Willen mensen nog een berenvacht?
Een bekend Nederlands gezegde is ‘Verkoop de huid niet, voor de beer geschoten is’. Een goed principe natuurlijk, maar wil je als ondernemer goed bezig zijn, is het verstandig om eerst te onderzoeken of er nog wel vraag is naar berenvellen. Want anders riskeer je heel wat om een beer te schieten, om te ontdekken, dat je een onverkoopbaar product hebt.
Zeven fases om je productidee te valideren.
Ik denk dat het iedere ondernemer wel eens is overkomen. Je hebt een geweldig idee voor een product wat je graag zou ontwikkelen. Je gaat aan de slag, steekt er enorm veel tijd en energie in, om vervolgens te ontdekken, dat niemand jou product wil kopen.
Dat ik niet de enige ben, die dat is overkomen weet ik door een heel simpele reden. Ik word regelmatig geconfronteerd met de vraag ‘Waarom wil niemand mijn product kopen’.
De reden is kinderlijk eenvoudig. Omdat je, toen je je product ontwikkelde, niet hebt onderzocht wie dat product zou willen kopen.
Mijn blogpost van ‘vandaag’ is iets groter dan normaal. Ik laat je in zeven fases zien, hoe jij ervoor kan zorgen dat je vanaf het moment dat je weet dat je een product wilt maken, direct al weet aan wie je het kan verkopen. Omdat ik dat wel grondig wil doen, krijg je iedere dag één van de zeven artikelen, waaruit dit verhaal is opgebouwd.
In eerste instantie wilde ik het ‘Zeven stappen’ noemen. Maar al schrijvende realiseerde ik mij, dat het eigenlijk geen ‘stappen’ zijn, maar fases. Het ontwikkelen van een verkoopbaar product is een iteratief proces. Tijdens de ontwikkeling, zal je ontdekken dat je toch enkele veranderingen aan zal moeten brengen om je product verkoopbaar te maken en iedere keer, dat je iets verandert, moet je terug naar een eerdere fase.
Maar je eindigt dan wel met niet alleen een verkoopbaar product, maar ook met een product, waarvan je direct weet aan welke doelgroep je het kan verkopen.
Meer dan een blogpost
Dit artikel is meer dan zomaar een blogpost. Samen met de zes andere artikelen in deze serie is het een complete blauwdruk hoe jij goed marktonderzoek voor jouw product kan verrichten.
Een online training. Maar niet per sé.
In het voorbeeld gebruik ik een online training. Maar in principe gaat deze methode op voor vrijwel ieder product wat je online wilt verkopen. Of het nu een e-boek, t-shirt of een huishoudelijk product is.
Let op, we hebben het hier niet over de daadwerkelijke ontwikkeling van het product. Maar over de validatie of het de moeite waard is het product te gaan ontwikkelen.
Evalueer het maandelijks zoekvolume
Mensen zoeken met het doel iets te vinden. Dat is simpel. Iets waar niet naar gezocht wordt, zal dan ook niet makkelijk worden gevonden. En niets is zo mooi om te bepalen wat mensen zoeken, dan de ‘grote man’ van het online zoeken zelf. Google.
Google krijgt twee biljoen (2 x 10^12, ofwel een 2 met 12 nullen. ‘Trillion’ in modern Engels) zoekopdrachten per dag. En speciaal voor jou heeft Google een heel handig online tool, de ‘keyword planner’, waarmee jij kan zoeken wat mensen zoals zoeken.
Deze ‘keyword planner’ vind je op https://adwords.google.com
Onder ‘Tools’ (de moersleutel in de menubalk) vind je hier de ‘Zoekwoord Planner’. Vanaf vandaag je beste vriend in marktonderzoek.
