Tien Geboden voor de Dropshipping Entrepreneur

Dropshipping – Belangrijke zaken om rekening mee te houden.

Ik heb het in het verleden al vaker over dropshipping gehad. Ik hoef je dus niet meer uit te leggen, wat dat is (mocht je het niet weten, kan je altijd de link volgen). Wanneer je interesse hebt om op deze manier een (extra) inkomen te verdienen is er echter een aantal zaken, waar je zeker rekening mee moet houden. De belangrijkste heb ik even voor je op een rijtje gezet. De tien geboden voor de Dropshipping Entrepreneur

dropshipping entrepreneur

1. Ken de internationale markt – Zorg dat je klant geen onverwachte verrassingen krijgt.

Of we het nu leuk vinden of niet, wanneer we producten tussen landen verplaatsen dan hebben we vaak te maken met invoerrechten of andere belastingen. Wanneer jij een product in de Verenigde Staten of China bestelt, dan kan je weten, dat je deze extra kosten kan verwachten. Bestel je een product vanuit de EU, verwacht je zeker geen invoerrechten te betalen.

Omdat bij dropshipping het land van verzending van het product kan verschillen van het land waar jij gevestigd bent, is het mogelijk dat jouw klanten te maken krijgen met onverwachte kosten voor invoer.

Laten we eens naar een voorbeeld kijken.

Stel, jij verkoopt via dropshipping gamecontrollers. Je weet wel, die dingen die je in je hand moet houden, wanneer je met het één of andere spelsysteem speelt. Jouw leverancier is in China gevestigd.

Koopt iemand in de EU één van je controllers dan moet hij -afhankelijk van de mate van alertheid van de douane medewerker die het pakje voorbij ziet gaan- bij aflevering van het pakket invoerrechten over het product betalen.

Je koper had, aangezien jij in Nederland gevestigd bent, dit onmogelijk kunnen verwachten. En met deze extra kosten is de controller misschien niet zo voordelig meer, als hij in eerste plaats verwachtte, dus de kans is groot, dat hij de order zal retourneren. Jij geeft de klant zijn geld terug, maar jij moet nog steeds wel je leverancier betalen.

Zorg, wanneer je producten verkoopt via dropshipping, dat je een goed zicht hebt op alle kosten die komen kijken bij de verkoop van je producten. Is Europa je doelgebied? Werk dan bij voorkeur alleen met Europese leveranciers.

In Amerika zijn op dit moment de regels wat soepeler, maar kijkend naar de uitlatingen van Trump, zou op korte termijn ook deze markt kunnen veranderen. Kies dus bij voorkeur wanneer je de Amerikaanse markt als doelmarkt hebt, voor Amerikaanse leveranciers.

2. Bestel proefexemplaren van de producten die je te koop aan wilt bieden

Bij dropshipping hoef je in principe het product nooit in handen te krijgen. Het voordeel hiervan is dat je er minder werk aan hebt. Het nadeel is dat de enige referentie die je hebt met betrekking tot de kwaliteit van het product de foto’s zijn die je leverancier ter beschikking stelt.

Uit eigen ervaring weet je vast ook wel, dat veel producten er op de foto veel beter uitzien dan in werkelijkheid.

Wat je vooral wilt voorkomen, is dat je klanten teleurgesteld in het product, je product terug gaan sturen. En dit kan je het best voorkomen, door alleen kwalitatief goede producten aan te bieden. Hoe weet je dat iets goed is? Door het eerst zelf uit te proberen. Wanneer je met dropshipping begint, zorg altijd dat je bekent bent met de kwaliteit van de producten.

3. Bestel bij je leverancier om de levering te testen.

Het is dus goed om de producten die je koopt ook daadwerkelijk ‘in je handen te nemen’. Maar wat je ook beslist moet doen, is bij je leverancier een ‘proefbestelling’ te doen, om te testen hoe goed zijn procedure nu precies werkt.

Want als het goed is, heb je aangegeven dat je product via dropshipping geleverd zal worden. Dit wil onder meer zeggen, dat het product ‘white labelled’ geleverd zal moeten worden. Dus geen verwijzingen naar de website naar de leverancier. Geen ingesloten documenten waarop jouw inkoopsprijs vermeld staat. En eventueel ingesloten facturen of pakbonnen met jouw branding.

Ook wil je zien hoe goed het product verpakt wordt. Een glazen vaas in een bubbeltjes envelop? Dat wil je toch zeker niet!

Voor je dus een klant ook maar één kans geeft een product te bestellen, bestel jijzelf via jouw website -het liefst op het adres van een ingelichte vriend of familielid- één van de producten van die leverancier. Voldoen de levering niet aan je wensen, voel je dan vrij een andere leverancier te zoeken.

 entrepreneur

4. Realiseer dat dropshipping vooral een marketing vaardigheid is.

Wanneer je aan dropshipping doet, ben je in principe een tussenpersoon die de klant bij de leverancier brengt. Je primair benodigde vaardigheden hiervoor zijn meer marketing vaardigheden dan welk andere denkbare vaardigheid. Is marketing ‘niet jouw ding’, laat je dan vooral niet in met dropshipping. Is marketing juist datgene waar je aan denkt als je opstaat, wat je de rust geeft om in slaap te komen en waar je van droomt zodra je je ogen sluit, dan is dropshipping zeker iets, wat je moet proberen.

