Wat is eigenlijk een multi vendor shop?
Wanneer we kijken naar WooCommerce dan hebben we te maken met één partij die zijn of haar artikelen te koop aanbiedt. Jij bent de eigenaar van de winkel en jij bent degene die ook verantwoordelijk is voor het hele traject. Van informatievoorziening, via bestelling en levering tot eventueel een retour indien er klachten over het product zijn.
Bij een multi vendor shop werkt het allemaal iets anders. Misschien kan je het het best vergelijken met een marktplein of een beurs.
Jij biedt via jouw winkel de faciliteiten om andere handelaren hun producten aan te bieden. Iedere leverancier heeft dus zijn eigen kleine winkeltje op jouw site. Online winkels als Amazon en Bol.com zijn hier groot mee geworden. Naast hun eigen producten, bieden ze andere handelaren de mogelijkheden om hun producten op deze wijze te verkopen.
Waarom zou jij dit willen?
Waarschijnlijk heb jij een aspiraties om een tweede Bol.com te worden. En mocht je dit wel willen, dan moeten we hier toch zeker over praten. Je hebt dan meer nodig dan WooCommerce en een plugin. Maar wat zou dan wel een mogelijke reden kunnen zijn dat jij wel op deze manier zou kunnen of willen werken. Ik kan er in ieder geval een aantal bedenken.
Verhoog de aantrekkelijkheid van je eigen webshop door meerdere productgroepen binnen eenzelfde niche aan te bieden.
Het uitgangspunt hier is dus je eigen webshop. Stel je bijvoorbeeld voor, jij verkoopt prachtige handgemaakte bogen. De mensen die jouw site bezoeken kopen ook graag andere boogschiet producten en mogelijk ook boeken over het onderwerp. Maar dat vind jij teveel ‘herrie aan je hoofd’ waar je niet op zit te wachten.
Een goede manier om jouw klanten terwille te zijn en in het voorbijgaan ook nog wat extra te verdienen is om bijvoorbeeld een bevriende boogschietwinkel te vragen of zij een aantal bestellingen die via jou binnen komen uit willen leveren. Hetzelfde doe je met de boekhandel.
Worden er bij jou artikelen besteld die door je ‘vendors’ worden geleverd, dan krijgen de vendors hier bericht van. En jij krijgt natuurlijk jouw provisie voor het aanleveren van een nieuwe bestelling.
Een typisch kenmerk is dat jij hier de initiator van het geheel bent, jij kiest jouw leveranciers op basis van de productgroepen die ontbreken in jouw assortiment om het geheel ‘compleet’ te maken.
Dropshipping variant
De tweede mogelijkheid om een ‘multi vendor’ omgeving te gebruiken is om jouw producten in een ‘dropshipping’ formule aan te bieden. Wat dropshipping precies is, heb ik nog niet zo gek lang geleden in een artikel beschreven, maar in het kort komt het er op neer, dat je uitsluitend als ‘doorgeefluik’ voor de bestellingen functioneert. De gemiddelde plugin die ‘multi vendor’ toepassingen van WooCommerce mogelijk maakt is hier niet standaard voor uitgerust en er zal wat ‘getweaked’ moeten worden.
Maar mocht je dropshipping met WooCommerce willen overwegen, dan is zijn ‘multi vendor plugins’ serieuze opties om te onderzoeken.
De Software as a Service variant.
De derde mogelijkheid is dat je helemaal geen eigen winkel hebt. Je biedt jouw site aan aan andere ondernemers om hier hun producten te kunnen verkopen. Dit werkt het best, indien je je wel inperkt tot één bepaalde niche. Een tweede Bol.com zal bijvoorbeeld lastig van de grond te krijgen zijn, maar een site waarop mensen bijvoorbeeld cosplay producten van verschillende leveranciers kan vinden is al een stuk interessanter.
Jij biedt dus een software dienst aan, die mensen kunnen gebruiken.
