Sales funnels bouwen met de Studiocart plugin

StudioCart plugin

De Studiocart Plugin – Salesfunnels zonder WooCommerce!

Soms gebeuren er onverwachte dingen. En één van de meest onverwachte dingen die er gebeurde was wel een aanbieding van AppSumo voor de StudioCart plugin, precies op het moment waarop ik verschillende methoden van upsell aan het onderzoeken en evalueren was voor mijn online cursus ‘Bouw je Eigen Webshop met Elementor Pro‘.

Het aardige van AppSumo is niet alleen, dat ze altijd geweldige kortingen hebben op populaire plugins en online diensten, maar ook dat je twee maanden ‘bedenktijd’ hebt, of je die plugin of dienst wel wilt gebruiken. Ik besloot dus Studiocart aan te schaffen.

Toen ik begon met de evaluatie van Studiocart werd het mij al snel duidelijk, dat het een compleet anderssoortige plugin is, dan bijvoorbeeld CartFlow, WooCommerce Checkout Upsell Funnel of WooFunnels (een review van deze plugin volgt binnenkort).

All deze plugins gaan ervanuit, dat je WooCommerce gebruikt en dat jouw upsell funnel een ‘resultaat’ is van de verkoop van een product in WooCommerce. En dat is natuurlijk een geweldig uitgangspunt… op het moment, dat je ook daadwerkelijk een webshop hebt.

Maar er zijn zoveel producten die je online kan verkopen, waarvoor je eigenlijk helemaal geen webshop aan de backend nodig hebt. Bijvoorbeeld trainingen (al dan niet online), digitale producten of welk ander product dan ook waarvoor je geen webshop nodig hebt.

Het aardige is namelijk, dat de StudioCart plugin een ingebouwde ‘webkassa’ heeft die voor de verandering nu eens wel goed samenwerkt met de Nederlandse (en Belgische) gangbare methoden om online te betalen, zoals iDEAL en Bancontact. Je hoeft hiervoor alleen de -gratis- plugin voor Mollie te installeren.

Dat wist ik dus allemaal niet toen ik de plugin kocht. Maar het was wel een blijde verrassing.

Nog meer blijde verrassingen

En daar bleven de blijde verrassingen niet bij. AppSumo had al aangegeven, dat de StudioCart plugin goed samenwerkt met LearnDash. Wat ze niet hadden aangegeven, is dat deze ook prima samenwerkt met WP Courseware.

Waarom is dit zo’n goed nieuws? Zoals je waarschijnlijk wel weet -en als je dat nog niet wist, dan moet je toch eens wat blogartikelen van mij over webperformance lezen– vergt WooCommerce best wel wat van je systeem. Dat is ook niet verwonderlijke want WooCommerce doet ook aardig wat.

Omdat WooCommerce eigenlijk de de facto standaard voor de ‘online betaalinterface via WordPress’ is geworden, gaan heel wat plugin bouwers er dan ook vanuit, dat je -wanneer je niet met creditcard of PayPal wilt laten betalen- je WooCommerce maar moet installeren om andere betaalmogelijkheden te hebben. Het is alsof je een tien-tons vrachtwagen neemt om je boodschappen voor het weekend te doen.

Tel je daarbij op, dat een online leeromgeving ook best wat vergt van je systeem, dan heb je al snel een loodzwaar systeem met WordPress, een WooCommerce waar je nog geen 5% van de aanwezige functies gebruikt, en je LMS.

Het aardige van StudioCart is nu, dat deze plugin naadloos integreert met LearnDash en WP Courseware. Wanneer ik via het ‘order form’ van StudioCart een cursus verkoop, dan zal dit allemaal netjes in het onderliggende LMS worden verwerkt zonder een centje pijn.

Maar dat is dus even over hetgeen ik niet had verwacht van StudioCart. Laat ik mij verder even concentreren op de zaken die ik wel had mogen verwachten.

Werken met je favoriete pagebuilder

Eén van de mooie zaken aan StudioCart is dat je met StudioCart gewoon kan werken met je favoriete pagebuilder. Als dat tenminste Elementor, Gutenberg of Divi (sic). Bovendien hebben de mensen achter StudioCart aangegeven, dat ondersteuning voor Beaver Builder ook in de planning zit.

Die ondersteuning zit hem dan vooral in een ‘native’ element om het StudioCart ‘order form’ binnen je pagebuilder te kunnen gebruiken en te stylen.