Het gaat er niet om, of je weet hoe WooCommerce of Shopify werk. Het gaat er niet om, dat je een perfecte kennis van het product hebt. Waar het vooral om gaat is of je de vaardigheden hebt om het product te verkopen.

5. Dropshipping doe je met niche producten

Een ander -gerelateerd- punt is, dat je om producten via dropshipping te verkopen je vooral je ‘niche’ moet zien te vinden. Probeer vooral geen tweede ‘Bol.com’, ‘Wehkamp’ of ‘Amazon’ te worden, waar je ieder denkbaar product kan kopen. Bedenk een niche, onderzoek deze en indien geschikt, zoek een aantal producten binnen deze niche bij elkaar en ‘verenig’ deze in een webwinkel, waar je ze verkoopt.

6. Start met minimaal 24 producten.

Heb je een webwinkel met 2-3 producten, dan zal dit weinig vertrouwen wekken bij de potentiële koper. Begin daarom met minimaal 24 producten. Waarom 24? Wanneer je in je overzichtpagina’s je producten wat groter presenteert, dan zal je 12 producten per pagina willen, in een matrix van 4×3 of 3×4. En met 24 producten heb je twee pagina’s met producten. Dat geeft volume… en geeft vertrouwen.

Bovendien wil je straks je klant ook ‘vervolgaankopen’ laten doen. Als er weinig te kiezen is, zijn er ook weinig vervolgaankopen te verwachten.

7. Zorg voor een sales funnel

Je wilt de klanten die een product hebben gekocht natuurlijk het liefst verleiden tot een vervolgaankoop. Zorg in je productaanbod dan ook, dat je een ‘funnel’ structuur hebt. Op het moment dat een klant product A koopt, wil je eigenlijk, dat hij automatisch een email sequentie krijgt om ook product B en C te kopen. Een goede dropshipping entrepreneur zorgt dan ook voor een goede salesfunnel.

8. Automatiseer zoveel mogelijk.

Je wilt natuurlijk zo min mogelijk hoeven te doen. En daarom is het goed om zoveel mogelijk te automatiseren, of in ieder geval te vergemakkelijken. Denk hierbij onder meer aan de volgende zaken:

  • Zorg er indien mogelijk voor, dat de voorraadindicatie direct via een koppeling met je leverancier kan worden bijgehouden. Is een product niet meer op voorraad, dan moet dit in de webwinkel ook het geval zijn.
  • Zorg ervoor dat je upsels, ‘abondoned cart’ en andere emails die de verkoop moeten verhogen goed hebt ingericht. MailChimp heeft hier bijvoorbeeld geweldige tools voor!
  • Automatiseer het doorsturen van bestellingen naar je dropship leverancier. Is een product besteld, dan wil je voorkomen, dat je voor ieder product handmatig een email moet verzenden.

9. Concureer niet op de prijs

Eén van de grootste fouten die beginnende dropshippers vaak maken, is dat ze proberen op de prijs te concurreren. Ga ervan uit, dat je een product voor minimaal 2x, maar liever nog 4x de inkoopprijs aan wilt bieden. Want wanneer je net begint en alles alleen doet is een paar euro winst op een product misschien leuk, maar wanneer je dropshipping business eenmaal een succes wordt, je site druk wordt bezocht en de bestellingen binnen stromen, dan zal ook de duurdere hosting, je virtual assistant die de orders afhandelt, je webmaster en je marketeer uit deze marge betaald moeten worden.

Bovendien kan je op een hogere prijs makkelijker korting aanbieden!

10. Zorg voor unieke content

En nog een grote, veelgemaakte fout is dat de dropshipping entrepreneur zijn producten aanprijst met exact dezelfde tekst en exact dezelfde foto’s als zijn leverancier dat doet. Dit is om een aantal redenen funest.

  1. Je krijgt hierdoor duplicate content, waar Google niet blij mee is.
  2. Jouw leverancier richt zich niet specifiek op jouw doelgroep, hij richt zich op een meer algemene doelgroep, omdat hij aan een breed publiek wil verkopen. Een sales tekst geschreven met jouw doelgroep voor ogen zal een veel grotere kans op conversie hebben.
  3. Door sterk overeenkomende teksten is de kans groter dat in zoekresultaten jij in dezelfde ‘lijst’ voorkomt als je concullaga’s. En bij eenzelfde product voor verschillende prijzen zal er altijd een aantal kopers zijn, wat dan een selectie op prijs gaat maken. Probeer je salestekst juist zo te schrijven, dat hij naar voren komt, wanneer je potentiële kopers op andere zoekwoorden dan de ‘geijkte woorden’ zoeken.

Tenslotte.

Tien belangrijke regels voor dropshipping. In de kern blijft dropshipping een vorm van e-Commerce. Wil je meer informatie over hoe je jouw dropshipping store een succes kan maken, lees dan verder in de blog of kijk eens rond tussen de e-Commerce trainingen.

Wil je meer weten over deze potentieel winstgevende manier van eCommerce, kijk dan ook eens naar deze cursus over dropshipping.

Meer informatie?

Kijk dan ook eens hier…

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht