WooFunnels – Sales funnels in WooCommerce

Sales funnels in WooCommerce met WooFunnels

Zoals ik in mijn voorlaatste blogpost al had aangegeven was ik druk bezig WooFunnels te evalueren, toen StudioCart onder mijn aandacht werd gebracht. Omdat StudioCart op dat moment een extreem voordelige aanbieding had, besloot ik mijn werk aan ‘WooFunnels’ te onderbreken en eerst aan de slag te gaan met StudioCart. Om jou ook ter wille te zijn met een vergelijk tussen de verschillende ‘funnel’ producten die ik de afgelopen tijd heb besproken, besloot ik echter ook wat haast te zetten achter WooFunnels.

Wat is WooFunnels?

Enkele jaren geleden liep ik voor het eerst tegen ‘WooFunnels‘ aan. WooFunnels is een plugin om binnen WooCommerce sales funnels te kunnen bouwen.

Dit kunnen ‘klassieke’ sales funnels zijn, waarbij je via campagnes mensen naar een landingspagina toe probeert te krijgen, of sales funnels die getriggerd worden vanuit de website zelf. Wanneer ik bijvoorbeeld één product koop, dan worden andere producten gesuggereerd, die ik ook zou kunnen kopen.

En ik kan zo een complete funnel met een groot aantal vervolgstappen opzetten.

Hierover later meer.

Ik heb in mijn eerdere blogposts al uitgelegd wat een sales funnel is, wil je hier meer over weten, kijk dan eens naar mijn blogs uit het verleden. In dit artikel beperk ik mij tot WooFunnels zelf.

Waarom nu pas een review?

Maar afijn, de eerste keer dat ik tegen WooFunnels aanliep, vond ik het op het eerste gezicht een prachtige plugin, maar toen ik de makers van de plugin een evaluatieversie vroeg voor een blogartikel, bleef het -ook na een herinnering- angstvallig stil aan de andere kant.

Nu, enkele jaren later, werd ik door een trouwe lezer van mijn blog gevraagd, waarom ik WooFunnels nog niet had besproken. Een heel geldige reden: Ik bespreek alleen plugins die ik toevallig zelf gekocht heb, gratis plugins, of plugins die mij door welwillende ontwikkelaars voor evaluatie ter beschikking worden gesteld.

Ik besloot mijn kans nogmaals te wagen en de makers van WooFunnels te vragen om een evaluatiekopie.

Helaas. Dat doen ze nog steeds niet, maar wat ze wel doen tegenwoordig is een ‘test drive’ voor geïnteresseerden inrichten. En dat is eigenlijk best wel cool. Je krijgt dan 15 dagen lang toegang tot een website die speciaal voor jou is opgezet. Tenminste, wanneer je een reviewer, of een potentiële koper bent.

Deze aanpak is aan de éne kant wel heel voordelig: Ik ben geen tijd kwijt met het zelf opzetten van een test omgeving. Aan de andere kant heb ik weinig of geen mogelijkheden om een aantal tests die ik typisch ook uitvoer (kwaliteit van de broncode, performance, samenwerking met ‘beruchte conflict plugins’) uit te voeren.

Dit moet je echter maar voor lief nemen. Het leuke is echter, dat wanneer jij serieuze interesse hebt, ook jij een testomgeving aan kan vragen voor jouw eigen ‘testdriver’.

Stap voor stap aan de slag

Het aardige van WooFunnels is dat het echt een heel overzichtelijke plugin is. Alles zit in een drietal menuopties onder het ‘hoofdmenu’ WooFunnels in je dashboard.

De meest interessante optie is hier ‘Funnels’. Dus laten we daar eens naar kijken.

Met de ‘Add New’ knop voeg je een nieuwe funnel toe. Eerst krijg je een popup dialoog waarin je om de naam van de funnel wordt gevraagd. Vervolgens kan ik kiezen uit een groot aantal templates, of besluiten, dat ik er zelf één aan wil maken. Ik kies ervoor om er zelf één aan te maken.

woofunnels

En na deze keuze krijg ik de mogelijkheid om zelf een ‘step’ te kiezen om aan te maken. Ik begin met de ‘One Click Upsell, want daar ben ik het meest in geïnteresseerd.

