meerdere pagina’s van jouw site bezoekt. Dat wil dus ook zeggen, dat wanneer zij via Google op jouw site gekomen zijn, jouw site dus blijkbaar zo interessant is, dat ze langer op jouw site willen vertoeven. Dat wil dus ook zeggen, dat jij klaarblijkelijk -volgens Google- iets te bieden hebt aan je bezoekers. En dat vindt Google heel leuk!
In de ingewikkelde berekeningen die Google gebruikt om te bepalen wie hoog en wie laag in de zoekresultaten geplaatst worden, speelt de bouncerate een belangrijke rol. Hoe lager jouw bouncerate, hoe beter jij het klaarblijkelijk doet.
Wat voor jou dus belangrijk is, is je bouncerate zo laag mogelijk te houden. En dat doe je, door zo lang mogelijk de aandacht van je bezoeker vast te houden. Een aantal manieren waarop je dit kunt doen:
- Geef in de tekst volgende mogelijkheden om door te klikken naar andere pagina’s, verwijs bijvoorbeeld naar artikelen over gerelateerde onderwerpen. Link ook regelmatig door naar je salespage, gebruik makend van relevante trefwoorden zoals besproken in het artikel over cornerstone content.
- Zorg voor voldoende verwijzingen in de widgets in de sidebar: denk aan categorieën, tagclouds, recente blogposts en meer.
- Nodig uit voor commentaar en help de discussie levendig te houden!
- Installeer een plugin die relevante gerelateerde artikelen onderaan het blogartikel toont: Als de bezoeker klaar is met lezen, wordt hij gewezen op nog meer informatie over dit onderwerp!
Meer pagina’s bezoeken is altijd goed
Hoewel het bezoeken van meerdere pagina’s en het verkrijgen van een zo laag mogelijke bouncerate heel goed is voor jouw Google positionering, doe je het niet alleen hierom. Er zijn namelijk meer redenen, waarom je de aandacht van de bezoeker zo lang mogelijk vast wilt houden:
- Naarmate een bezoeker meer van je leest, hoe beter hij je leert kennen en hoe meer hij geneigd is op je site terug te komen.
- Hoe langer een bezoeker op je site is, hoe groter de kans is, dat hij gebruik zal maken van je opt-in aanbieding, waardoor je makkelijker met hem in contact kunt blijven.
- En ook, hoe langer een bezoeker op je site is, des te groter is de kans, dat hij besluit geïnteresseerd te zijn in een product van je.
Maar wat is nu eigenlijk een ‘goede’ bouncerate en wat niet. Wat goed is wordt niet expliciet benoemd, maar wel wat ‘gemiddeld’ is. Dus :
- 40-60% Content websites
- 30-50% Lead generation sites
- 70-98% Blogs
- 20-40% Retail sites
- 10-30% Service sites
- 70-90% Landing pages
Nu wil ik hier direct een kanttekening bij maken. Want 70-98% (voor blogs) is wel een heel hoge bouncerate. Want 90% wil namelijk zeggen, dat slechts 1 op de 10 bezoekers jouw site de moeite waard vindt om langer op te vertoeven. Maar onder ‘blog’ wordt hier vooral de persoonlijke blog verstaan. De site waarop jij het verhaaltje over je goudvis, je hobby of je vakantie doet.
Jouw ondernemers ‘WordPress Website’ is vooral een content website of een retail site. Want hoe je het ook bekijkt, uiteindelijk wil je iets verkopen. 20-40% is dus gemiddeld, lager dan 20% is goed. Wat is jouw bouncepercentage?