Mocht je een andere pagebuilder gebruiken, is het nog steeds geen probleem, je zal het formulier gewoon als shortcode op kunnen nemen in je pagina en dit eventueel verder stylen met behulp van CSS.

Zelf heb ik StudioCart alleen getest met Elementor. Mensen die mijn blog lezen en mijn eerdere uitlatingen over Divi hebben gehoord, zullen ongetwijfeld begrijpen waarom.

Voor alle duidelijkheid, voor StudioCart is de gratis versie van Elementor voldoende. Je hebt dus geen Elementor Pro nodig.

Een uitgebreide template library

Wanneer je StudioCart gebruikt, dan heb je een uitgebreide template library beschikbaar met templates die je eventueel aan zou kunnen passen. Zelf begin ik liever van scratch af aan, maar je hebt met StudioCart een leuk ‘begin’ te pakken voor je funnel pages.

Ook bieden -mocht je Elementor Pro hebben- de templates voor Landing pages in Elementor Pro of de gratis voorbeelden in de Envato Elements plugin een aantal fraaie voorbeelden, wanneer je zonder inspiratie zit.

Het basis idee – De funnel

studiocart plugin

Een funnel bestaat minimaal uit je salespage, een order page en de ‘thank you’ page. Natuurlijk is dat niet veel ‘funnel’… in de praktijk zal een funnel er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien.

En om mijn voorbeeld gewoon direct heel praktisch te maken, ga ik uit van het verkopen van online cursussen. Ik heb in mijn voorbeeld- een drietal cursussen, en nog meerdere cursussen in de planning. De cursussen zijn bijvoorbeeld

  • Betere vakantie video’s met je DSL camera (standaard prijs 47 euro)
  • Video editen met Da Vinci Resolve (standaard prijs 127 euro)
  • Compositie voor videografen (standaard prijs 247 euro)

Daarnaast bied ik (voor je contact met mij opneemt, het is een fictieve cursus, ik bied het niet echt aan) persoonlijke reviews van gemaakt video werk aan voor 67 euro voor een video van max 10 minuten.

Ik maak nu een funnel voor mijn cursus video editen. Ik heb natuurlijk een prachtige sales pagina om dat alles te verkopen. Drukt iemand op de knop om het product te kopen, gaat hij vervolgens naar het bestelformulier.

De order bump

Nu heb ik met StudioCart de mogelijkheid om aan zo’n bestelling extra opties toe te voegen. De zogenaamde ‘Order Bump’

Een ‘Order Bump’ is een upsell die direct bij het check out proces te zien is. In mijn voorbeeld bied ik de ‘video review’ aan voor 27 in plaats van 67 euro.

Wat de klant ziet in het checkout proces is een extra vak, waar hij slechts een kruisje in hoeft te zetten, om het extra product ook te ontvangen.

De upsell

studiocart plugin
Highway Signpost with Drip Marketing wording

De klant doet dat, betaalt en komt vervolgens op de ‘bedankt’ pagina. Maar in deze bedankt pagina heb ik de upsell voor een speciale prijs, indien de klant niet alleen de cursus video editen koopt, maar ook de andere cursussen, plus alle toekomstige online cursussen die er op de site zullen komen.

Dat alles een bedrag van laten we zeggen slechts 297 euro.

Bij deze upsell heb je de mogelijkheid om te klikken op een knop waarmee je ingaat op de aanbieding, of te klikken op een tweede knop of link, waar je aangeeft dat niet te doen, en door wilt gaan naar jouw gekochte product.

Klik je op het accepteren van de aanbieding dan zal de StudioCart plugin opnieuw de bestelling afhandelen. En hier maakt het verschil of je gebruik maakt van Stripe (wat standaard is ingebouwd) of Mollie. Kies je namelijk voor Stripe, dan zal op basis van een eerdere creditcard autorisatie er een tweede ‘charge’ op de kaart worden uitgevoerd. Maak je gebruik van de ‘Europese’ betaalmethoden van Mollie, dan zal er een tweede ‘uitje’ naar de betalingsprovider volgen. Met iDEAL en Bancontact heb je namelijk maar één betaling geautoriseerd, voor een tweede transactie moet een nieuwe authorisatie volgen.