Hier kom ik op een scherm waar ik de ‘rules’ aan kan maken, die bepalen wanneer de pagina getoond moet worden.

Ik klik dus op ‘Add Rules’.

woofunnels

Daarna kom ik op een scherm om de daadwerkelijke rules in te geven. En hier kan ik kiezen voor ‘Product targeting’, dus de pagina’s worden getoond wanneer een bepaald product, een bepaalde categorie of een bepaalde tag worden gekozen,

of ik kan kiezen voor ‘Advanced rules’. Hier kun je denken aan regels als ‘iemand is een nieuwe klant’, ‘de order bedraagt minimaal / maximaal een bepaald bedrag of ‘iemand heeft een bepaalde coupon gebruikt’.

Laten we het eenvoudig houden. Ik kies voor ‘Product Category’ moet ‘T-Shirts’ zijn. Want bij een aankoop van een T-Shirt wil ik hem nog een hoodie verkopen. Het is per slot van rekening kouder aan het worden!

woofunnels

Natuurlijk is een ‘upsell’ alleen nuttig, wanneer je ook iets aan te bieden hebt, en de volgende stap die je automatisch in beeld krijgt is ‘Add product to this offer’. Klik ik daarop, dan kan ik de hoodie die ik toe wilde voegen, toevoegen.

woofunnels

Na het kiezen van het product kan ik aangeven of ik een korting op de saleprijs of een korting op de reguliere prijs wil geven. En die korting kan in procenten zijn, of een absoluut bedrag. Ik bied hier korting op de saleprijs.

Daarnaast is er een grote hoeveelheid settings die specifiek voor deze aanbieding van toepassing zijn. Aangezien dit geen handleiding, maar een bespreking is, ga ik hier niet verder op in. Het aantal mogelijke opties over de verschillende schermen is namelijk te groot om in een blogpost te bespreken.

Wat ik wel wil bespreken is de knop ‘Add Offer’. Want hiermee kan je aan de aanbieding een upsell of een downsell toevoegen.

Laat ik als downsell een muts toevoegen.

woofunnels

Vervolgens kom ik op een scherm waar ik een ontwerp kan kiezen, of zelf maken voor alle up- en downsells die ik heb aangemaakt.

Het mooist is het natuurlijk om je eigen ontwerp te maken, maar ik kies hier voor de snelheid even voor een standaard ontwerp.

Vervolgens komt er nog een settings scherm, waarbij de belangrijkste optie is, of een upsell/downsell een aparte order moet worden, of dat het toegevoegd moet worden aan een bestaande order.

De test!

En dan wil je de funnel gaan testen. En tot je grote frustratie zal je merken, dat het niet werkt. Dat heeft vooral te maken met de gebrekkige documentatie van WooFunnels. Gelukkig hebben ze wel een geweldige klantenservice.

Wat je namelijk moet doen, is een Checkout pagina instellen bij de ‘Global options’. Standaard zal WooFunnels namelijk de standaard Checkout pagina laden. En die heeft geen voorzieningen voor upsells. Stel je onder Settings-> Global Options-> Checkouts voor een zelf ontworpen check out pagina in plaats van de ‘Default WooCommerce Checkout Page’, dan werkt het ineens allemaal wel.

Maak je namelijk gebruik van een ‘algemene’ sales funnel, die niet getriggerd wordt door specifieke WooCommerce gerelateerde acties, maar door een landing page waar je mensen heen stuurt, dan is in principe iedere checkout pagina geschikt. Binnen WooCommerce zelf, wanneer upsells getriggerd worden door de check out, dan moet je een ‘WooFunnel’ check out pagina aan hebben gemaakt… en die moet je bovendien onder ge ‘global settings’ configureren. En dat is iets wat je niet terugvindt in de documentatie.

Je moet het dus maar wel even weten, anders kan je uren zoeken naar de oplossing.

