Gratis marketing tools voor iedereen!
In dit blogartikel wil ik nu eens even niet kijken naar WordPress, maar naar hoe jouw website en jouw product zich nu eigenlijk verhouden in relatie tot je doelgroep. Ik heb het al een aantal keren aangegeven in verschillende blogs, maar alles wat jij als ondernemer doet, is een kwestie van vraag en aanbod. De markt vraagt, en jij biedt aan.
Tenminste, zo werkt het idealiter. Zelf maak ik regelmatig de fout, dat ik een geweldig product bedenk en dolenthousiast dit probeer te slijten. En tot mijn grote spijt ontdek, dat de vraag (nog) niet bestaat. En aangezien ik geloof, dat ik niet veel dommer ben dan al die andere mensen, ben ik ervan overtuigd, dat andere ondernemers dit ook wel eens overkomen zal zijn.
Daarom vandaag een blogartikel, waarin ik drie marketing tools bespreek die jou helpen om deze vraag beter in beeld te krijgen.
En voor alle duidelijkheid: Niet alleen bij productontwikkeling is het belangrijk om de vraag goed in beeld te krijgen. Ook wanneer je een blogartikel schrijft, wil je natuurlijk de vraag van een potentiële klant beantwoorden. Een aardig voorbeeld is misschien dit artikel. Twee van de drie marketing tools besproken heb ik gebruikt, om te bepalen, dat jij hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd bent in wat ik te vertellen heb.
De drie besproken tools geven een antwoord op de volgende vragen:
- Wat vraagt mijn markt
- Hoe valideer ik deze vraag
- Hoe zoekt mijn markt naar een antwoord op de vraag
De eerste van de gratis marketing tools : Quora.com
Quora.com is een website waar vragen worden gesteld. Dat is natuurlijk niets bijzonders, omdat het halve Internet wordt gebruikt om vragen te stellen. Maar Quora.com heeft toch wel een bijzondere eigen positionering op dat gebied verworven.
Mocht je nog nooit van de site gehoord hebben: Een half jaar geleden kende ik hem ook nog niet. Maar nadat ik deze site heb ontdekt, gebruik ik hem toch regelmatig. Wanneer je je aanmeldt bij deze site (je hebt alleen toegang met een account) word je gevraagd naar de categorieën waarin je bent geïnteresseerd. Op basis van die keuze wordt er via vervolgkeuzes steeds verder ingezoomd. Stap voor stap stel je zo een heel gericht profiel samen.
De waarde van deze site is eigenlijk niet zozeer de antwoorden, maar juist de vragen die er worden gesteld. Omdat ik mijn profiel met de nodige aandacht heb samengesteld, krijg ik iedere dag een groot aantal belangrijke vragen die er gesteld worden over WordPress, Marketing, Online Leren, eCommerce, SEO en nog een aantal andere zaken waar ik over blog. Sinds ik Quora.com heb ontdekt, heb ik geen gebrek aan inspiratie voor mijn blogposts meer. Vooral omdat door de antwoorden en de waarderingen van de antwoorden duidelijk wordt hoe zeer een vraag ook ‘leeft’. Er wordt namelijk op antwoorden gestemd, welke de beste zijn en je ziet de aantallen stemmen die ze krijgen.
Overigens een belangrijke tip: Er zijn zaken waar je professioneel, en zaken waar je persoonlijk in bent geinteressseerd. Maak een tweede account aan voor je persoonlijke interesses. Ik heb dat aanvankelijk niet gedaan en dat ‘vervuilt’ de voor mijn bedrijf interessante vragen een beetje.
De tweede van de gratis marketing tools: Typeform.com
Op het moment dat je een groot aantal vragen hebt gevonden is het belangrijk te ontdekken, welke vragen er vooral bij jouw achterban leven. Een prima manier om dit te doen is door middel van een ‘Poll’ (klein aantal vragen) of en enquete (een wat groter aantal vragen, waarbij de antwoorden ook meer onderling gerelateerd zijn). In een blogartikel in het verleden heb ik al aangegeven, wat mijn voorkeur is voor een goede online enquete…
Op dat moment wist ik echter nog niet dat Typeform.com bestond. Typeform is vergelijkbaar met het eerder genoemde SurveyMonkey, met als groot verschil, dat de grens tussen ‘Gratis’ en ‘Betaald’ niet bepaald is door het aantal respondenten op de enquête, maar door de functionaliteiten die je wilt gebruiken (en het aantal vragen). En daarmee is het een veel nuttigere tool dan SurveyMonkey.
Omdat ik toch al GravityForms gebruik, blijft dit mijn voorkeur hebben, maar als je helemaal vanaf ‘0’ moet starten, is Typeform.com een goede optie.
Op het moment dat je via Quora.com in kaart hebt gebracht welke vragen relevant zijn, kun je een korte enquête of een poll gebruiken om te ontdekken, wat voor jouw sitebezoekers de hoogste prioriteit heeft.
En de laatste, een stelletje: Keywords Everywhere en KeywordShitter
Toen ik voor het eerst de naam van de website zag, was ik ervan overtuigd, dat ik het verkeerd moest lezen. Natuurlijk was het ‘Keywords Hitter’ en niet ‘Keyword Shitter’. Ik had ongelijk. Maar laten we bij het begin beginnen.
Keywords Everywhere is een ‘extension’ (een plugin, maar dan met een andere naam) voor Google Chrome. Wanneer je deze extension toevoegd aan Chrome, zal bij een Google zoekopdracht getoond worden, hoeveel maal er maandelijks gezocht wordt op deze term. Je krijgt dus direct inzichtelijk, welke zoekwoorden relevant zijn.
Het aardige van Keywords Everywhere is echter, dat het ook integreert met de site ‘KeywordShitter’. KeywordShitter is denk ik de lelijkste site ooit, maar wel enorm handig. Wanneer jij een keyword intikt, gaat KeywordShitter hiermee aan de slag door alle gerelateerde keywords op te zoeken. En de keywords die hieraan zijn gerelateerd. En… je begrijpt het al, het houdt niet op, voordat je op de ‘STOP’ knop drukt. Maar als je ook ‘Keywords Everywhere’ gebruikt, zie je in de warboel van resultaten van KeywordShitter ook, welke van deze zoektermen vaak gebruikt worden. En kun je zo aan de hand hiervan bepalen, voor welke zoekwoorden je jouw blogartikel of website het best kunt optimaliseren.
Eén van die producten die ontwikkeld is naar aanleiding van de vraag van de klant is het WordXPression Service Contract. Zorgenloos online met je website. Precies zoals jij wilt!