Het is goed je kinderen te leren, dat ze niet mogen klikken… het is beter je sitebezoekers te leren, dat ze meer mogen klikken!
Nog niet zo gek lang geleden heb ik een artikel geschreven over je de bouncerate van je website en je pagina’s. En ik heb je verteld dat een goede manier om je bouncerate te verlaten (bedenk, lager is beter!) is ervoor te zorgen, dat de bezoeker aan je website doorklikt naar andere informatie. Zelf doe ik dat ondermeer door in vrijwel ieder blogbericht enkele relevante links op te nemen en regelmatig te verwijzen naar mijn gratis e-boek Verleid je Klant.
Een andere manier om ervoor te zorgen, dat de aandacht van je bezoeker ook naar andere zaken dan alleen dat ene blogartikel uitgaat is door de informatie in de sidebar af te wisselen. Ter herinnering: Je sidebar is dat gebied links of rechts (liefst rechts, dat is minder storend) waar je extra informatie in kan vinden: Zaken als de meest recente blogposts, een opt-in formulier of welke andere informatie waarvan jij denkt, dat hij belangrijk is voor je bezoeker.
In de meeste websites die ik bezoek is deze informatie behoorlijk statisch. Je hebt een sidebar… daar staan dingen in en daarmee basta. Het gevolg is dat de aandacht voor deze sidebar uiteindelijk minimaal is: De bezoeker van je site kent hem na verloop van tijd wel (of denkt hem te kennen).
Een handige plugin om deze sidebars af te wisselen is ‘Custom Sidebars’. Ik wil op dit moment niet verder inhoudelijk op deze plugin in gaan, maar ik wil je wel een bepaald gebruik onder de aandacht brengen. Eén van de gebruiksmogelijkheden van deze sidebar is namelijk om bij iedere categorie van je blog (maar als je andere plugins geïnstalleerd hebt, bijvoorbeeld ook categorieën van je agenda, evenementen, winkelproducten of wat dan ook) een aparte sidebar te tonen. Dit kun je bijvoorbeeld heel goed gebruiken om voor die categorie relevante informatie onder de aandacht te brengen.
Ik wil dit graag uitleggen aan de hand van een niet helemaal verzonnen voorbeeld. Stel je voor, je hebt een fietsenzaak. En stel je voor, je blogt over fietsen. In je blog heb je een speciale categorie ‘Onderhoud’, waar je blogt over de onderhoud van fietsen. Door in Custom Sidebars een speciale sidebar ‘Blog – Onderhoud’ aan te maken’ (de sidebar bedoeld voor de blog, categorie onderhoud) en hier bijvoorbeeld een widget met onderhoudsproducten in te plaatsen, breng je direct de juiste gerelateerde informatie onder de aandacht van je bezoeker. Doe je ook het omgekeerde (in producten bij ‘onderhoud’ toon je de meest recente x blogposts uit de categorie onderhoud) heb je behoorlijk wat meer kans, dat de bezoeker langere tijd op je site ‘rond blijft hangen’.
Dit voorbeeld is natuurlijk heel direct en heel gericht (waar overigens niets mis mee is), maar het kan ook minder direct. De meeste lezers van deze blog hebben geen fietsenwinkel. Maar veel van de lezers verzorgen wel trainingen, workshops en andere vormen van ‘low level front-end contact’ met hun potentiële klanten. Sommigen hebben zelfs een heel aanbod van verschillende trainingen.
Wat let je om een aantal goede grafische plaatjes te (laten) maken om deze trainingen onder de aandacht te brengen en deze juist te plaatsen bij de blogcategorie waar je meest waarschijnlijk de geïnteresseerde lezer vindt. En deze plaatjes linken natuurlijk naar de informatiepagina. Wanneer de plaatjes bovendien qua kleuren duidelijk verschillend zijn, win je hier op de volgende punten mee:
- Mensen kijken vanuit hun ooghoeken naar de rechter sidebar. Is het beeld vertrouwd en blijft het hetzelfde, zal de bezoeker niet snel reageren, vindt er verandering plaats, dan valt dit op. Je hebt de aandacht te pakken.
- Omdat de informatie relevant voor zijn interesse is, het gaat immers over de blogcategorie waar hij meer over wil lezen, zal hij eerder geneigd zijn door te klikken.
- En aansluitend op bovenstaande, als de verkooppagina goed in elkaar zit, zal hij ook eerder geneigd zijn te kopen.
Zou je in tegenstelling tot bovenstaande gewoon een algehele opsomming hebben van alle trainingen die je geeft, dan zal dit niet zo snel de aandacht trekken en zal het bezoek aan je verkooppagina lager zijn.
Het zou leuk zijn wanneer je, als je bovenstaande uitprobeert, je ervaringen (natuurlijk met een link naar je website!) in onderstaande commentaren achter zou willen laten.