Fruugo voor WooCommerce : Internationaal verkopen met je Nederlandse shop!

Fruugo voor WooCommerce – Grenzeloos goed!

Zonder nu direct als een nationalist te willen klinken, ik houd van Nederland! En wanneer ik over de wereld reis, dan zie ik mooie dingen, maar ik ben toch altijd weer blij wanneer ik terug ben in mijn eigen landje. Ik vind dat we een prachtige taal hebben, een rijke cultuur en het weer… ach daar valt ook best mee te leven.

Toch heeft Nederland één groot nadeel. Het is een klein land en onze prachtige taal wordt maar in een klein deel van de wereld gesproken. Dus onze net zo mooie website wordt ook alleen maar in een klein deel van de wereld gelezen. Tenzij je natuurlijk je site in andere talen vertaalt.

WPML en WooCommerce is altijd al een goede combinatie geweest voor een website in meerdere talen. Maar het vertalen van een website is eigenlijk niet voldoende. Je zal ook het nodige aan je marketing moeten doen. Hoe zou het zijn, wanneer je meerdere kanalen voor de verkoop van je producten zou hebben, zonder hier al te veel in te hoeven investeren?

Fruugo

Recent liep ik heel toevallig tegen ‘Fruugo’ aan. Fruugo is een groot, internationaal ‘Multi Vendor’ platform. Je kan het een beetje vergelijken met Bol.com of Amazon. Jij kan binnen Fruugo je eigen winkeltje hebben en binnen dat platform kan je jouw eigen producten verkopen.

Het aardige is, dat Fruugo wereldwijd actief is. Dat is Amazon natuurlijk ook, maar een tweede ding wat heel aardig is aan Fruugo is dat hun shop er toch ‘netjes’ uitziet. Iets wat ik van Amazon niet kan zeggen. Persoonlijk vind ik deze site moeilijk te navigeren en zeer chaotisch.

En een derde aardig punt is dat er een plugin voor Frugo is, die je helemaal gratis kan gebruiken. Voor zowel een WooCommerce als een Shopify webshop hebben ze de nodige plugins.

Fruugo voor Woocommerce

Wat kost Fruugo

En dan komt natuurlijk de hamvraag. Wanneer de plugin gratis is, wat kost Fruugo zelf dan?

En hier heb ik zowel goed, als slecht nieuws voor je.

Laten we met het goede nieuws beginnen. Zolang je niets verkoopt, kost Fruugo je niets.

Het slechte nieuws is, dat de commissie van Fruugo vrij hoog is en niet voor iedere webwinkelier zelfs maar het overwegen waard is. Alles is vooral afhankelijk van de marge op je product.

En ik moet zeggen, dat Fruugo allesbehalve transparant is over de werkelijke commissie die ze berekenen. Wanneer je bijvoorbeeld naar deze pagina over de tarieven van Fruugo gaat, zou je de misvatting kunnen hebben, dat je 2,35% over de verkochte producten moet betalen. Dat is echt supervoordelig. Lees je het nog een keer, dan lees je dat het 2,35% ‘processing fee’ bovenop de commissie is. En die commissie wil maar niet duidelijk worden.

Hier had ik persoonlijk niet zo’n fijn gevoel bij. Ik nam dus contact op en stelde de vraag direct. Binnen een uur had ik antwoord.

De commissie blijkt dus 11% te zijn. Per order ben je dus 13,25% van het totale orderbedrag kwijt aan Fruugo. Kijkend naar je marge moet je dus eerst bepalen of dat inderdaad de moeite waard is.

De kosten beperken

Ik besloot wel gebruik te maken van Fruugo, maar wel met een eigen strategie.

Voor mijn shops heb ik een commissie van 10% voor affiliates. Met andere woorden ik betaal 10% voor een verwijzing naar mijn producten. In al mijn marketing activiteiten is deze 10% ‘inbegrepen’.

