Denkend aan Holland…
Toen ik twaalf was verhuisden mijn ouders naar ‘het platte land’, in concreto het mooie dorpje Spijk, vlak bij Gorinchem. Nu… meer dan 30 jaar later is het aantal echte boeren bedrijven in Spijk behoorlijk geslonken, maar in die tijd waren er nog veel boerderijen, met name de melkveehouderij. En op al die boerderijen stond een grote cilinder -een silo- waarin het voer voor de dieren zich bevond.
Ook in het Nederlands industrielandschap kom je regelmatig die grote cilinders tegen. We lijken van alles in silo’s op te willen slaan. Silo’s horen gewoon bij het Hollands landschap.
Met het beeld van deze cilinders in het achterhoofd wil ik met jou eens naar je website kijken. In een aantal eerdere artikelen hebben we het al uitgebreid gehad over jouw vindbaarheid op het Internet en wat je er door middel van zoekmachine optimalisatie aan zou kunnen doen. Een krachtige manier om de juiste personen naar de juiste pagina te krijgen is bijvoorbeeld de zogenaamde ‘Cornerstone Content‘. Een tweede krachtige methode, die zowel in combinatie met Cornerstone Content als zelfstandig gebruikt kan worden, is de SILO architectuur.
Veel van mijn klanten hebben een groot probleem. Ze hebben namelijk de grootst mogelijke moeite met het bepalen van hun doelgroep. En hoewel ik ze in veel gevallen kan helpen hun doelgroep beter te benoemen -of ze in kan laten zien, dat ze een aparte site per doelgroep moeten hebben- zijn er ook klanten die er bewust voor kiezen hun site met een dubbele doelgroep te laten bestaan.
Andere klanten hebben weer een ander probleem: Ze hebben één doelgroep, maar hebben voor die doelgroep verschillende producten. Een derde groep klanten maakt het helemaal bont: vanuit één website bieden ze aan verschillende doelgroepen verschillende producten aan.
Alle hierboven geschreven situaties kunnen onduidelijkheden opleveren. Onduidelijkheden voor de bezoeker en onduidelijkheden voor de zoekmachines. Door een goede navigatie en duidelijke tussenkopjes is de onduidelijkheid voor de bezoeker wel te verhelpen. De onduidelijkheid voor zoekmachines wordt echter lastiger.
Google is een vrij intelligente zoekmachine. Per pagina probeert hij de bepalen wat het onderwerp is. In eerdere artikelen over SEO heb ik je al uitgelegd, hoe je dit zelf kunt beïnvloeden door goede trefwoorden te kiezen. Maar wat Google ook probeert is een algemeen onderwerp voor de site te bepalen. En hoe verschillender jouw onderwerpen per pagina zijn, hoe moeilijker het is voor Google om een onderwerp voor de site te bepalen.
Vergelijk het met een pot vol knikkers… het is toch onmogelijk te zeggen wat de kleur van het geheel is…
En de gemiddelde website van mijn doelgroep ziet er voor Google precies zo uit. Wat veel beter is, is een aparte website per doelgroep of per product te hebben. Dus het volgende idee:
Het is hier duidelijk. Als je dit betrekt op je website, heb je voor iedere website een aparte doelgroep en een apart product. Voor de zoekmachines is dit de meest duidelijke oplossing, maar aan deze oplossing kleeft echter ook een aantal nadelen. Het grootste nadeel is dat jouw klant het overzicht mist naar je totale productenpakket. Dat kun je natuurlijk ook oplossen door er nog een ‘overkoepelende’ site naast te bouwen. Die site geeft het totale overzicht en linkt door naar de individuele producten.
Een tweede nadeel is het bloggen: Ga je op iedere site apart bloggen over het onderwerp. En zo ja, hoe frequent? Heb je daar de tijd wel voor.
Als laatste nadeel kan natuurlijk de kosten genoemd worden: Ontwikkeling, hosting en onderhoud van drie sites is vele malen duurder dan die van één site. Alhoewel dit laatste best mee kan vallen (ik zou zeggen, vraag mij eens naar de mogelijkheden)
Een alternatief is de zogenaamde ‘silo architectuur’. Je hebt hierbij slechts één website, maar door deze op een goede en duidelijke manier in te richten, maak je zowel in de richting van je klanten als naar de zoekmachines toe duidelijk, dat jouw site eigenlijk bestaat uit een aantal ‘informatie silo’s’… Een aantal ‘subsites’ (zonder dat er echt sprake is van een ‘sub site’) die ieder gaan over een apart onderwerp of bedoeld zijn voor een specifieke doelgroep.
Over twee weken ga ik dieper in op hoe jij jouw site kunt ‘herinrichten’ om een perfecte SILO-architectuur in jouw site aan te brengen. Over vier weken komt het derde artikel in deze reeks, waar ik nog dieper inga op de SILO-architectuur en een aantal plugins met je bespreek om deze architectuur zo goed mogelijk te implementeren. In dit laatste artikel geef ik je ook aan, hoe je een SILO architectuur kunt combineren met Cornerstone Content om een bijna perfect geoptimaliseerde website te krijgen, waar Google zijn vingers bij aflikt.
Wil jij je goed voorbereiden om over twee weken direct aan de slag te gaan? Dan adviseer ik nu alvast je website door te lopen en voor iedere pagina en ieder blogartikel de volgende zaken na te gaan :
- Wat zijn (in 2-3 woorden) de verschillende doelgroepen en producten op mijn site.
- Welke doelgroep / product hoort bij deze pagina.
- Waarover gaat deze pagina
- Wat zijn de trefwoorden waarop ik wil dat deze pagina wordt gevonden
- Wat zijn de trefwoorden waarop de pagina’s volgens Google Analytics worden gevonden.
- In hoeverre zijn deze trefwoorden gerelateerd aan mijn doelgroep / product.
Neem per pagina een A4-tje.
Lees ook het vervolg : De bouwstenen van je SEO Silo
Meer weten over SEO ? Dan is de SEO WordPress PowerClass waarschijnlijk precies wat je zoekt.