Stap 1 – Geef je zoekwoord in
Hier geef je dus je zoekfrase in, een combinatie van een aantal woorden, waarop je zou verwachten, dat jouw potentiële klanten je product zullen zoeken. Omdat ik -niet in het echt hoor, vrees niet- een online cursus origami wil ontwikkelen, lijkt mij dit de beste zoekfrase. Dus dat tik ik in. Dan krijg ik een lange lijst met allerlei termen die Google -soms om onbegrijpelijke redenen- associeert met deze zoekterm. Na deze op aantallen zoekopdrachten gesorteerd te hebben, krijg ik onder meer het volgende te zien.
In de eerste kolom staat het zoekwoord. En soms staat daar iets tussen, wat nergens op slaat, zoals ‘kinderen voor kinderen’, ‘wc papier’ en ‘magnani keykenmachine’. Googles wegen zijn ondoorgrondelijk.
Zoekvolume
Interessanter is ‘origami voor kinderen’. Tussen de 1000 en 10.000 mensen zoeken hierop. Is dit goed, of is dit slecht?
Wanneer je de Engelstalige literatuur raadpleegt over marktonderzoek met Google Keyword Tool dan zal men je gebruikelijk afraden ook maar serieus naar een dergelijke score te kijken. Op het Engels taalgebied is 10.000 zoekopdrachten laag. Voor het Nederlands taalgebied is dit een redelijk aantal zoekopdrachten per maand. Niet goed, maar ook geen reden om het direct van de hand te wijzen. Want wanneer je die 10.000 mensen allemaal naar jou site zou kunnen leiden -gaat je niet lukken- en je zou een conversie van 1% hebben, heb je toch 100 klanten te pakken.
Verwerp dit resultaat nog niet, maar wordt er ook niet direct al the enthousiast over.
Competitie
De competitie geeft aan hoe vaak dit zoekwoord gebruikt wordt in advertenties om de doelgroep te bereiken. ‘Normaal’ wil zeggen, dat het best wel eens gebruikt wordt. Met een zoekvolume van maar 10.000 opdrachten maximaal, zou ik liever willen, dat de competitie ‘laag’ zou zijn. Met andere woorden, van die koek van 10.000 opdrachten moet ik bij ‘Normaal’ met meer mensen delen dan met ‘laag’.
Biedingen
Tenslotte krijg je het minimum en maximum ‘bod’ om je advertentie getoond te krijgen. We zijn hier nog wel niet met advertenties bezig, maar je weet alvast, dat wanneer je Google Adwords zou gebruiken om je cursus te adverteren, je tussen de 1,06 en 1,72 euro kwijt zou zijn per klik. Wanneer je uit zou gaan van een conversie van 1% zou dit betekenen, dat iedere klant je -wanneer je alleen Google Adwords als marketing methode zou gebruiken- tussen de 106 en 172 euro zou kosten. Iets om serieus rekening mee te houden in je prijsbepaling, maar voorlopig noteren we dit gewoon als ‘gegeven’.
Kies alle zoekwoorden
Op deze manier zet je alle gevonden zoekwoorden in een spreadsheet, met de volumes, competities en biedingen.
Hoogst waarschijnlijk zal je niet echt tevreden zijn. Maar denk vooral creatief. Mijn ‘online cursus origami’ keyword is weinig bevredigend, maar wat als ik het uitbreid met andere zaken, dus bijvoorbeeld een cursus ‘Japans creatieve technieken’. Of me juist ga richten op een nichemarkt, zoals ‘origami voor kinderen’. Of het zelfs combineer : ‘Japanse creatieve technieken voor kinderen’.
Verzin zoveel mogelijk alternatieve omschrijvingen, synoniemen, associaties… en onderzoek deze als zoekwoorden.
Heb je dit allemaal goed op een rijtje. Dan is het tijd voor fase 2. Het evalueren van de trends. En over drie dagen leer je exact hoe je dit goed kan onderzoeken.
Ben je serieus bezig met de ontwikkeling van een online training, is het natuurlijk van groot belang, dat je niet alleen de vraag weet te onderzoeken, maar ook begrijpt, hoe je een succesvolle online training ontwerpt. Tijdens ‘Ontwikkel je Online Training’ leer je hier meer over.