Na deze tweede betaaltransactie kom je op de uiteindelijke bedankt pagina… tenzij er nog een nieuwe volgende upsell is geconfigureerd, want je kan de keten van upsells eigenlijk eindeloos uitbreiden.

De downsell

Je zal in de hele StudioCart plugin het woord ‘downsell’ niet tegenkomen. Mocht je niet precies weten wat een downsell is, dat is een aanbieding die je wordt gedaan op het moment, dat je een upsell hebt afgewezen.

Want laten we eerlijk zeggen, je hebt geen idee of je in de upsell zoals hier beschreven is geen doos gebakken lucht koopt: Je krijgt twee online cursussen aangeboden voor een prijs die je anders ook zou betalen, plus een belofte dat je toekomstige cursussen erbij krijgt.

Wellicht speel je liever op zeker. Maar dan heb je geen enkele korting op de twee resterende trainingen. Waarom zou je ze niet later kopen?

Of je hebt wel alle vertrouwen, dat die toekomstige cursussen zullen komen, maar je hebt er op dit moment het geld niet voor over.

Een downsell is doorgaans een aanbieding die minder kost, en waarvoor je ook minder krijgt, dan wat je in de voorafgaande upsell kreeg aangeboden. Technisch gezien blijft het echter een upsell, want je krijgt meer aangeboden, dan wat je oorspronkelijk van plan was te kopen. (Namelijk die éne cursus).

Stel nu, in de downsell bied ik je allebei de niet-gekochte cursussen aan voor 60% van de normale prijs. Dus zonder ‘gratis toekomstige cursussen’, maar wel een stuk goedkoper dan gebruikelijk. Wellicht zou dit een aanbod zijn wat je wel zou interesseren.

Dit ‘spel’ kan je eindeloos door spelen met upsells en downsells en op deze manier te ‘optimaliseren’ wat iemand nu werkelijk aan producten bij je af zou willen nemen. Laten we nu eens kijken, hoe de StudioCart plugin ons helpt bij ons werk.

Een product maakt per definitie deel uit van een sales funnel

Wanneer je producten definieert in de StudioCart plugin, dan maakt een product per definitie deel uit van een sales funnel. Wat je namelijk doet bij een product is direct te definiëren, wat het ‘vervolg product’ is, wanneer iemand het koopt, en wat het product is als iemand het afwijst. Plus je krijgt de mogelijkheid om bij ieder product een ‘order bump’ te definiëren.

Het aardige is hier dus, dat je allemaal ‘schakeltjes’ definieert, waarmee je straks je complete sales funnel op kan bouwen. Ik kan zo bijvoorbeeld een bepaalde ‘upsell’ deel uit laten maken van meerdere sales funnels… en daarmee vanuit verschillende startpunten van een sales funnel leiden naar hetzelfde uiteindelijke product.

En daarmee is StudioCart wel een heel krachtige tool om snel en eenvoudig geavanceerde sales funnels op te zetten.

De bedenker (Nicole Evans) van StudioCart geeft zelf aan dat zij dit product heeft ontwikkeld omdat veel van de sales funnel software (zoals bijvoorbeeld ClickFunnels) heel complex in het opzetten is en weinig mogelijkheden tot daadwerkelijke integratie biedt.

Veel zogenaamde ‘sales funnel’ plugins voor WordPress die ik zelf tegen ben gekomen hebben allemaal WooCommerce nodig, of bieden geen afrekenopties die in Europa ook gangbaar zijn.

Het opbouwen van de structuur van de Salesfunnel -en het onderhouden hiervan- is een fluitje van een cent geworden. Het ontwerpen van een goede salespage blijft natuurlijk altijd wel een uitdaging. De plugin helpt je met de techniek, niet met de psychologie daarachter!

Meerdere ‘payment plans’

Een aardig ander punt is, dat er de mogelijkheid bestaat tot het ingeven van meerdere payment plans, bijvoorbeeld betaling ineens, betaling in termijnen, of een eenmalige betaling.

Een aardig voorbeeld is bijvoorbeeld wanneer je een software product aanbiedt met een licentie op jaarbasis, of een éénmalig bedrag voor een levenslange licentie.

Een nadeel is dat de automatische afhandeling hiervan op dit moment uitsluitend mogelijk is met Stripe in combinatie met creditcard. Ik heb de auteur van de plugin een aantal suggesties tot verbetering hiervan opgegeven, en ze heeft belooft dit nader te onderzoeken.