Fruugo vraagt echter meer. Er is echter geen enkele reden om deze extra kosten niet op de één of andere manier te compenseren.

Zoals aan het begin van deze post gezegd, er is een plugin voor Fruugo voor WooCommerce. In deze plugin kan je per product aangeven, met welk percentage je een product wilt verhogen wanneer je dit zichtbaar maakt op Frugo.

Zelf besloot ik, om de prijzen met 5% te verhogen wanneer via Fruugo verkoop. Dus een shirt wat bij mij in de shop 20 euro zou kosten, kost bij Fruugo 21 euro. Daarmee is Fruugo effectief gewoon een affiliate geworden. Ik betaal voor een product wat ik via Fruugo verkoop niets meer aan extra kosten dan voor een product wat ik via een affiliate verkoop.

Welke diensten biedt Fruugo je aan?

Vertaling

Het voordeel van je producten (ook) via Frugoo aan te bieden is dat Fruugo automatisch voor de vertaling van je productpagina zorgt. Hier moet wel een opmerking gemaakt worden. De vertaling is een ‘machinevertaling’, maar kwalitatief een stuk beter dan Google Translate.

De product pagina’s die ik via Fruugo aanbiedt zijn oorspronkelijk in het Engels geschreven, maar wanneer ik de vertalingen in het Pools of in het Nederlands bekijk, dan zie ik wel dat het een machinevertaling is, maar de vertaling is niet zo tenen krommend als Google Translate.

De mensen die doorgaans op Fruugo kopen zullen hier geen bezwaar tegen hebben, anders zouden ze niet op de site aanwezig zijn.

Valuta conversie

Een tweede voordeel is dat Fruugo direct de valuta conversie voor je regelt. Zo zien de mensen die je shop bezoeken direct de prijs in hun favoriete valuta en kunnen hier ook in afrekenen.

Marketing

Drie maanden geleden had ik nog nooit van Fruugo gehoord. Maar omdat ik regelmatig zoek op t-shirts werd mijn aandacht ineens gevestigd op het aanbod van Fruugo door een aantal advertenties in de Google zoekmachine. Nadat ik op een advertentie had geklikt, deed Fruugo ook precies wat ik van ze zou mogen verwachten : Door ‘remarketing‘ bleven dat shirt en vergelijkbare t-shirts mij volgen.

Fruugo adverteert zeer actief om producten onder de aandacht van geïnteresseerden te brengen.

Hierbij heb ik overigens wel opgemerkt, dat dit adverteren zich richt op slechts twee productgroepen: De goed verkopende en de nieuwe producten. Maar wanneer je niche producten aanbiedt, maak je jouw kansen natuurlijk een stuk groter, omdat je dan minder concurrentie hebt.

Wat verwacht Fruugo van je?

Internationaal aanbieden

De grootste eis is, dat je jouw producten over de hele wereld kan verzenden en dat je dit -mits het land van ontvangst dit ook ondersteunt- via ’track and trace’ doet, zodat het pakket goed te volgen is.

Redelijke verzendkosten

Het is geen ‘harde’ eis, maar één van de ‘dringende aanbevelingen’ is, dat de verzendkosten nooit meer dan 10% van de kosten van de bestelling mogen zijn. Dus loodzware- of heel grote producten zijn sowieso al niet mogelijk. Je kan de verzendkosten natuurlijk ook gebruiken om het voor bepaalde landen wel heel onaantrekkelijk te maken om te bestellen.

Stel, je wilt alleen aan Europa leveren. Je kan andere landen niet zomaar uitsluiten, maar door de prijs voor de landen buiten Europe relatief hoog te maken (waardoor je meer kost dan de gemiddelde concurrent), voorkom je bestellingen die je eigenlijk niet wilt hebben.

