Deze plugins zijn niet voor iedereen… maar jij bent dan ook niet ‘iedereen’…
Vandaag wil ik met jou eens verder kijken naar een aantal interessante plugins voor WooCommerce. Het nadeel van plugins die bedoeld zijn voor een specifieke niche, is dat je als blogger iedere keer de afweging moet maken, of deze plugin de moeite van het bespreken wel waard is. Deze drie plugins zijn het in ieder geval wel.
Amazon and eBay integration for WooCommerce
Amazon and eBay integration for WooCommerce is zelfbeschrijvend.
De naam van de plugin is ook een perfecte beschrijving voor wat het product doet. En daarmee is eigenlijk ook het gebruiksgebied voor deze plugin al stevig ingeperkt. Amazon NL is namelijk een nieuwkomer (op het moment dat ik dit schrijf) op de Nederlandse markt en eBay is nu ook niet direct het winkelplatform waar je als Nederlander heen gaat voor nieuwe artikelen.
Het meeste profijt haal je dan ook uit deze plugin, wanneer je je richt op de internationale markt. Zoals bijvoorbeeld de cursisten aan de T-Shirt Academy doen.
In de bespreking van deze plugin wil ik een duidelijk verschil maken tussen de kwaliteit en functionaliteit van de plugin zelf en de praktische bruikbaarheid hiervan.
Wat doet deze plugin?
De plugin ‘slaat’ een brug tussen jouw webshop en ‘market places’ op Amazon en eBay. En dat doet de plugin door via een platform van een derde partij een verbinding tussen je WooCommerce shop en een aantal market places op de genoemde platforms te maken. Jouw producten worden ‘bijna live’ op deze platforms aangeboden.
‘Bijna live’, want ondanks de bewering dat er ‘live updates’ plaatsvinden, merkte ik dat het tot zo’n kwartier kan duren tot de veranderingen op Amazon zijn doorgevoerd.
In zijn algemeenheid is het een goed functionerende plugin, die redelijk eenvoudig te installeren is. Omdat ik echter diverse reviews zag, waar geklaagd werd over de response tijden van de support heb ik toch als test ook een aantal support vragen verzonden. En de antwoorden kwamen tussen de één en vier uur, wat ik eigenlijk alleszins acceptable vind.
Kortom een prima, stabiele plugin die doet wat hij zegt te doen.
De praktische bruikbaarheid
Over de praktische bruikbaarheid wil ik op dit moment nog niets zeggen. Hoewel de plugin gratis is, gaat het natuurlijk om de achterliggende dienst. En die is allesbehalve gratis. Want je betaalt in ieder geval 29 dollar per maand plus 1.9% van je omzet. Daarbovenop komt ook nog eens de commissie van Amazon of eBay.
Bij het uitproberen van deze plugin heb ik mij beperkt tot Amazon. Over de bruikbaarheid voor eBay, een platform waar ik zelf toch al vijf jaar niets meer op heb gedaan, durf ik dus weinig te zeggen.
Een eerste belangrijk punt is natuurlijk, dat je shop zich op een internationale markt moet richten, wil je daadwerkelijk een redelijke kans hebben producten te verkopen. Dat was gelukkig voor mij geen enkel probleem, omdat ik een aantal t-shirt shops heb, die zich allemaal op deze markt richten. Dus één van mijn t-shirt shops op deze manier gekoppeld. Hier liep ik tegen een aantal technische problemen aan, die ik verderop zal bespreken.
De volgende stap is natuurlijk het krijgen van verkeer naar jouw producten. En daar wordt je namelijk met een enorm dilemma geconfronteerd. Wil jij energie steken in het sturen van verkeer naar een platform, wat jij zelf niet beheert? Want hoewel de insteek anders is, is het nadeel van het verkopen op Amazon exact hetzelfde wat ik al heb aangegeven in een tweetal blogartikelen bij de T-Shirt Academy
- Waarom Spreadshirt, Red Bubble en Amazon niet voor je zullen werken
- Beginnen met een t-shirt business. De veelgemaakte fouten
Kortom, iedere energie die ik steek in het sturen van verkeer naar mijn Amazon market place is energie die ik ook had kunnen gebruiken, om ditzelfde verkeer naar mijn site te sturen, waar het daadwerkelijk verkopen van een product veel waarschijnlijker is. Daar heb ik immers geen ‘afleidende producten’ van derden uitgestald liggen
Residu verkoop
Gebruik maken van een market place als Amazon is dus alleen interessant, wanneer je zonder al te veel marketing inspanningen toch enige omzet weet te behalen. Nu had ik geluk. Gedurende de eerste twee gratis proefweken zijn er enkele shirts verkocht. Onvoldoende om het goedkoopste accounttype (29 dollar per maand) lonend te maken, maar genoeg om de plugin te testen.
Voorlopig ga ik drie maanden door om te evalueren of dit ‘extra verkoopkanaal’ iets op zal leveren. Twee weken is namelijk sowieso te kort, om ook maar een kans te maken goed in Amazon gevonden te worden. Over een maand of drie besluit ik of het commercieel wel of niet de moeite waard is geweest en zal ik dit in een vervolgartikel bespreken.
Mocht het de moeite waard zijn, zal er een uitgebreide ‘implementatie les’ volgen voor de cursisten van de T-Shirt Academy.
De technische struikelblokken
Het grootste technische probleem wat ik had met de integratie met deze plugin was de Printful integratie. De T-Shirts die ik online verkoop worden namelijk gedrukt en geleverd via een derde partij. Deze derde partij heeft onder meer voordelige deals gesloten met vervoerders, waardoor mijn shirts een stuk goedkoper over de wereld vervoerd worden. En voor de klant worden deze vervoerskosten live, bij bestelling, berekend.