Gebruik je een andere betaalprovider, dan kan je nog steeds gebruik maken van betaling in termijnen, maar je zal zelf de betalingen bij moeten houden. Eén tip: Voor dit soort zaken gebruik ik zelf Invoice Ninja, een Open Source factureringsprogramma wat ook ideaal integreert met Mollie. InvoiceNinja zal tijdig de facturen met betaallink en herinneringen versturen. Je moet deze gegevens er dan wel eerst met de hand inzetten.

De theoretische mogelijkheid bestaat (maar dit moet ik nog nader onderzoeken) om via Zapier StudioCart te koppelen aan Invoice Ninja, bij een bestelling via StudioCart zou een nieuwe factuur in Invoice Ninja kunnen worden geplaatst.

Veel integraties

Het aantal integraties met andere plugins en diensten die StudioCart aanbiedt is letterlijk teveel om op te noemen. Ook omdat er op dit moment letterlijk maandelijks nieuwe integraties aan worden toegevoegd.

Wanneer we het hebben over integraties, is het altijd goed om te onderzoeken, wat die integraties nu precies inhouden.

Hebben we het bijvoorbeeld over een integratie met WooCommerce, dan wil dit niet zeggen, dat je -zoals met de eerder in dit artikel genoemde andere ‘Sales funnel’ producten- een sales funnel kunt initiëren doordat de klant in WooCommerce een bepaald product koopt.

Wat er wel gebeurt is, dat je een ‘Product’ in je sales funnel kan koppelen aan producten in WooCommerce. Dit kan bijvoorbeeld belangrijk zijn, wanneer er een voorraad bijgehouden moet worden, of wanneer je WooCommerce ook gebruikt voor het logistieke proces achter de aanvankelijke bestelling.

Wat StudioCart juist zo mooi maakt, is dat je geen WooCommerce nodig hebt, wanneer WooCommerce eigenlijk alleen maar functioneert als een ‘betaalmachine’ op de achtergrond.

Ik heb StudioCart uitgebreid getest op een kopie van mijn ‘Bouw Zelf je WordPress Website’ site. Hier heb ik WooCommerce gedeactiveerd en StudioCart ingezet als betaalmethode. Het maakt het opzetten van het verkoop proces van een online leeromgeving een stuk eenvoudiger!

Wat mij vooral bevalt zijn de vrij uitgebreide integratiemogelijkheden met Zapier. Hoewel StudioCart maar één ‘automation trigger’ aanbiedt, kan deze trigger op een groot aantal systemen gebruikt worden.

Stel nu, dat je om welke reden dan ook -ik kan er tientallen bedenken- al jouw online trainingen, boekingen op seminars en verkochte digitale producten allemaal in één centrale webshop verwerkt zou willen hebben. Maar je online trainingen staan op één site, je boekingen op seminars op een andere site -en mogelijk heb je zelfs voor ieder seminar een eigen site- je aangeboden digitale producten op een weer andere site… Met StudioCart en Zapier is het relatief eenvoudig, dit allemaal in één centrale shop te plaatsen. (dat gaat mijn huiswerk voor WordXPression met de kerstdagen worden vrees ik ;)).

Email integraties

studiocart plugin

Eén van de belangrijkste aangeboden integraties is natuurlijk de integratie met jouw favoriete email marketing provider. Op dit moment wordt een aantal providers ondersteunt, maar is integratie met anderen door Zapier ook mogelijk.

Eén van de zaken die je zeker niet moet vergeten is degenen die de ‘upsells’ hebben afgewezen na enkele dagen een email te sturen, waarmee ze hetzelfde aanbod nogmaals krijgen, ditmaal echter met wat minder korting.

Mijn persoonlijke ervaring is, dat er altijd een aantal ‘spijtoptanten’ is, en na enkele dagen ook tegen minder korting alsnog in willen stappen.

Enkele tekortkomingen

Ik weet niet eens of ik het echt een tekortkoming zou moeten noemen, omdat door de enorme hoeveelheid integraties die er zijn de meeste tekortkomingen worden opgevangen, maar één van de grootste tekortkomingen vind ik zelf wel het ontbreken van een veilige manier om bestanden te downloaden.

Met een veilige manier, bedoel ik een manier waardoor niet simpel via ‘link sharing’ de hele wereld toegang kan krijgen tot een gedeeld digitaal product.