Het grote verschil met beide eerdere opties, is dat jij niet de initiator bent. Je stelt als het ware alleen jouw achtertuin beschikbaar voor een ‘kleedjesmarkt’ waar iedereen die wat te verkopen heeft zijn of haar producten aan kan bieden. Jij vraagt alleen een commissie voor de verkochte producten.
De Commissie
Om te bepalen welke commissie je wilt vragen, is het vooral belangrijk, dat je enige kennis heeft van de marge die er doorgaans op de producten zit die er in jouw winkel verkocht gaan worden. Wanneer jij bijvoorbeeld een 10% commissie vraagt over de verkoopprijs en de totale marge voor de verkoper is 15%, dan blijft her voor hem een schamele 5% winst per verkoop over. Op deze manier zal je niet veel vendors voor jouw winkel krijgen.
Een tweede belangrijk punt om rekening mee te houden is de BTW.
Hoe je dit administratief het best af kan handelen is iets wat je het best met je boekhouder op kan nemen. Want iedere optie in de drie voornoemde mogelijkheden heeft zijn eigen haken en ogen. In de eerste twee gevallen treed jij namelijk op als handelaar, en zal de administratieve verantwoording er uitzien als het doorverkopen met winst. Jouw vendor zal jou factureren voor de prijs van het product minus de marge die je als commissie hebt. En jij factureert de klant. Gedurende het hele traject reken je met hetzelfde BTW tarief.
In het laatste geval biedt jij geen handelaar, maar breng jij service kosten in rekening voor gebruik van jouw platform. De factuur wordt door de vendor direct naar de klant verzonden. En jij factureert jouw commissie aan je vendor. En hier kan sprake zijn van afwijkende BTW tarieven. Verkoopt jouw vendor bijvoorbeeld gedrukte boeken, dan zal het BTW percentage 6% zijn, jouw percentage voor jouw dienstverlening is echter 21%.
Uiteindelijk zal het allemaal niets uitmaken, maar in de fysieke geldstromen en de administratieve verantwoording maakt het wel verschil.
De GDPR
En natuurlijk komt hier tegenwoordig ook de GDPR om de hoek kijken want we geven hier persoonsgegevens door aan andere partijen. Dit kan je vanuit twee invalshoeken bekijken.
De vendor heeft een privacy overeenkomst met de klant, jij beheert de faciliteiten.
In het eerste geval is jouw vendor degene die de privacy overeenkomst afsluit met zijn klant. In zijn privacy overeenkomst moet onder meer staan, dat jij de webwinkel faciliteiten beschikbaar stelt en jij dus inzage hebt in de gegevens.
Omdat jij ook gegevens kan combineren (je ziet niet alleen wat iemand bij Vendor X, maar ook wat hij bij Vendor Y heeft gekocht), heb jij ook een privacy overeenkomst nodig, waarin dit onder meer naar voren komt, maar waarin je ook belooft dit niet door te zullen geven.
Jij bent de winkelier, een of meerdere andere partijen leveren de goederen uit.
In dat geval dien je te vermelden, dat je de gegevens door zal spelen aan derde partijen voor de uitlevering van de goederen. De derde partij (zoals bijvoorbeeld je dropshipping partner) hoeft geen privacy overeenkomst te hebben op de site. Je moet in jouw privacy overeenkomst wel noemen welke partijen eventueel de producten uit kunnen leveren.
Belangrijk Bovenstaande situatie met betrekking tot de GDPR is gebaseerd op mijn eigen interpretatie van de regels en een algemene toepassing hiervan. Op geen enkele mogelijke manier is dit een juridisch advies hoe precies in een specifieke situatie te handelen. Raadpleeg een juridisch expert voor een specifiek voor jou relevant advies.
De praktijk
Interesse in een eigen MultiVendor shop? Kijk dan ook eens naar de mogelijkheden die WordXPression jou biedt.
Naast WooCommerce gerelateerde oplossingen biedt WordXPression ook Multi Vendor shops aan op basis van Vendure. Interesse? Neem dan contact op voor het maken van een belafspraak.
Meer informatie over ‘samengestelde’ WooCommerce winkels vind je ook in deze blogartikelen