Bij Amazon moet je echter je eigen vervoerszones en vervoerskosten ingeven. Er is dus geen enkele synchronisatie met de vervoerskosten in de shop zelf. Gaan die vervoerskosten in Printful omhoog of omlaag, dan zal je dit zelf moeten signaleren en in de Amazon integratie aan moeten passen.
Een tweede technische uitdaging is dat de bestelling wel aan jou wordt doorgegeven (hoera, je hebt dus wel de contactgegevens van de klant, wat je met een Amazon Merch account niet zou hebben), maar de bestelling niet automatisch wordt aangemerkt om ook in behandeling te worden genomen door Printful. Je zal dus zelf de status van de orders die binnenkomen vanuit het Amazon platform met de hand moeten ‘activeren’ om ook daadwerkelijk uitgeleverd te worden.
Overigens zijn beide punten richting zowel de makers van de plugin als Printful aangegeven en het is dus best mogelijk, dat in toekomstige versies van de plugin/diensten deze nadelen zijn verdwenen.
Conclusie
Een leuke plugin die de praktische waarde nog moet bewijzen. Maar ik houd je op de hoogte.
YITH Point of Sale for WooCommerce
De YITH Point of Sale for WooCommerce is niet de eerste POS plugin die ik op deze site bespreek en zal hoogstwaarschijnlijk ook niet de laatste zijn. Want POS voor WooCommerce is ‘in’. Wanneer ik kijk naar het zoekverkeer naar mijn site, is ‘Point of Sale voor WooCommerce’ toch een belangrijke zoekterm geworden en ik krijg ook regelmatig verzoeken in het kader van de support strippenkaart om te assisteren bij de implementatie van een POS.
En de mensen van YITH maken goede producten, dus het was zeker de moeite waard om eens te kijken wat hun POS te bieden heeft.
Nog even een reminder… wat is een POS – Point of Sale plugin?
Mocht je voor het eerst de term ‘POS‘ tegenkomen, dan heb je misschien geen idee waar ik het nu over heb. Maar een POS, of een ‘Point of Sale’ systeem, is eigenlijk -heel simpel gezegd- een kassasysteem.
Een POS systeem voor WooCommerce is dus een systeem wat het mogelijk maakt om direct uit je WooCommerce winkel kassaverkopen te doen.
Alles draait om de eenvoud
Bij het installeren en opstarten van de plugin was mijn eerste reactie iets tussen Doe Maar (‘Is dit alles?’) en Het Goede Doel (‘Alles draait om de eenvoud’) in. Want de gebruikersinterface voor de kassamedewerker is super simpel. Maar dat willen we toch ook? We willen niet, dat de kassamedewerker eerst om- en bijgeschoold moet worden om iets simpels als een kassa te kunnen bedienen.
Aan de beheerderszijde is het wat minder simpel, maar toch nog steeds heel makkelijk en intuitief om mee te werken.
In vergelijk met andere POS plugins
Wanneer ik deze plugin vergelijk met de eerder besproken Point of Sale Plugin for WooCommerce, dan is denk ik het grootste verschil hier, dat de YITH plugin geen ‘back up’ mogelijkheid heeft wanneer de Internet verbinding uit mocht vallen.
De gebruikersinterface van de YITH plugin is echter veel rustiger en -ondanks de eenvoud- ook veel functioneler. Want zaken als kortingsbonnen en vouchers kan ik in de YITH plugin probleemloos invoeren, terwijl ik in de POS plugin handmatig een korting zou moeten invoeren.
Een tweede voordeel, is dat de meeste POS die ik ken uitsluitend de mogelijkheid hebben om verschillende ‘registers’ (kassa’s) op te zetten. De YITH plugin heeft de mogelijkheid om zowel lokaties als kassa’s op te zetten. Hierdoor kan je zowel op het gebied van beheer als rapportage makkelijker onderscheiden wat waar bij hoort.
Continuïteit en support
Een ander belangrijk voordeel aan deze plugin is de toch wel gegarandeerde continuïteit en support, waar je als klant op mag rekenen. Nog niet zo gek lang is een andere op zich goede POS plugin met stille trom van de markt vertrokken. Dat wil je natuurlijk niet zien gebeuren met jouw kassasysteem. En het is dan ook mooi, dat een bedrijf als YITH een goede reputatie heeft op het gebied van customer support (online chat en email), en al heel wat jaartjes op de markt functioneert.
Conclusie
Deze plugin is niet echt revolutionair. Maar dat zijn de meeste plugins van YITH niet. Ze zijn degelijk en werken goed. Hij is wel prijzig. Met 179 dollar per jaar (op dit moment) kost hij bijna 2x zoveel als de gemiddelde andere plugin. De vraag is natuurlijk wel, wat meer waard is. Een support afdeling die direct bereikt kan worden als er een probleem is, of een kassasysteem wat niet werkt, omdat de supportafdeling onbereikbaar is.
YITH WooCommerce Deals
YITH WooCommerce Deals is een plugin die ‘Special deals’ aan je bezoekers laat zien, net voor ze uitchecken om te betalen.
Het is een goede, functionele plugin en wanneer je een duidelijke upsell strategie hebt, zeer de moeite waard om in te zetten. Hoe je zo’n goede upsell strategie ontwikkelt, komt onder meer aan de orde bij de cursus WooCommerce – in Detail.