MailChimp tags en het segmenteren van je mailinglist.
Ik heb in eerdere blogartikelen over list building al gewezen op het belang van het segmenteren van je mailinglist. Zelf werk ik sinds 2012 naar alle tevredenheid met MailChimp. Niet alleen kan ik bijna moeiteloos de ruim 5000 mensen op mijn lijst benaderen, maar ik merk ook dat de makers van MailChimp ook constant actief zijn met het verbeteren van de mogelijkheden.
Een heel belangrijk onderdeel vorig jaar was dat eerst de automation en daarna de MailChimp eCommerce, die beiden aanvankelijk alleen voor betalende accounts waren, ook werden vrijgegeven voor de gratis accounts.
En een geheel nieuwe ‘eend in de bijt’ zijn de ‘MailChimp tags’, die op het moment dat ik dit schrijf langzaam maar zeker beschikbaar zullen komen voor alle MailChimp gebruikers.
Het segmenteren van je mailing lijst.
MailChimp tags zijn bedoeld voor het kunnen segmenteren van je mailing lijst. Maar dan komt natuurlijk eerst de vraag, wat het segmenteren van je mailinglijst nu precies wilt zeggen… en waarom je dit zou willen. Ik heb hier in het verleden vaker over geschreven, maar laten we dit nogmaals in het kort bekijken.
Er zijn situaties, waarin je alle mensen op je mailinglijst wilt bereiken. Bijvoorbeeld wanneer je een nieuw bericht op je blog hebt geplaatst. In andere gevallen wil je alleen een bepaald segment van die lijst kunnen bereiken. Bijvoorbeeld alleen degenen die interesse hebben getoond voor een bepaald product of een bepaalde dienst, of alleen degenen die een bepaald product hebben gekocht.
Stel je voor. Ik verkoop mobiele telefoons en accessoires voor die telefoons. Het is natuurlijk waarschijnlijk niet erg effectief om iemand die net een nieuwe telefoon gekocht heeft te mailen voor… een nieuwe telefoon. Het is echter mogelijk wel effectief om diezelfde persoon te mailen met betrekking tot accessoires voor die telefoon.
Wanneer ik dus bijvoorbeeld telefoonhoesjes voor de ‘Pear uPhone 10.7’ onder de aandacht wil brengen, maak ik weinig kans op succes wanneer ik deze verzend aan mijn kopers van de ‘Samson Universe 12.4’. Ik maak veel meer kans op daadwerkelijke conversie, wanneer ik deze mailing uitsluitend verzend aan de kopers van de Pear uPhone 10.7.
En dat is nu precies waarom je je lijst wilt segmenteren. Op het moment, dat ik met ieder product probeer iedereen te benaderen, dan krijg ik op een gegeven moment minder ‘opens’, minder ‘clicks’ en uiteindelijk meer uitschrijvingen. Doe ik mijn best mijn inschrijvingen op de lijst zoveel mogelijk te benaderen met relevante aanbiedingen, kan ik er in ieder geval op rekenen, dat de ontvangers van de informatie deze ook als relevant zullen beschouwen.
Wat zijn tags
Tags in MailChimp is iets heel nieuws. Het is eigenlijk -zoals de naam al doet vermoeden- niet veel meer of minder dan een ‘label’ wat je aan je inschrijving op je lijst wilt hangen. Het doel is dat op termijn de ’tags’ de ‘Static Segments’ zullen vervangen. Het aanmaken van een static segment is vrij complex… en dat is één van de redenen dat het ook weinig gebruikt wordt. Een ’tag’ kan in MailChimp net zo worden aangemaakt als een Static Segment (en dat kan alleen via de beheerders interface), maar ook door middel van automation.
Tags vs. Static Segments
Het grote nadeel van ‘Static Segments’ is dat ze daadwerkelijk ‘static’ zijn. Na een static segment aan te hebben gemaakt kan ik er niemand meer aan toevoegen.
Dat kan natuurlijk zijn nut hebben. De deelnemers van de training ‘Start je Eigen T-Shirt Store – voorjaar 2018’ is op het moment dat een groep is gestart, ook een ‘gesloten groep’. Dit segment is daadwerkelijk statisch.
Maar veel ‘Statische segmenten’ zijn een stuk minder statisch. Op het moment, dat ik wil toevoegen aan zo’n ‘statisch’ segment, is de enige mogelijkheid om een nieuw statisch segment te maken met daarin de ingeschrevenen van het oude segment plus degenen die aan de criteria voor het nieuwe segment voldoen.
Het verschil tussen groepen en ’tags’
Maar… beste Wilko. Is een ’tag’ dan eigenlijk niet hetzelfde als een ‘groep’. Want aan groepen kunnen we via de automation ook dynamisch mensen toevoegen.
Nee. Er is één belangrijk verschil tussen groepen en tags. Wanneer je -direct of via een formulier- iemand toevoegt aan een groep, dan kan die persoon wanneer hij zijn profiel aanpast zichzelf weer uit deze groep verwijderen. Stel je voor. Door het downloaden van het gratis e-boek ‘Een eigen T-Shirt Store‘ weet ik, dat jij interesse hebt in e-commerce en t-shirts. En in het recente verleden, zou ik dat voor mij inzichtelijk gemaakt hebben door middel van de ‘groepen’.
Het nadeel voor mij is alleen, dat jij de mogelijkheid hebt, om je ‘MailChimp profiel’ aan te passen via een link in iedere email die je krijgt. En daarmee kan je ook alle ‘groepen’ aanpassen.
Met een tag is dat echter niet het geval. ‘Tags’ komen nooit zichtbaar voor een ingeschrevene wanneer hij zijn eigen profiel aan wil passen.
Verstandig gebruik
Natuurlijk is het niet slim, wanneer ik jou de mogelijkheid wil onthouden om je interesses aan te passen. Wanneer je vorig jaar bijvoorbeeld was geïnteresseerd in ‘webwinkels’, maar dit jaar hebt besloten, dat het toch niet jou ding is, is het alleen in mijn belang, dat jij dit aan kunt geven in je profiel.
Er zijn echter ‘groepen’ waarvan ik misschien niet wil, dat jij je lidmaatschap aan kan passen. Stel je bijvoorbeeld voor, dat ik alle lezers die ‘4 of 5 sterren lezers’ zijn regelmatig een korting aan wil bieden, ook wanneer ze de site eenmaal minder gaan bezoeken en daarmee ‘4-5 sterren af’ worden. Ik zou dan typisch een segment aanmaken, waarbij op het moment dat iemand een ‘4 sterren lezer’ wordt hij de tag ‘extra korting’ krijgt.
En dat doe ik typisch in een tag.
Zou ik dit in een groep doen, kan iedere gebruiker die zijn of haar profiel aanpast aan kunnen geven, dat ze extra korting krijgen. Dat was niet helemaal de bedoeling.
Uitgebreider gebruik
Het leuke van MailChimp is, dat het zich altijd door blijft ontwikkelen. Het nadeel van MailChimp is precies hetzelfde. Helemaal wanneer je MailChimp trainingen geeft, zoals ondergetekende. Door deze aanpassing heb ik de training MailChimp 101 drastisch moeten aanpassen. Voordeel voor jou is natuurlijk, dat wanneer je deze training volgt, je ook op de hoogte bent van de meest recente aanpassingen.
Wil je serieus gebruik gaan maken van MailChimp is de training MailChimp 101 van harte aan te bevelen. (Waarschuwing, wil je de training in najaar 2018 doen, moet je je snel inschrijven, de training zit bijna vol).