Wat je nog meer kan met een wishlist
Een tijdje geleden heb ik in de blog verteld, waarom een Wishlist zo’n nuttige uitbreiding voor je webshop kan zijn. Hierbij heb ik onder meer de YITH wishlist plugin genoemd. Vandaag wil ik er dieper op ingaan, hoe ik zelf zo’n wishlist gebruik op een aantal van mijn T-Shirt sites.
In mijn eerder artikel heb ik al aangegeven hoe je een wishlist kan gebruiken om je eigen naamsbekendheid te verhogen. Wanneer mensen hun ‘wensenlijstjes’ naar anderen versturen, krijg je meer en nieuwe mensen naar je website toe.
Waar ik echter zelf ook niet bij stilstond toen ik het blogartikel schreef, is dat een wishlist je ook een vracht aan heel nuttige informatie geeft. Tenminste, wanneer je de juiste plugin gebruikt.
De gratis versie van de YITH Wishlist plugin heeft deze mogelijkheid niet, maar in de betaalde versie kan je ook zien welke producten populair zijn als producten op een wishlist. Dit kan je als een prima marketing tool gebruiken.
Want wanneer een product op meerdere wishlists voorkomt, wat let je dat product met korting aan te bieden voor een beperkte tijd? De kans dat je klant een specifiek product zal kopen, wanneer dat product in de aanbieding is, is groter dan wanneer je een algemene korting op je assortiment aanbiedt!
Een geheugen van twaalf uur tot de middag
We hebben namelijk nogal eens de neiging onze producten op een wensenlijstje te zetten en dan te vergeten dat we sowieso dat wensenlijstje ooit hebben aangemaakt.
Krijg je een mail met de mededeling dat een webshop 10% korting aanbiedt op het gehele assortiment, dan zal je dat waarschijnlijk met een schouderophalen accepteren. Krijg je echter bericht, dat er 15% korting is op een specifiek product wat je aandacht heeft getrokken, ben je veel eerder geneigd te reageren!
Logisch zal je zeggen. 15% is meer dan 10%. Maar als ik 15% op de hele collectie zou geven, zou ik hetzelfde bereiken.
Dat is echter niet juist! Als jij je hele assortiment voor 15% goedkoper aanbiedt, dan verdien je 15% minder. Da’s logisch. Wanneer je echter slechts gerichte producten met eenzelfde korting aanbiedt, en bovendien maatregelen hebt getroffen om de Average Order Value te verhogen dan zal je bezoeker één product, wat hij toch graag hebben wilde, tegen die hogere korting krijgen, maar voor de andere producten betaalt hij de normale prijs.
De gemiddelde korting die hij over de totale aankoop zal hebben zal slechts 3-4% zijn, en toch is je klant heel tevreden omdat hij dat éne product wat hij altijd wilde met korting heeft gekregen!
Iedereen blij dus.
Maar hoe laat je het de klant weten?
Vraag is natuurlijk hoe je het je klant laat weten, dat bij deze extra korting heeft. Want je kan er niet vanuit gaan, dat hij iedere dag je site bezoekt. Je mag er zelfs niet vanuit gaan, dat hij jouw algemene marketing mailingen zal openen.
Dus je maakt er geen algemene boodschap van, maar een bericht speciaal voor hem.
Maar een email met de titel:
“Beste Wilko, het product ‘Jouw Lievelingsproduct’, wat op je verlanglijstje staat, is nu met korting beschikbaar!”
zo’n bericht zou zeker mijn aandacht trekken.
Maar moet ik dan iedereen een persoonlijk mailtje gaan sturen? Nee natuurlijk niet. Hier komt de kracht van ‘AutomateWoo’ om de hoek kijken.
Eén van de mogelijkheden van AutomateWoo is namelijk, dat indien de YITH Wishlist plugin is geïnstalleerd, AutomateWoo automatisch mail verstuurt, zodra een product in de aanbieding komt.
Je maakt dus een generieke email aan, die automatisch verzonden wordt, zodra jij korting geeft op een product, wat iemand in zijn wishlist heeft!
Behalve het geven van korting, hoef je er dus niets extra’s voor te doen.
De inhoud van het bericht
Om zoveel mogelijk respons te krijgen op het bericht, een aantal nuttige tips met betrekking tot de inhoud van het bericht
- Noem in de onderwerpregel de naam van het product en het feit dat er korting op dat product is. Maak duidelijk, dat de ontvanger dit product op zijn of haar verlanglijstje heeft staan.
- Noem in het bericht de normale prijs en de actieprijs van het product
- Neem in het bericht een ‘add to cart’ link op en een link naar de wishlist.
- Doe in het bericht de suggestie, dat dit misschien -aangezien er nu korting op het product is- dit het juiste moment is om de wishlist onder aandacht van zijn of haar vrienden en kennissen te brengen.
Maak van je webshop een verkoop machine
Te veel webwinkeliers laten behoorlijk wat omzet liggen, door het initiatief tot aankoop exclusief bij de bezoeker/klant te leggen. Door wat meer proactief te zijn is het relatief eenvoudig om je omzet met gemiddeld zo’ n 60% te verhogen.
Tijdens de training WooCommerce – In Detail gaan we juist in op die maatregelen die je in je webshop kan treffen om die omzet inderdaad heel praktisch te verhogen. Gun jezelf de omzet die je verdient!