Trendanalyse : Het juiste moment.
In een vorige blogpost heb ik je laten zien, hoe je via Google zoekopdrachten kan kijken hoe de eventuele vraag naar jouw product kan zijn. Hierbij moet je altijd één ding in de gaten houden. Het resultaat is altijd het resultaat van dat moment. Het is onvoldoende informatie om een business op te bouwen. Of om juist te besluiten, dat er geen markt is voor je product.
Om maar eens een voorbeeld te geven. Stel, je wilt een cursus ‘Kerstversieringen maken met kinderen’ ontwikkelen. In de maand mei kom je op dit lumineuze idee. Je voert netjes zoals in de vorige blogpost besproken een analyse uit op de zoekwoorden en besluit, dat er geen markt voor is.
Denk je dat je hetzelfde besluit had genomen, indien je deze vraag in november of december had gesteld?
Hoogstwaarschijnlijk had je dan juist ontdekt dat er een enorme vraag naar is.
Sommige producten zijn gewoon aan trends onderhevig. En om een juiste indruk te krijgen, over de haalbaarheid van je product is het van vitaal belang deze trends ook daadwerkelijk te onderkennen.
Soorten trends
Wat ook belangrijk is, is te onderkennen of iets een terugkerende trend is, of een éénmalige gebeuren.
Toen het eerste deel van ‘The Hunger Games’ uitkwam, was er ineens een flinke stijging onder de wat oudere jeugd om te gaan boogschieten. Wanneer je op dit moment besloten zou hebben een online training boogschieten te ontwikkelen, had je mogelijk voor een onprettige verrassing komen te staan. Twee maanden later was de interesse voor boogschieten weer als gewoon tevoren. En bij de vervolgdelen van ‘The Hunger Games’ was er geen nieuwe opleving met betrekking tot boogschieten te bespeuren.
Na de kerst is er altijd een verhoogde interesse in afslank cursussen en afslank producten te zien. En dat is logisch. Een deel van de mensen wil afvallen in verband met het vele eten rond de kerst, een ander deel heeft zich op 1 januari voorgenomen af te vallen. Rond april is er een nieuwe opleving. Want in de zomermaanden trekken we allemaal onze badkleding weer aan en we vinden dat we met een paar pondjes minder er toch beter uitzien.
Maar deze trends zijn inmiddels overbekend. Hoe zit dat nu met andere trends. En hoe ontdekken we bepaalde trends rond onze producten.
Verbaast het je dat ook deze keer het antwoord ‘Google’ is?
Google Tends
Google Trends is een dienst die Google ons aanbiedt om de geschiedenis van zoekopdrachten te bekijken. Hiermee kunnen we per maand zien, wat de trends in zoekopdrachten in de afgelopen jaren waren.
Het werkt heel eenvoudig. Je geeft je zoekterm in en Google laat in een grafische weergave zien hoeveel zoekopdrachten er waren. Hieronder het resultaat voor ‘kerstversiering maken’
Dit is de trend over de afgelopen 5 jaar. Zou je inzoomen op het huidige jaar, dan valt het op, dat de zoekopdrachten ongeveer in oktober beginnen en -zoals verwacht- in december een piek hebben. Wat je ook af zou kunnen leiden uit bovenstaande grafiek, is dat de tend afnemend is, de pieken worden ieder jaar kleiner.
Kijken we naar een ander zoekwoord. ‘Geld verdienen online’, dan zien we het volgende:
Een heel grillige lijn waar geen regelmaat in te ontdekken is. Dit is dus duidelijk niet seizoensgebonden. Op het eerste oog zou ik ook zeggen, dat de interesse afnemend is. Maar is dat waar en -belangrijker nog, als het waar is, hoe onderzoeken we dat?
In de rechter bovenhoek van de grafiek zie je een pijltje omlaag staan. Klik je hierop kan je de gegevens die de grafiek vormen downloaden als CSV bestand. Dit kan je dan bijvoorbeeld weer in een spreadsheet inlezen en nader onderzoeken.
Samenvattend
Google Trends is een eenvoudig te gebruiken, maar krachtig instrument om de interesse voor je eventuele producten ook in de tijd te onderzoeken en te bepalen, of er eigenlijk wel een markt voor je product is. En als deze markt er is, is dit dan een groeiende, of juist een afnemende markt?
En afhankelijk van deze trends, kan het goed zijn om je conclusies getrokken naar aanleiding van het vorige blogartikel toch eens bij te stellen.