Dit artikel is inmiddels wat ouder en hoewel de informatie hierin nog steeds juist is, zijn er inmiddels ook enkele andere mogelijkheden om jouw site beter bezocht te laten worden. Een heel belangrijke en nuttige methode heb ik beschreven in mijn blogartikel ‘Hoe krijg je jouw blogpost zichtbaar in Google Answers‘.
Je schrijft niet voor jezelf…
Bloggen is leuk. Maar wanneer jouw schrijfsels niet worden gelezen, krijg je op een gegeven moment het idee, dat je er beter mee op kunt houden. Tenminste, wanneer je zakelijk aan het bloggen bent. Je wilt immers geen tijd investeren in iets, wat niets op gaat leveren. Bloggen is een zaak van lange adem -ik zag zelf pas na een half jaar pas de eerste financiële resultaten van mijn inspanning- maar als je zelfs geen lezers weet te krijgen, zul je ook nooit enige conversie halen.
Voordat je ook maar iets doet van hetgeen ik hieronder beschrijf, zorg je wel dat je site helemaal ‘op orde’ is, inclusief de opt-in voor de mailinglijst. In ‘Verleid je Klant‘ kun je precies lezen, wat hiermee bedoeld wordt. Is dat nog niet het geval, dan zullen de bezoekers die komen ook zeer snel weer verdwijnen.
Wees vindbaar voor de zoekmachines
SEO is belangrijk! Je wilt immers dat mensen die jou nog niet kennen je kunnen vinden. Wanneer je op deze site zoekt binnen de categorie SEO vind je voldoende tips en informatie om te weten hoe het werkt. Maar hoe dan ook: zorg ervoor, dat je vindbaar bent! Wat ik je beslist niet zal adviseren is de hulp van een zogenaamde SEO expert in te roepen. De kosten die hiermee gemoeid gaan wegen niet op tegen de hoeveelheid verkeer wat eventueel tot conversie kan leiden.
Maak jezelf kenbaar
Laat weten dat je begonnen bent te bloggen. Binnen Social Media, vertel het je vrienden en vertel het vooral je klanten! Verwacht hier niet direct een enorme stroom verkeer uit, maar je weet in ieder geval, dat je voor een publiek schrijft, wanneer je enige bezoekers hebt. En beperk dit niet tot het moment, dat je je blog hebt gestart: Ga hier mee door, plaats een bericht in de social media (en richting je mailing list, zodra je hier een inschrijving op hebt) voor iedere nieuwe blogpost!
Zorg voor Social Media knoppen op iedere pagina van je blog!
Mensen moeten je blogpost kunnen ‘liken’, kunnen delen met anderen. Ik vind het verbazingwekkend, dat ik nog regelmatig op blogs kom met zeer goede artikelen, maar waar ik niet in staat gesteld wordt deze te delen. 20% van al mijn verkeer is afkomstig van LinkedIn… Mijn doelgroep is namelijk de ondernemer. Is jouw doelgroep de particuliere klant, richt je pijlen op Facebook…
Neem deel aan relevante discussieplatforms
En relevant is hier ‘Relevant voor jouw klanten’. Het gaat er dus niet om, dat jij deel gaat nemen aan podia waar je je vakgenoten tegenkomt, maar daar waar je je klanten tegenkomt. Zorg er ook voor, dat ze weten wie je bent. In de meeste forum software kun je een zogenaamde ‘signature’, een ondertekening toevoegen. Doe dit ook :
Jan Jansen
Schrijver van het gratis e-boek ‘Waar gaat dit over’
Zorg ervoor dat je gemiddeld een bijdrage per dag (!) levert gedurende de tijd dat je nog bezig bent het verkeer naar je site op te bouwen. En een ‘bijdrage’ is geen blijk van instemming als ‘Dat vind ik ook’, maar informatie waar jouw doelgroep wat aan heeft.
Meld je e-boek aan
Er zijn veel sites met gratis e-boeken… en dit aantal sites groeit nog steeds. Meld bij deze sites jouw gratis e-boek -als je dat hebt- aan. Toen ik met WordXPression begon had ik in eerste instantie het grootste deel van mijn verkeer uit dit soort sites.
Wanneer je bovenstaande stappen allemaal uitvoert, zal het verkeer naar je site op gang gaan komen. En natuurlijk zijn er nog meer methoden om het verkeer op gang te krijgen en te houden.
Dit is één van de vroege blogposts die ik schreef toen ik met WordXPression begon. Inmiddels wordt mijn site prima gevonden. Met 15.000 tot 20.000 unieke bezoekers per maand (volgens Google’s definitie van uniek) toch aardig wat verkeer. In diverse van mijn gratis e-boeken kun je lezen, wat ik hiervoor onder andere heb gedaan.