De Inbox Preview van Mailchimp
Zoals je wellicht gemerkt hebt, wanneer je ingeschreven bent voor de nieuwsbrief, houd ik de WordXPression nieuwsbrief altijd kort. Het primaire doel is namelijk jou naar de site te krijgen, waar je -naast de waardevolle informatie in het huidige blogartikel- direct ook meer gerelateerde informatie op kunt zoeken. Mijn nieuwsbrief is dan ook niet veel meer, dan een paar zinnetjes, die je overhalen om door te gaan naar mijn website.
Toch heb ik klanten, die liever een heel uitgebreide nieuwsbrief inclusief een complexe opmaak versturen. Er zijn allerlei goede redenen om dit niet te willen (meer kans dat het als spam aan wordt gemerkt door spamfilters, meer kans dat het slecht leesbaar wordt), maar ieder zijn eigen voorkeur.
Het grootste probleem is echter, dat bij het verzenden van een nieuwsbrief je geen idee hebt, hoe het in de ‘inbox’ van je klant er uit zal zien. Er zijn namelijk honderden, zo geen duizenden, programma’s om je mail mee te lezen en de mate waarin ze opgemaakte email ondersteunen kan onderling sterk verschillen. En een slecht opgemaakte email wordt niet graag gelezen.
Een leuke nieuwe feature!
Sinds kort heeft MailChimp echter een nieuwe feature. De Inbox Preview. Hiermee kun je indien je een betaald account hebt testen hoe straks jouw email er uit komt te zien in de 40 meest populaire email programma’s. Dit is zeker waard te gebruiken indien je normaliter gebruik maakt van veel van MailChimps opmaakmogelijkheden voor je mail campagne.
Het aardige is, dat je bijna niets extra hoeft te doen: De preview maakt deel uit van de gewone workflow en tijdens het aanmaken van je mail campagne krijg je in de mail editor de optie onder ‘Preview and Test’ om naar de ‘Preview Mode’ te gaan. Hier heb je de opties ‘Desktop’, ‘Mobile’ en ‘Inbox’ Hier kun je simpel aankruisen voor welke email programma’s je wilt testen. Vervolgens geef je door, dat je het wilt testen.
Hier zit wel een kleine ‘maar!’ aan verbonden. Je kunt namelijk niet onbeperkt testen! Zelfs met een betaald account is het aantal malen verbonden aan een maximum. De reden is dat MailChimp gebruik maakt van een externe dienst waarheen de informatie wordt doorgezonden. Omdat MailChimp ook voor deze dienst moet betalen, hebben ze een limiet gesteld op het aantal malen per maand dat je hiervan gebruik kunt maken. Je krijgt -afhankelijk van je abonnementstype- een aantal tokens. Voor iedere keer dat je de dienst gebruikt gaat er een token van je abonnement af. Aan het begin van een nieuwe maand worden de overgebleven tokens op 0 gezet en begint de cyclus weer van voor af aan.
Wat moet je er mee?
Is deze feature nuttig? Wanneer je altijd gebruik maakt van eenzelfde layout zal je waarschijnlijk maar éénmaal gebruik maken van deze dienst, maar indien je iedere nieuwsbrief iedere keer opnieuw opmaakt, dan kan nogal eens blijken, dat er vreemde dingen gebeuren. Laat ik eens een paar voorbeelden geven.
- Je voegt een afbeelding in in je nieuwsbrief. De afbeelding is behoorlijk groot, maar in MailChimp heb je deze afbeelding ‘kleiner gemaakt’. Hier heb je in principe al een fout gemaakt: Een grotere afbeelding is ook een groter bestand. Je legt dus onnodig veel beslag op de opslagcapaciteit van de ontvanger. De afbeelding is namelijk niet echt kleiner gemaakt, maar wordt alleen kleiner weergegeven! Beter is het de afbeelding van te voren tot de juiste grootte te verkleinen. In een aantal email programma’s zal bovendien genegeerd worden, dat de afbeelding verkleind moet worden weergegeven en je krijgt een rommelig geheel van plaatjes en teksten.
- Je hebt je email in prachtige kleuren opgemaakt. 5% van de mannelijke bevolking -en een veel kleiner percentage van de vrouwelijke bevolking- is kleurenblind. Wanneer je niet eerst je email gecheckt hebt in de weergave voor kleurenblinde mensen (is ook een optie!) is het mogelijk dat je ontvanger de tekst ziet verdwijnen in de achtergrondkleur. Hoewel voor jou het onderscheid tussen voor- en achtergrond overduidelijk is, ziet jouw ontvanger slechts één kleur voor beide!
- Je hebt een videolink opgenomen in je emailbericht. In de meeste email programma’s zal een plaatje met een ‘Play’ knop getoond worden, om duidelijk te maken wat er moet gebeuren. In sommige email programma’s komt slechts een URL te staan. Als je geen duidelijke tekst in het bericht zelf opneemt, om te vertellen dat het hier om een videolink gaat, zal het weinig uitnodigend zijn hierop te klikken.