Meer verkeer naar je website is helemaal niet zo moeilijk. Als je maar weet wat je doet.
Wanneer je net een nieuwe website hebt, dan wil je natuurlijk het liefst, dat er direct zoveel mogelijk mensen naartoe komen. Toch lijkt het voor veel mensen heel moeilijk om bezoekers naar de site te krijgen… en ze terug te laten komen. Op dit moment ben ik weer volop bezig met de cursus ‘Start je eigen T-Shirt Store’ en aanstaande zaterdag krijgen de cursisten hun winkel. En die moet gevuld worden. Als deze winkel is gevuld, willen ze bovendien dat er mensen naar toe komen, om hun shirts te kunnen verkopen.
En dat verkeer kan vanuit verschillende bronnen komen. En in deze blog post wil ik voor hen, en voor jou, nog eens even op een rijtje zetten hoe je ook al weer verkeer naar je website kan krijgen.
Neem SEO serieus, maar overdrijf het niet!
De site van WordXPression staat voor de meeste keywords waarop ik gevonden wil worden op de eerste pagina. Dat is het resultaat van vijf jaar hard werken aan mijn SEO. Inmiddels is het ‘autoriteit gehalte’ van de WordXPression site hoog genoeg om me hier geen zorgen meer over te hoeven maken. Ik wordt toch wel gevonden, als ik de regeltjes blijf volgen.
Ik krijg (te) vaak met klanten te maken, die denken dat SEO een oplossing voor alle problemen is. Dat is het niet. Allereerst is SEO een kwestie van lange adem. Als je niet bewust content marketing toe wilt passen door bijvoorbeeld regelmatig te bloggen, dan zal je vindbaarheid flink tegenvallen.
Ook is SEO niet iets waar ik mijn ziel en zaligheid voor zou willen verkopen. Bij de eerstvolgende gril van Google kan jouw website op 1 ineens tien pagina’s verder staan.
Desondanks is het goed om je wel aan de ‘spelregels van SEO’ te houden. Doodgewoon, omdat je dit een goede voorsprong geeft op je tegenstanders. Voor meer informatie, bekijk de SEO checklist eens, die je hier op deze site kan vinden.
Er is niets mis met het ‘kopen’ van verkeer!
SEO is een kwestie van lange adem. Je producten adverteren kan direct resultaat opleveren. Een klant van mij merkte dit onlangs wel heel direct. De klant zat met een moeilijk vervulbare vacature. Eén van de problemen was, dat de pagina niet eens bezocht werd. Na een korte instructie hoe adverteren op Facebook werkt, heb ik samen met die klant de eerste advertentie voor hem geplaatst. Voor ik thuis was wist de klant al te melden, dat er drie hits waren via Facebook. Later werden dit er nog enkele tientallen.
Wanneer je weet wat je doet, kan je voor weinig geld op Facebook adverteren. Tijdens zowel de training ‘Online Marketing een Stap Verder‘ als ‘Start je eigen T-Shirt Store‘ leert de cursist hoe je met een budget van 5 euro per dag succes kan hebben met Facebook ads.
Verzamel email adressen via je website!
En natuurlijk, wanneer mensen je site bezoeken dan probeer je ze in ieder geval te verleiden om hun email adres achter te laten. En hoewel mijn gratis e-boek ‘Verleid je Klant‘ inmiddels al weer 6 jaar oud is, blijft de kern van dit eboek nog even geldig als op het moment, dat ik dit schreef. Maar de meeste Marketing mail programma’s bieden nu veel meer opties dan toen. En MailChimp 101 is een prima plaats om hier meer over te leren.
Nieuw! Maak gebruik van Browser Push Messages.
Sinds kort maak ik zelf gebruik van browser push messages. Deze berichten worden getoond, wanneer iemand zich hierop abonneert. Bij wijze van experiment ben ik hier enkele weken terug mee begonnen, en ik ben hier heel tevreden over. Per dag registreren zich gemiddeld 4,5 mensen om deze berichten te ontvangen. En hoewel het percentage ‘clicks’ relatief laag is (zo’n 5% per bericht) is het aantal mensen wat ik bereik nog steeds groeiend. En de mensen die klikken komen in ieder geval terug naar je site! Ik heb hier goede verwachtingen over met betrekking tot de toekomst.
En laten we vooral de remarketing niet vergeten.
Remarketing of retargetting is een onderwerp wat ook weer uitgebreid aan bod komt tijdens ‘Online Marketing – Een stap verder’. Op het moment dat iemand een specifieke pagina van je site heeft bezocht, is het goed om hem te ‘blijven volgen’ via Google of Facebook met advertenties. Met een heel lage investering kan je een enorm bereik hebben. Of zoals iemand zei met betrekking tot de eerste T-Shirt Training: ‘Je moet wel voor een kapitaal aan advertenties hebben uitgegeven. Op iedere site die ik bezocht kwam ik je advertenties tegen!’
Wat de cursist nog niet realiseerde was, dat die advertenties niet ‘overal’ waren, maar hem volgden naar andere websites.
Tenslotte
Vijf methoden die er voor zorgen dat mensen naar je site komen, en de mensen die hier ooit zijn geweest ook terug blijven komen. Vijf methoden die werken. En wanneer je ze in combinatie met elkaar toepast elkaar alleen versterken.
Ik wens je veel leesplezier bij het doorlezen van de artikelen waarnaar verwezen wordt in deze blogpost. Als je alles wat hier is genoemd ook daadwerkelijk toe zal passen, zal je merken, dat je verkeer de komende maanden hard zal groeien.