AI in WooCommerce – Hoe kunstmatige intelligentie jouw webshop kan verbeteren

Bespaar tijd en verhoog je omzet met AI toepassingen in WooCommerce

AI in WooCommerce

Het is hard gegaan met AI. Wanneer men mij in 2020 zou hebben verteld tot welk niveau AI in 2025 zou zijn gegroeid, zou ik het niet voor mogelijk hebben gehouden. AI is geen futuristisch concept meer, maar een realiteit van iedere dag. Grote spelers als Amazon en Bol.com maken hier al volop gebruik van en ook voor jou als kleinere webwinkelier zijn er diverse opties beschikbaar.

In deze blogpost kijk ik samen met jou naar een vijftal manieren waarop AI jouw WooCommerece webshop kan verbeteren. AI in WooCommerce kan de klantervaring optimaliseren je omzet verhogen, je marketing automatiseren en desgewenst zelfs je voorraden bijhouden.

1. Chatbots voor de klantenservice

AI in WooCommerce

Ik praat graag met echte mensen, en ik denk dat jij niet veel anders in elkaar kan zitten. Het idee van ‘Chatbots voor klantenservice’ heeft mij een lange tijd erg tegen gestaan. Toch kan een AI gestuurde chatbot zijn voordelen hebben. AI is prima geschikt om veelgestelde vragen te beantwoorden, retourprocedures uit te leggen, of zelfs op te starten of een bestelstatus te controleren.

En ook voor wat moeilijkere vragen kan een AI gestuurde chatbot een eerste ‘intake’ doen, zodat de klantenservice medewerkers tijd besparen op die eerste contacten.

Het voordeel voor je klant is dat deze minder lang hoeft te wachten, voordat de vraag gesteld kan worden.

Vijf jaar geleden was het voor een chatbot nog nodig om uitgebreide scripts op te zetten, waarbij de mogelijke vraag- en antwoord opties uitgewerkt werden en je klant een hele ‘beslisboom’ moest doorlopen. Tegenwoordig kan de klant in eigen woorden uitleggen wat het probleem is, en is de chatbot in staat de vraag te beantwoorden, danwel de informatie te verzamelen die nodig is voor de verdere verwerking van het service verzoek.

Enkele voorbeelden

  • Tidio Live Chat & Chatbots
    Zoals de meeste chat programma’s is Tidio niet specifiek bedoeld voor WooCommerce, maar implementeer je de chatbot met een klein JavaScript fragment op je website. Tidio is op zich een goed product, maar aangezien de talen beperkt zijn tot Engels en Spaans, is Tidio alleen geschikt wanneer je je op de internationale markt begeeft.
  • WoowBot.
    Woowbot is een WooCommerce plugin waarvan een betaalde en een gratis versie beschikbaar is. Die gratis versie is een ‘klassieke’ chatbot met uitsluitend mogelijkheden om via een van te voren opgesteld script te werken. Daar is dus weinig intelligents aan. De pro-versie daarentegen kan zowel via een flow-script als via AI werken. Die betaalde versie komt in een drietal ‘variaties’, waarvan ‘Professional’ en ‘Master’ de meest interessante zijn. Hoewel alle drie de versies een OpenAI interface hebben (je hebt overigens wel een betaald OpenAI account nodig. Let op: Een betaald OpenAI account, en dus geen betaald ChatGPT account) hebben alleen Professional en Master de mogelijkheid om de AI gestuurde communicatie te ‘finetunen’ en als zodanig aan te passen op je winkel.
    Nederlands wordt standaard ondersteund.

2. Personalisatie van productaanbevelingen

AI in WooCommerce kan helpen bij het personaliseren van productaanbevelingen door het klantgedrag te analyseren. Op basis van eerdere aankopen en zoekopdrachten kan een AI toepassing producten voorstellen die aansluiten bij de voorkeuren van de klant, in plaats van min of meer willekeurige producten te tonen op basis van ‘Andere klanten die X kochten hebben ook Y gekocht’.

Uit onderzoek is gebleken dat gepersonaliseerde aanbevelingen de gemiddelde orderwaarde met (AOV) 10-30% kan verhogen. Het is ook mogelijk om upsells en crosssels op met AI te optimaliseren. Veel van deze producten zijn echter behoorlijk prijzig en zijn alleen de moeite waard, wanneer je al een groot aantal bezoekers aan je site hebt. Immers, iemand moet eerst op je site komen, voor hij productaanbevelingen kan ontvangen.

Enkele voorbeelden van AI oplossingen zijn

  • Clerk.io
    Clerk.io kan eigenlijk bij vrijwel ieder punt in deze blogpost genoemd worden, omdat deze dienst verschillende AI oplossingen aanbiedt. Het nadeel is, dat het een vrij prijzige dienst is -zoals hierboven ook aangegeven- en de kosten (vanaf 119 euro per maand) zich alleen terugverdienen, wanneer je behoorlijk wat verkeer naar je website hebt.
  • Luigi’s Box
    Wanneer je denkt dat Clerk.io duur is, dan zal je Luigi’s Box zeker te duur vinden. Deze plugin heeft veel overlappende functionaliteiten maar kost bijna het dubbele (vanaf 195 euro per maand)
  • DooFinder Smart Recommendations
    DooFinder is een goede ‘tussenoplossing’ Voor 39 euro per maand heb je product recommendations zonder AI, maar wel een aanbevelingen die gebaseerd zijn op het gedrag van de klant. Je kan binnen je pagina’s de productaanbevelingen dus al opzetten en wanneer je voldoende verkeer krijgt om ook de AI gestuurde aanbevelingen te krijgen, dan kan je upgraden naar ‘Advanced’. Onder aan de ‘Pricing pagina’ vind je een handige calculator waarmee je de verwachte ROI uit kan rekenen op grond van je sitebezoek.

