In Verleid je Klant heb je natuurlijk gelezen, hoe je zorgt voor terugkerende bezoekers: Verleid je bezoeker met een gratis geschenk zijn email bij jou achter te laten en stuur hem vervolgens bij iedere blogpost een bericht, dat er een nieuwe blogpost op jouw site klaar staat.
Maar je zal al snel merken, dat niet iedereen zomaar die mail die jij verstuurt wilt openen. Wanneer 35% van alle ontvangers de mail opent, mag je van geluk spreken!
MailChimp biedt een goede mogelijkheden voor zogenaamde ‘splittesting‘ en ik heb in het verleden heel wat testjes gedaan om te kijken welk type onderwerp regels nu eigenlijk het best wordt geopend.
Uit deze ervaringen heb ik een zevental tips voor jou weten samen te stellen :
- Gebruik geen reclamekreten : ‘Deze aanbieding mag je niet missen’ is de beste garantie, dat je vrij snel in de prullenbak belandt!.
- Maak de onderwerpregel persoonlijk : Beste *|FNAME|*, heb jij ook zo’n hekel aan… wordt bijvoorbeeld ‘Beste Wilko, heb jij ok zo’n hekel aan…‘ Ik heb ervaren dat identieke onderwerpen zonder het noemen van de naam ongeveer 3-5% minder vaak geopend wordt, dan wanneer de naam wel wordt genoemd.
- Een vraag maakt nieuwsgierig! Wanneer je de onderwerpregel in de vragende vorm kunt stellen, mag je rekenen op ca. 6% meer mensen die de mail zullen openen!
- Wees Uitdagend! Mijn beste onderwerpregel ooit was ‘Waarom jouw website niets is en nooit wat zal worden!’ 60% van alle lezers was nieuwsgierig wat er mis was met hun website!
- Speel met de taal! Een creatief spel met een onderwerpregel opent 6-8% beter dan een ‘platte zin’.
- Gebruik niet iets als ‘Nieuwe blogpost: … (titel). Omdat ik het toch af en toe langs zal komen, heb ik het zelf ook eens geprobeerd : ‘Lees mijn nieuwe blogpost titel’. En er gebeurde exact wat ik verwachtte… minder dan 10% opende de onderwerpregel die ik op deze wijze had samengesteld.
- Wees niet TE uitdagend! Hoewel een uitdagende onderwerpregel er voor kan zorgen, dat de mail sneller geopend wordt, kan een te uitdagende regel het gevoel geven, dat je de ontvanger wilt manipuleren. En dat zal hij niet leuk vinden. Ik kreeg ooit een mail met de onderwerpregel ‘Wilko… deze mail moet je niet openen!’… Natuurlijk was het idee, dat ik het toch zou openen, maar ik deed exact wat de verzender verzocht!