Gebruik van GTIN/EAN nummers

Meerdere leveranciers kunnen natuurlijk hetzelfde product aanbieden. Deze producten moeten dus op de één of andere manier onderscheiden kunnen worden. En om dat mogelijk te maken, is een uniek nummer voor de identificatie van het product nodig. In Europa noemen we deze nummers de ‘EAN’ nummers, op wereldwijd niveau maken de EAN nummers deel uit van de ‘GTIN’ nummers.

Verkoop je producten die door andere partijen gemaakt zijn, dan is het meestal vrij gemakkelijk. Je neemt gewoon het GTIN nummer van de producent over. Tenzij natuurlijk jouw producent geen GTIN nummers gebruikt! (dat is overigens heel uitzonderlijk).

Produceer je zelf het product, bijvoorbeeld op Printing On Demand basis, dan wordt het iets complexer.

.Je zal jouw producten moeten registreren voor ‘EAN’ nummers. Meer hierover lees je op de site van GS-1, de organisatie die deze codes verstrekt. De kosten voor het gebruik van deze nummers zijn vanaf 55 euro per jaar (voor 10 nummers).

Product afbeeldingen

fruugo voor woocommerce

Voor wat betreft de productafbeeldingen moet je met een aantal zaken rekening houden. Allereerst je product moet op een witte achtergrond worden getoond. Nu is dit niet het geval bij alle artikelen die er bij Fruugo in de shop staan, maar het is wel een regel. Mijn eerste aanbod van producten werd zonder meer afgekeurd, omdat bij mij letterlijk geen enkele productafbeelding op een witte achtergrond stond. Het zijn foto’s van mensen die ‘in een normale omgeving’ mijn shirts dragen. Gelukkig had ik ook foto’s met witte achtergronden, maar dat betekende dus wel even extra werk.

Een tweede regel is dat er geen logo’s op mogen staan die niet direct relevant zijn voor het product. Dus ook geen logo’s van de leverancier. Logo’s die wel mogen zijn logo’s die behoren bij product kenmerken, zoals bijvoorbeeld het ‘Bluetooth’ logo, het ‘Android’ logo etc.

De Fruugo voor WooCommerce plugin

Met de Fruugo plugin voor WooCommerce maakt het mogelijk om de producten in jouw webshop al dan niet naar Fruugo up te loaden. Hierbij kan je dus een keuze voor een beperkte subset maken. Zelf heb ik bijvoorbeeld om te beginnen niet mijn complete aanbod geupload, maar alleen de tien meest populaire producten. Om de eenvoudige reden, dat het een experiment voor mij is en ik enkele honderden euro’s neer zou moeten tellen om al mijn producten van een EAN code te voorzien. Voorlopig wil ik eerst zien of het iets oplevert (spoiler: Dat doet het).

Bij je productgegevens komt een nieuw tabblad met het label ‘Fruugo’. Daar vind je alle gegevens die Fruugo nodig heeft. Zoals de ‘identifier’ (SKU), merk van het product, VAT, toeslag op de prijs en nog wat andere gegevens.

De meeste van deze gegevens worden ook al door WooCommerce gevraagd. Helaas is de Fruugo plugin niet zo ‘vriendelijk’ om dit allemaal over te nemen van de WooCommerce velden. Je doet dus een hoop dubbel werk door die velden in te vullen.

De prijs wordt wel uit WooCommerce gehaald. Maar er is een extra veld voor een ‘verhoging van de prijs’, waardoor je percentagewijs de prijs kan verhogen.

De plugin is gratis en kan bij CED commerce worden gedownload. Bij de download wordt wel -verplicht- gevraagd naar je Skype ID en een link naar je LinkedIn profiel. ‘RatherKeepItPrivate’ en https://linkedin.com werd echter gewoon geaccepteerd als invoer.

Persoonlijk vind ik het niet de beste plugin die ik ooit gezien heb (met name vanwege de gegevens doublures), maar de plugin werkt. Ik heb nog een aantal andere plugins voor Fruugo gevonden die niet gratis zijn.