Algemene indruk

Behalve dan het hierboven beschreven checkout probleem, heb ik eigenlijk een prima indruk van WooFunnels. Het is een geweldige omgeving om sales- en optin funnels te bouwen. Voor wat betreft de ‘One Click Upsell’ heb ik dit alleen in combinatie met Stripe kunnen testen, omdat ik zelf geen plugins kan installeren in de demo versie. Volgens Jan, de lezer die mij opmerkzaam maakte, dat het tijd is WooFunnels ook eens te bespreken, zou dit echter ook kunnen met Mollie. Hier houd ik echter even een slag om de arm.

Allereerst is de documentatie met betrekking tot de mogelijkheden tot een ‘one click upsell’ nogal onduidelijk. In de documentatie zelf wordt nadrukkelijk gesteld, dat one click upsell alleen mogelijk is met een beperkt aantal betalingsproviders, Mollie komt op het moment dat ik dit schrijf niet in het rijtje voor. Kijk ik echter in de FAQ op de sales pagina van de plugin zelf, dan wordt Mollie wel als een mogelijke provider voor de ‘one click upsell’ aangegeven. Dus heb ik maar eens navraag gedaan bij enkele mensen waarvan ik weet dat ze WooFunnels gebruiken. En die antwoorden allemaal bevestigend.

Hier is echter één grote waarschuwing op zijn plaats.

Mollie heeft de ‘one click upsell’ geïmplementeerd als een SEPA incasso. SEPA incasso’s kunnen binnen 56 dagen gestorneerd worden, zonder dat de klant hier een reden voor op hoeft te geven. Je loopt hier dus extra risico. Natuurlijk, ook met creditcard of PayPal kan de koper het aanvechten, maar in deze gevallen zal hij een bezwaar in moeten dienen bij de betalingsprovider en zal hij goede redenen moeten hebben om zijn geld terug te krijgen.

In het geval van een SEPA incasso is het allemaal veel makkelijker. Bovendien, wanneer iemand het geld terug laat boeken, brengt Mollie jou daar 7,50 voor in rekening. Het zou dus zomaar best eens kunnen, dat WooFunnels je niet meer op gaat leveren, maar juist geld gaat kosten!

Ik ben dus niet zo te spreken over de ‘Nederlandse wijze’ van upsells met WooFunnels. Het had mooi geweest, wanneer het mogelijk was geweest om een ‘one click upsell’ ook in meerdere kliks mogelijk te maken, indien de betaalmethode het niet zou ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld StudioCart het prima doet.

Wat wel mooi werkt zijn de ‘order bumps’. Producten die op de checkout pagina worden toegevoegd op specifieke selectiecriteria.

Conclusie

WooFunnels is zonder meer heel uitgebreid in de mogelijkheden. Voor wat de prijs betreft, het is een aardig bedrag, maar vergelijkend met andere vergelijkbare plugins, valt WooFunnels niet echt uit de toon.

Ik ben zelf zeer te spreken over de mogelijkheden, maar het is jammer, dat de product selectie voor ‘one click funnels geschikt is, en het bijvoorbeeld niet direct mogelijk is om na een checkout plus succesvolle betaling het niet mogelijk is te ‘redirecten’ naar een upsell, gebaseerd op de producten in de winkelwagen… om daarna voor de producten in de upsell opnieuw een afrekenproces in te gaan.

Met mijn T-shirts richt ik mij voornamelijk op de Verenigde Staten, en ik ben behoorlijk enthousiast om daar deze plugin in te gaan zetten.

Voor Nederland (of Europa in zijn algemeenheid) ben ik wat minder enthousiast te krijgen. Ik voorzie aardig wat ‘moeilijkheden’ met betrekking tot de SEPA incasso als implementatie voor een 1-click-checkout.

Wordt vervolgd

In de afgelopen tijd heb ik een viertal plugins voor upsells besproken. Alle vier de keren werd het een vrij lang blogartikel. Wat natuurlijk vooral interessant is, is hoe deze plugins zich ten opzichte van elkaar verhouden. Welke plugin is het best bruikbaar in welke situatie?

In de nabije toekomst ga ik hier verder op in…

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.