Waar kan de kunstenaar zijn kunstje kwijt ?

Webverkeer voor kunstenaars : Hoe kom je er aan ?

Kleurstelling van je website

Ik weet niet precies meer uit welke show van Freek de Jonge het citaat in de titel van dit artikel komt, maar de tekst heeft mij eigenlijk altijd gegrepen. Hoe kun jij als kunstenaar jouw product onder de aandacht van het publiek brengen.

In het verleden was het exposeren de enige optie die je als kunstenaar had, maar het Internet heeft het een stuk makkelijker gemaakt voor je. Je kunt in één keer jouw werk aan de hele wereld tonen! Er kleeft echter wel één klein nadeel aan. De wereld moet je eerst weten te vinden.

SEO, werkt dat wel ?

Ik heb in het verleden -en zal ook in de toekomst hiermee doorgaan- heel wat over SEO geschreven. En gezien de positionering van mijn eigen site in Google zou je mogen stellen, dat ik er behoorlijk wat van af weet. Toch is SEO voor een website van een kunstenaar een hele uitdaging. Allereerst natuurlijk, omdat jouw product vooral visueel is: Ook als je het in detail gaat beschrijven, jouw potentiële kopers zullen zelden zoeken op ‘Olieverfschilderij van een koe’, men zal eerder gegrepen zijn door het beeld op het moment dat men dit ziet. Dat het toevallig een koe op de spoorrails is, is van ondergeschikt belang. Daar zal met niet op zoeken.

Natuurlijk. Als je ook trainingen en workshops geeft, is het handig, dat men je weet te vinden! ‘Workshop acrylschilderen Appingedam’ zal heel wat meer gebruikt worden door je doelgroep dan de eerder genoemde term om de koe te vinden.

Maar als SEO niet je eerste verkeersbron is, wat dan wel?

Facebook…

Waarschijnlijk heb je een Faceboek profiel. Als je het goed gedaan hebt, heb je ook een Facebook pagina voor je kunstwerken. Geef je ook workshops? Dan maak je hier een aparte pagina voor, het is immers een aparte groep die je wilt bereiken. Op je pagina post je met enige regelmaat een foto van een werk van je. Zorg hierbij wel dat iedere foto voorzien is van de URL van je website!

Hierbij kies je vooral de werken die een zekere ‘amusementswaarde’ hebben. Dit hoeft niet letterlijk te betekenen, dat mensen over de grond moeten rollen van de pret, wanneer ze je kunstwerk zien.  Selecteer vooral jouw werken met een emotionele inhoud. Het maakt de kans groter, dat mensen je werk met hun ‘achterban’ delen en je zo de mensen bereikt, die nog niet in je eigen netwerk zitten!

Listbuilding

De volgende stap is dat je mensen op je lijst wilt krijgen. Dat gaat je niet lukken met een gratis e-boek… alhoewel? Een downloadbare catalogus van je werk in PDF formaat zou een goede manier kunnen zijn, om mensen op je lijst te krijgen en iets te verkopen. Maar als je echt lef hebt, dan gooi je er een speciale actie tegen aan.

Het leuke is, dat je die actie ook weer op Facebook aan kunt kondigen. Waarschijnlijk heb jij nog wel wat werk staan, wat je nog niet hebt verkocht. Ik hoorde onlangs het verhaal van een schilder die -ondanks het feit, dat zijn werk goed verkoopt- thuis ruim 500 onverkochte doeken heeft staan. Heb jij dat ook -ook al is het minder dan 500- dan is het misschien eens een idee om één van die werken te verloten onder de mensen die zich voor jouw nieuwsbrief inschrijven.

Je bouwt hiermee aan een lijst van mensen die geïnteresseerd zijn in je werk. Ze waren immers bereid hun email adres te geven om één van je werken te winnen! Een zelfde verloting kun je ook tijdens je exposities organiseren. Op deze manier verzamel je de email adressen van iedereen die je expositie bezoekt.

Image sharing sites

Inmiddels zijn er lego sociale netwerken waarop je jouw afbeeldingen kunt delen : Pinterest, Flickr, Tumblr en noem maar op. Zolang de naam van je website op de afbeeldingen van je werk staan, is het goed je eens te verdiepen in de specifieke mechanismen van deze sites. Breng op deze manier jouw werk onder aandacht van anderen.

RedBubble en aanverwante sites

RedBubble is één van de sites waar je jouw werk te koop aan kunt bieden. In het eerste artikel in deze reeks heb ik het al aangegeven. Naar mijn idee is het iets wat je serieus moet overwegen. Op deze manier kan je jouw werk op een voor de koper betaalbare wijze aanbieden. In plaats van het origineel krijgt hij en kwalitatief goede reproductie van je werk. Ligt je stijl van werken sterk in de hoek van SciFi, Fantasy en Comic art, dan moet je zeker ook eens naar DeviantArt kijken. Deze site biedt -al is het wat meer verstopt- bijna dezelfde mogelijkheden als RedBubble DeviantArt is echter meer gericht op een jonger en ‘alternatief’ publiek.

Tijdens mijn bezoek aan de Verenigde Staten vorig jaar was ik op een grote conventie. Hier waren ook veel kunstenaars die hun werk te koop aanboden. Het was opvallend, dat vrijwel iedere kunstenaar niet alleen de originelen te koop aanbood (voor vaak hoge bedragen) maar ook reproducties van hun werk aanboden. Ik heb daar mensen gesproken die letterlijk voor honderden dollars reproducties hadden gekocht! Ik weet niet waarom, maar in Nederland zijn er nog weinig kunstenaars die zover zijn, dat ze een dergelijke stap aandurven.

Ten slotte

Bovenstaande ideeën zijn precies dat: Ideeën. Wanneer jij als kunstenaar op zoek bent naar nieuwe manieren om je werk onder de aandacht te brengen, nodig ik je graag uit hieronder je vragen en opmerkingen in het commentaarveld te plaatsen. In de discussie die hier uit kan volgen, kunnen  we van elkaar leren en elkaar van dienst zijn. Ken jij een kunstenaar, die mogelijk geïnteresseerd is om nieuwe bronnen aan te boren, stuur hem de link van deze pagina…

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.