Het proces

Wanneer je je hebt aangemeld en je aanmelding is goedgekeurd, kan je jouw webshop koppelen en je producten in Fruugo importeren. Dat werkt eigenlijk heel goed en tot nu toe heb ik nog geen problemen hiermee ondervonden.

Koopt iemand je product, dan wordt dit doorgegeven en -indien nodig- bijgewerkt in je voorraad. Het versturen van de producten zal je zelf moeten doen. Tenzij je dit natuurlijk uitbesteed aan een fulfilment service. Zoals ik doe met mijn t-shirts.

Om het versturen makkelijker te maken kan je vanuit de Fruugo webinterface -dus niet vanuit de plugin- adres- en retouretiketten uitprinten.

Een probleempje met Printful

En hier komt een klein ‘pijnpunt’. Tenminste voor mij!

De order die door Fruugo in WooCommerce wordt geplaatst heeft direct de goede status. Namelijk dat er is betaald. En dat werkt niet goed samen met de plugin die ik gebruik voor de levering van de producten. Ik maak namelijk gebruik van de Printful plugin. Op het moment dat iemand een t-shirt bestelt, wordt deze bestelling doorgegeven aan Printful, het bedrijf wat het shirt bedrukt en verzend voor mij.

Het ’triggermoment’ is het veranderen van de bestelstatus naar ‘Betaald’. Maar omdat de order geïmporteerd wordt met deze bestelstatus, zal deze ook nooit ‘veranderen’.

Wanneer ik de order echter met de hand ’terug’ zet en weer ‘vooruit’ dan wordt wel gewoon de order voor Printful klaargemaakt. Een kleine onhandigheid in het systeem waar mee te leven valt, als je je er tenminste van bewust bent. Anders zal een groot aantal mensen blijven wachten op shirts, die nooit aan zullen kopen.

Pack ins

Nu is het verkopen via Fruugo leuk, maar ik heb liever dat mensen direct in de winkel bestellen. Dat kost mij stukken minder aan provisie. En om dat een beetje te bevorderen, maak ik tijdelijk gebruik van pack ins. Een pack in is een artikel wat ‘meegezonden’ wordt met de bestelling. Dat kan een folder zijn, een pen, een sleutelhanger. Wat dan ook.

Tijdelijk zitten in de doos een folder met enkele andere voorbeelden van shirts en een sleutelhanger. Op allebei is de URL van de website te zien.

Op deze manier probeer ik de klant te ‘verleiden’ om de volgende keer direct bij mij te bestellen.

De resultaten

Het is na enkele weken natuurlijk moeilijk om direct al aan te geven wat de resultaten zijn. Ik heb inmiddels een zestal bestellingen via Fruugo binnengekregen van zes verschillende -nieuwe- klanten. Wat aardig is, is dat deze klanten uit landen komen waar Engels een minder gangbare taal is. Of de beschikbaarheid van een ‘vertaalde site’ mee heeft geholpen mijn producten te verkopen weet ik niet.

Tot nu toe hebben de pack-ins geen nieuwe klanten opgeleverd die direct bij mij bestellen. Ik houd dit echter wel nauwkeurig in de gaten. Mocht het blijken te werken, dan zal ik dit volhouden.

In zijn algemeenheid ben ik behoorlijk positief over Fruugo. De kosten van de EAN nummers zijn er nog lang niet uit, maar ik ben een volgende selectie van 10 shirts aan het plannen, die straks ook via Fruugo beschikbaar zullen zijn.

Dropshipping

Het verkopen van bedrukte t-shirts is een vorm van dropshipping. Voor meer over dropshipping kan je het één en ander op deze site lezen. Daarnaast is er ook de online live cursus ‘Dropshipping zonder een woord Chinees‘ die jou leert hoe je zelf een dropshipping business op kan zetten zonder op welke manier dan ook producten vanuit China te gebruiken.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Gratis e-Boek: Een Goed Converterende Webshop

Realiseer de omzet die je verdient!

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.