3. Slim zoeken en slim filteren

AI kan ook ingezet worden om de standaard zoekfunctionaliteiten van je webshop te verbeteren. Veel webshops verliezen omzet door het gebruik van ‘verkeerde’ termen of typefouten. Er is grofweg een drietal verbeteringen aan zoekopdrachten denkbaar:

  • Automatische correctie van type- en taalfouten: Een wasotomaat wordt automatisch gecorrigeerd naar wasautomaat.
  • Voorspellende suggesties (Predictive Search): Op het moment dat iemand begint te tikken, worden de meest waarschijnlijke zoektermen alvast getoond
  • Synoniemenherkenning: Wanneer je om een ‘laptop tas’ vraagt, worden ook laptop koffers en laptop hoezen getoond.

Veel AI ondersteunde zoekfuncties bieden ook de mogelijkheid om met behulp van spraakherkenning te zoeken. Dit is vooral handig, wanneer iemand winkelt op de smartphone of een tablet.

De zoekresultaten

De betere AI zoek functionaliteiten die zorgen ook dat het gevonden antwoord ‘op maat’ is voor de bezoeker, of met andere woorden, de producten die -op eerder koopgedrag gebaseerd- de klant het meest waarschijnlijk zou willen aanschaffen worden als eerste in de resultaten getoond.

Enkele voorbeelden van AI in WooCommerce oplossingen:

  • DooFinder Search
    DooFinder Search begint bij 39 euro per maand. Dit is inclusief ‘Voice search’, Predictive Search en Synoniemen.
  • Search, Filters & Merchandising for WooCommerce
    Search, Filters & Merchandising for WooCommerce is een plugin die ik ooit nog een keer uitgebreider zal bespreken, want behalve de AI functie zit er zoveel meer in, wat meer dan de moeite waard is. Het is de enige plugin tot nu toe besproken die gratis is. De plugin heeft voor wat de AI functies betreft minder mogelijkheden dan DooFinder, maar beschikt wel over de basisfunctionaliteiten als automatische correctie, Natural Language search en product promoties gebaseerd op de producten die de bezoeker in dezelfde sessie heeft bekeken. Zeer de moeite waard!

4. Automatische productbeschrijvingen en content generatie

Het schrijven van unieke productbeschrijvingen kan tijdrovend zijn. AI-tools zoals GPT-gebaseerde contentgeneratoren kunnen helpen om SEO-geoptimaliseerde productteksten te schrijven op basis van enkele kernwoorden.

Door content voor je webshop met AI tools te genereren bespaar je tijd, bereik je een consistente ‘tone-of-voice’ en is je product tekst SEO geoptimaliseerd.

  • ChatGPT
    Hoe ik zelf over blogs genereren met ChatGPT of plugins denk, dat heb ik al meer dan eens gezegd, maar voor productbeschrijvingen kan AI een uitkomst zijn. Wanneer je geen bezwaar tegen ‘knippen en plakken’ hebt, dan kan je ChatGPT prima gebruiken om productteksten te (laten) schrijven.
  • Describely
    Wil je ‘iets groter’ dan is Describely zeker een goede optie. Je genereert niet allen de teksten, maar ook de visuele content wordt verbeterd. Foto’s worden in kwaliteit verbeterd, achtergronden eventueel aangepast en meer. Met 38 euro per maand (vanaf prijs) kan het zeker de moeite waard zijn.

Hoewel AI een goede basis kan bieden, is het aan te raden om gegenereerde teksten handmatig na te kijken voor optimalisatie en branding.

5. Voorspellende analytics en voorraadbeheer

AI kan verkoopdata analyseren en voorspellen wanneer je bepaalde producten moet bijbestellen. Dit helpt om out-of-stock situaties te voorkomen en overstock te minimaliseren.

Er is een groot aantal diensten die dit met AI ondersteuning doen voor klanten, maar de meeste producten beginnen met maandtarieven van 700 euro of meer, niet de bedragen die passen bij mijn doelgroep. Het is dan ook vrij zinloos deze te benoemen.

Het enige product wat ik heb kunnen vinden wat interessant is voor mijn doelgroep -en dus mogelijke voor jou- is Shelf Planner. De plugin is gratis, de achterliggende dienst niet, maar je begint met een drie-maanden gratis proefperiode, zodat je de dienstverlening en de waarde hiervan voor je bedrijf goed kunt evalueren.

Conclusie: De toekomst van AI in WooCommerce

AI biedt enorm veel kansen voor WooCommerce-webshops. Door chatbots, personalisatie, slimme zoekfunctionaliteit, geautomatiseerde content en voorspellende analytics te integreren, kun je niet alleen de klantervaring verbeteren, maar ook je omzet verhogen en efficiënter werken.

Wil je AI in jouw WooCommerce-webshop implementeren? Begin klein met een chatbot of een gepersonaliseerde productaanbeveling en breid stap voor stap uit. AI is geen tovermiddel, maar een krachtig hulpmiddel om je webshop naar een hoger niveau te tillen.

WordXPression kan je daar mee helpen. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Informatie

WordXPression 

Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

085-8001964 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)
Let op, gewijzigd telefoonnummer

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Nieuw in 2025
Betaal je nieuwe webshop of online leeromgeving in termijnen (inclusief hosting)

Student learning at home with online lesson

Een totaaloplossing met een flexibel betalingsplan.

Gratis e-Boek: Een Goed Converterende Webshop

Realiseer de omzet die je verdient!

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.