Vijf manieren om aan kwalitatief goede backlinks te komen
Maar – zal je misschien denken – backlinks is toch foute boel? Waarom zou ik dan backlinks naar mijn site willen hebben? Inderdaad heeft Google aangekondigd minder aandacht te schenken aan backlinks. Sterker nog, Google heeft duidelijk aangegeven dat veel backlinks schadelijk kunnen zijn voor de vindbaarheid van je website. Google heeft echter nooit aangegeven, dat backlinks ‘fout’ zouden zijn. Dat kan ook niet. Per slot van rekening bestaat het World Wide Web bij de gratie van de links. Als we niet meer naar andere sites en artikelen zouden linken, zou het toch een saai Internet worden, niet waar? Waar het echter vooral om gaat is dat je kwalitatief goede backlinks gebruikt.
Onderzoek bewijst het…
Het eerste wat je moet realiseren, is dat het helemaal niet meer -zoals vroeger- om veel backlinks gaat. Veel backlinks kunnen je zelfs schaden. Het gaat om ‘goede’ backlinks.
MOZ, een organisatie die in de gaten houdt, wat Google nu eigenlijk misschien wel of niet zou willen door heel veel gegevens op het Internet te analyseren en te vergelijken met de positionering van sites binnen Googles zoekresultaten, kwam er in 2015 al achter, dat Google backlinks nog steeds belangrijk vindt. Sterker nog, van alle sites die zij onderzochten, bleek van de top 50 van die sites 99,2% minimaal één backlink te hebben.
Het is dus best mogelijk om ‘gerankt’ te zijn zonder backlinks, maar het is behoorlijk lastig. Wat ook belangrijk is om te realiseren, dat grote aantallen backlinks ongelijk is aan hogere rankings. Die tijden zijn sinds 2012 al voorbij.
Spam links
Er zijn ook backlinks die je site duidelijk schade kunnen opleveren. De zogenaamde ‘spam links’. Dat zijn links die staan op pagina’s met heel veel links. Google gaat er van uit, dat je -wanneer je vaak links naar je website hebt staan op pagina’s vol links, dat je op de één of andere manier bezig bent met jouw links naar anderen te ‘spammen’. Wanneer jouw ‘spam’ links echter een fractie vormen van het totaal aan backlinks heb je niets te vrezen.
Hoe je er achter komt of jij ‘spam’ links hebt? De eerder genoemde ‘MOZ’ heeft daar een prachtig tooltje voor. Wanneer je registreert voor een gratis account heb je de mogelijkheid de ‘reputatie’ van je domein te bekijken. Eén van de informatie items is het aantal links naar je site. En bij iedere link staat aangegeven of het een SPAM link is of niet.
Bij een controle van mijn eigen backlinks via MOZ ontdekte ik dat ik zeggen en schrijven één spamlink heb. Ik heb ooit in een grijs verleden eens commentaar gegeven op een blogpost van Matt Mullenweg. Dat hebben duizenden mensen ook gedaan. Niet zo vreemd, wanneer je bedenkt dat Matt de ‘vader’ van WordPress is. Maar al die duizenden links naar websites deden Google denken, dat er toch iets mis was met Matt zijn pagina.
Wat zijn dan wel goede backlinks?
Waarschijnlijk weet je het wel, maar toch nog even voor de duidelijkheid: Backlinks zijn links die van andere sites verwijzen naar jouw site.
- Goede backlinks staan op pagina’s met maar enkele externe links. Eigenlijk kun je zeggen, hoe minder links op de pagina, hoe waardevoller de backlink is.
- ‘Deeplinks’, links naar een specifieke pagina op je site zijn waardevoller dan links naar je homepage.
- De link verwijst naar je site met een voor die pagina relevant trefwoord als ‘anker tekst’.
En dan is het nu tijd om wat verder te kijken naar hoe je aan kwalitatief goede backlinks kunt komen!
1. Ga gastbloggen
Het is vrij normaal, dat je -wanneer je een blog als gastblogger schrijft- je vanuit je blog mag linken naar inhoud van je eigen blogartikelen. Op deze manier heb je dus zelf helemaal in de hand, hoe jouw backlinks er uit komen te zien. Gastbloggen is een zeer goede methode om kwalitatief goede backlinks te krijgen.
2. Schrijf een ‘how to’ artikel
Veel beter is echter, wanneer andere mensen spontaan naar jouw blogartikelen gaan verwijzen vanuit hun eigen website. Een goede manier om dit te doen is om een zogenaamd ‘how to’ artikel te schrijven. Leg dus -voorzover relevant voor het onderwerp van je blog- bijvoorbeeld uit, hoe je een oude Opel Kadett weer op kunt knappen, op welke manier je Smartphone X het best kunt laten communiceren met Stereoset Y, of geef gewoon het lekkerste recept voor ouderwetse Gorinchemse Zoute Bollen. (Gebruik hier alleen niet deze -beschermde- naam voor).
