Splittesten met MailChimp, hoe doe je dat?
Heb je het ook wel eens, dat je niet zeker weet, hoe je een bepaalde mail-campagne nu het best op kunt zetten? Wat is het beste tijdstip om je mailing te versturen? Wat is een goede openingszin?
Zelf overkomt mij dit regelmatig en een oplettende lezer kan het wel eens opgevallen zijn -met name wanneer hij met twee verschillende emailadressen staat ingeschreven in mijn lijst- dat de onderwerp-regel wel eens kan verschillen. Dit heb ik tot nu toe nog nooit gedaan met mijn reguliere nieuwsbrief, maar met mailtjes ’tussendoor’ doe ik dit regelmatig. Ik maak dan namelijk gebruik van MailChimps methode voor ‘splittesten’.
Wanneer je in MailChimp een campagne aanmaakt kun je naast de ‘reguliere’ campagne namelijk ook kiezen voor een zogenaamde ‘Split test’. Je deelt je bestand dan op in een aantal ‘proefgroepen’, waar je verschillende testsituaties naar toe wilt sturen. Bijvoorbeeld verschillende onderwerpen voor je email. Welk onderwerp zou er bijvoorbeeld beter voor zorgen, dat mensen ook daadwerkelijk de mail openen.
Ongeveer een derde van mijn totale lijst opent de mail. Dat is best een goed gemiddelde. Toch is het altijd best aardig om te weten, of een bepaald ’type’ onderwerp beter of slechter aanslaat.
Een leuk voorbeeld is wellicht een serie mailtjes die ik ontving omdat ik op de lijst van iemand anders sta. In de eerste mailtjes werd er altijd een relatie naar een bepaald dier gelegd. In het begin vond ik het leuk, maar later ging het mij vervelen en opende ik de mail niet meer. Ik weet niet wat de andere lezers van zijn nieuwsbrief deden, maar laten we eens uitgaan van het theoretische geval, dat ook alle andere mensen inmiddels verveeld werden door het terugkomende beest in de onderwerp-regel. Dan zou de beste man het aantal mensen wat zijn mail opent drastisch moeten hebben zien dalen.
Als dat zo zou zijn en als ik die man geweest zou zijn, dan was een splittest precies de methode die ik zou proberen: 10% van mijn lijst zou een mailtje krijgen met het te verwachten beest in de onderwerpregel, 10% van mijn lijst zou een mailtje krijgen met een splinternieuwe onderwerpregel, waarvoor ik een geweldige copywriter voor zou hebben ingehuurd. De overige 80%? Die zou voorlopig nog niets krijgen, maar nadat ik de eerste 20% zou hebben geevalueerd, zou ik deze groep mijn ‘winnende onderwerpregel’ toesturen.
Mocht echter blijken dat de onderwerpregels nauwelijks verschil maken, dan heb ik een groter probleem. Mensen openen mijn mail dus niet meer, omdat ze verwachten, dat de content weinig waardevol zal zijn en nemen zelfs de moeite niet meer om dit te checken. Het enige wat ik dan kan doen is nog meer energie steken in een goede openingsregel.
Maar hoe zet je zo’n ‘split test’ nu eigenlijk op in MailChimp?
Na te zijn ingelogged, klik je op ‘Create Campaign’, de grote grijze knop rechts boven in je scherm.
In plaats van voor de gebruikelijke campagne, kiezen we nu voor de A/B Split Campaign.
Je kunt daarna een keuze maken of je wilt testen op Onderwerp, afzender of tijdstip. In ons voorbeeld kiezen we voor ‘Onderwerp’, omdat dit toch een onderwerp voor blijvend onderzoek zal zijn.
In de balk daaronder kun je ‘slepen’ met de blauwe ‘A/B’ blokjes, om aan te geven hoeveel procent deel uit moet gaan maken van de test, en hoeveel procent we ‘achter de hand’ houden. Onder de balk kun je aangeven na hoeveel tijd de rest van de mail verzonden moet worden. Zelf doe ik dit altijd na enkele -meestal 2 a 3- uren.
En wanneer we verder gaan kunnen we de campagne zoals gebruikelijk opzetten. Het enige verschil is, dat we nu een onderwerpregel voor groep A en een andere onderwerpregel voor groep B krijgen. Die vullen we ook in, maken de mail aan en gaan vrolijk verder.
Vandaag heb ik ook een ‘split test’ opgezet. Maar helaas was hij te complex om met MailChimp uit te voeren. Ik krijg namelijk regelmatig de vraag of mijn nieuwsbrief niet op een ander tijdstip verzonden kan worden. Natuurlijk wil ik graag iedereen van dienst zijn, maar een ‘nieuwsbrief op maat’ kan helaas niet met MailChimp, dus verzend ik iedere twee uur de nieuwsbrief naar een deel van mijn lijst. En het beste openeningspercentage gedurende het eerste uur, dat zal bepalend zijn op welk tijdstip jij volgende week de nieuwsbrief zal ontvangen.