Ik begrijp het ‘waarom’ hierachter overigens zeer goed. StudioCart wil vooral een lichtgewicht plugin blijven, die goed is in wat hij doet. Het bouwen van sales funnels.

Maar wanneer je digitale producten koopt heb je toch altijd nog een ‘overhead’ van een membership plugin of WooCommerce nodig om jouw downloads ook veilig aan te bieden. En dat is best jammer.

Een tweede tekortkoming heb ik al eerder genoemd. De beperkte ondersteuning van de daadwerkelijke uitvoering van termijnbetalingen.

Dit is prima oplosbaar en mogelijkerwijs komt het er in te toekomst wel in, maar voorlopig is het dus nog even behelpen, wanneer je iDEAL aan wilt bieden als betaalmethode in combinatie met termijnbetalingen. Het is mogelijk, maar vraagt om extra werk/organisatie.

Een laatste ‘mini tekortkoming’ is het gebrek aan een Nederlandse vertaling. Om het aan de kant van je bezoeker netjes in het Nederlands vertaalt te krijgen, heb je eigenlijk LocoTranslate nodig. Maar gelukkig heb ik daar in het verleden al meer over geschreven.

Algemene indruk

Ik heb deze plugin gekocht met een 60 dagen ‘niet goed – geld terug’ garantie. In plaats van mijn geld terug te vragen, heb ik een groter aantal licenties aangeschaft. Dit is namelijk een plugin die ik zeker op meerdere sites zal gaan gebruiken.

Het is beslist geen goedkope plugin, wanneer je deze normaal aan zou schaffen. Je betaalt dan 149 dollar per jaar voor één enkele site. Op het moment dat ik dit schrijf -maar de aanbiedingen op AppSumo zijn altijd beperkt geldig- koop je bij AppSumo voor 87 dollar een levenslange licentie voor 5 sites Iets waarvoor je op de StudioCart site zelf 599 dollar zou moeten betalen. Dus meer dan de moeite waard.

Behalve het feit dat ik de ‘reguliere prijs’ aan de hoge kant vindt, ben ik zeer onder de indruk van de plugin en ben er dan ook blij mee, deze te hebben ontdekt.

Een vergelijking met andere plugins

Zoals ik al heb aangegeven is er een aantal andere plugin op dit gebied, waarvan ik er enkele al besproken heb, en in ieder geval nog één -WooFunnels- wil bespreken. Na deze bespreking wil ik in een apart artikel deze vier verschillende plugins naast elkaar leggen en bespreken in welke gevallen welke plugin(s) het best voor jou geschikt zou kunnen zijn.

Eén duidelijke hint heb ik natuurlijk al gegeven: Wanneer er geen absolute noodzaak is om WooCommerce te gebruiken voor jouw sales procedure, is de StudioCart plugin eigenlijk de enige optie van de vier, omdat StudioCart de enige is, die functioneert zonder WooCommerce.

StudioCart en Online Leeromgevingen

Van oudsher, wanneer je jouw online leeromgeving door WordXPression laat bouwen, is hier op de achtergrond WooCommerce in ‘meegebouwd’, als afrekenmechanisme voor jouw cursussen.

Vanaf heden heb je echter een keuze. Ben je van plan om naast je cursus nog fysieke producten te verkopen, dan blijft een online leeromgeving met WooCommerce een goede oplossing, maar mocht je uitsluitend online trainingen aan willen bieden, dan kan je in de toekomst eventueel ook kiezen voor een integratie met StudioCart in plaats van een integratie met WooCommerce.

Meer informatie over WordXPression’s online leeromgevingen vind je hier.

Zelf aan de slag?

Wil je zelf aan de slag gaan met salesfunnels, maar weet je niet hoe te beginnen? Door middel van een online videoconsult kan je een uur lang mijn ‘brein leegpikken’ (niet te letterlijk graag) en jouw ideeën voor een sales funnel op jouw site met mij bespreken.

Wil je een wat meer gestructureerde ondersteuning, dan is dat ook mogelijk door middel van de WordXPression Support Strippenkaart.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Leer WP Courseware kennen

Binnenkort start WordXPression weer een nieuwe online live training WP Courseware.

Bouw zelf je online leeromgeving. Inclusief licentie WP Courseware

INCLUSIEF LEVENSLANGE LICENTIE WP COURSEWARE!