Op het Internet wordt vaak dankbaar gebruik gemaakt van kant en klare handleidingen die vertellen hoe je iets moet doen. Artikelen met een duidelijke uitleg worden vaak makkelijk gedeeld. Bovendien heb je een grote kans dat ook enkele sites met een ‘goede reputatie’ die link zullen gebruiken, waardoor je je eigen site reputatie ook direct verbetert.
3. Geef commentaar in relevante blogs
Vind je een interessant blogartikel? Plaats eens een commentaar. De meeste blogs staan het toe, dat je je de domeinnaam van je website invult. Let hier echter wel op een aantal zaken.
- Draag bij aan de discussie. ‘Goed verhaal’ is geen bijdrage. Ik verwijder wekelijks ongeveer 30 commentaren die niets meer dan dit te melden hebben.
- Een discussie is iets anders dan een ruzie. Het gebeurt gelukkig zelden of nooit (ik kan mij één geval herinneren jaren terug) op mijn blog dat twee mensen elkaar bijna in de virtuele haren vliegen, maar ik heb vroeger een blog van een ander gemodereerd, waar dit toch af en toe gebeurde. Discussies werden iets te verhit en de argumenten werden persoonlijk. Er is geen blog eigenaar die hier op zit te wachten.
- Plaats nooit meer naar één link in je commentaar. Zorg ervoor dat deze link altijd een bijdrage aan de discussie en geen reclame voor je eigen dienstverlening is.
En wanneer je dan toch commentaar gaat leveren, vergeet dan niet je Gravatar (Globally Recognized Avatar) in te stellen. Gravatar is een dienst van Automattic, het bedrijf achter WordPress. Iedere WordPress blog waar jij commentaar levert ‘linkt’ aan jouw Gravatar profiel.
4. Neem actief deel aan vakgerelateerde Q&A sites
Vroeger zouden we het ‘forums’ noemen, maar tegenwoordig is er heel wat meer dan alleen de fora. Neem actief deel aan sites als Quora, StackOverflow (als je in de ICT / Programmeurs wereld zit) of welke andere vak site dan ook. Vul een profiel in en vermeld hier ook je website, maar misschien nog belangrijker (check eerst of de site het toestaat), wanneer jij geblogd hebt over een onderwerp waar een vraag over is gesteld, verwijs naar het artikel in je blog! Wees je er ook van bewust, dat vragen die gesteld worden weer als inspiratie kunnen dienen voor nieuwe blogartikelen.
Wees je er ook van bewust dat voor wat Social Media als Facebook, Twitter en LinkedIn betreft de ‘Google waarde’ van jouw bijdragen maar betrekkelijk zijn.
5. Schrijf af en toe een ‘Case Study’
Heb je een bijzonder project voor een klant uitgevoerd? Vraag van toestemming aan je klant om hier een case study over te schrijven en te publiceren. In veel gevallen vind de klant zo interessant, dat hij graag een klink op zijn eigen site plaatst.
Het eerste wat je nu kunt doen om jouw positionering te verbeteren
Vijf goede tips, die jij natuurlijk aan kunt vullen met jouw eigen tips in het commentaar hieronder. Vergeet niet de url naar je eigen website in te vullen.
Nog een ander belangrijk punt met betrekking tot (back)links
Ik hoor nogal eens de onterechte opmerking dat het plaatsen van links naar ‘andere sites’ schadelijk zou zijn voor de vindbaarheid van je eigen site. Er zit een zekere grond van waarheid in dit verhaal, maar het is gebaseerd op het inmiddels verouderde ‘PageRank’ mechanisme van Google. Hoewel je nog steeds je PageRank op kunt vragen, is het inmiddels een betekenisloos getal geworden. Je PR geeft via ingewikkelde berekeningen aan hoe de inkomende en uitgaande links zich met betrekking tot jouw website verhouden: Je ‘scoort’ met inkomende links en je ‘geeft weg’ met uitgaande links.
Google zag na enige tijd in, dat een dergelijke rekenwijze verlammend werkt voor de openheid van het Internet. Het maakt mensen voorzichtig met ‘uit’ te linken. En daarom worden door Google sinds de Penguin en Panda projecten pagina’s met uitgaande links met een ‘goede reputatie’ beloond. Eén van de redenen, dat je hier links naar Quora en MOZ vindt. De andere reden is, dat het gewoon waardevolle diensten zijn.