We haten ze allemaal! Maar liefde en haat liggen vaak dicht bij elkaar.
Heel lang geleden, in de begin periode van het World Wide Web had iemand ooit het idee, dat het wel leuk zou zijn om, wanneer de bezoeker iets op zijn site deed, een extra browserscherm te openen. Ik heb geen flauw idee wie dat was, maar deze persoon heeft een ‘niet meer te stoppen trend’ ingezet. Want sinds die tijd zijn pop ups niet meer weg te denken.
We hennen ze allemaal. De pop-ups: Extra schermen van je browser die worden geopend. En we haten ze allemaal zo serieus dat de makers van browsers hebben besloten dat je voor zo’n extra scherm tegenwoordig eerst toestemming moet geven… een site die probeert anders dan als gevolg van een muisklik op een link een extra scherm te openen, zorgt voor een ‘discrete melding’ en een vraag om toestemming.
Er is echter een andere, minder agressieve vorm van pop ups die ik vandaag graag met je wil bespreken.
De HTML pop up
Een traditionele pop up breekt ‘los’ uit het venster van de browser en kan zelfs voor grote overlast zorgen. Want een pop up kan weer een nieuwe pop up openen… enzovoort. Omdat deze pop ups echter niet meer mogelijk werden, ging men op zoek naar een ander type pop up en de nieuwe HTML standaarden brachten al gauw een oplossing : Wat nu als je een bericht gewoon dwars over je webpagina zou plaatsen! Je zou dan in principe geen overlast aan je bezoeker veroorzaken… tenminste, bijna niet.
Inmiddels zijn we allemaal bekend met deze pop ups. Ze zijn er… maar ze blijven irritant. Op het moment, dat ik een site wil bezoeken, zit ik namelijk helemaal niet te wachten op reclameberichten. En het eerste wat ik te zien krijg is zo’n gigantisch reclamebericht, een poging van iemand mij op zijn mailinglijst te krijgen of een gigantische melding dat de site cookies accepteert! Bovendien blijkt dit soort pop ups weinig effectief
De exit pop up
Een pop up die echter wel heel effectief kan zijn is de ‘Exit popup’. Ik heb hier inmiddels al iets meer dan een jaar mee geëxperimenteerd en kan alleen maar zeggen, dat een dergelijke pop up zeer effectief kan zijn. Tot voor kort trof je op deze website een pop up aan, die alleen zichtbaar werd, wanneer je de site wilde verlaten. Je kreeg dan de kans om toch nog even je email adres achter te laten en mijn gratis e-boek Verleid je Klant aan te vragen. Nog niet zo lang geleden heb ik deze vervangen door een andere pop up… met zeer positieve resultaten.
Wanneer je nu besluit de pagina te verlaten krijg je een pop up te zien met een voorstel om nog even iets over een ander onderwerp te lezen: Lees jij een blogartikel over een voorgedefinieerd onderwerp, wat ik belangrijk vind, dan krijg je een selectie van artikelen over dat onderwerp, lees je een willekeurig artikel dan krijg je een ‘random’ keuze.
De last die de bezoeker heeft is minimaal. Je was immers toch al van plan weg te gaan… het nut voor mij: Maximaal. In de praktijk merk ik dat de gemiddelde bezoeker langer blijft en meer artikelen leest. Ook -sommige pop ups hebben een opt in formulier- groeit het aantal inschrijvingen voor de nieuwsbrief harder dan voorheen.
De kracht zit hem in een heel eenvoudige WordPress Plugin… WPBounce. Deze plugin toont niet alleen een exit pop up, maar is bovendien ‘intelligent’ genoeg om alles wat ik in een WordPress blogbericht kan zetten ook te begrijpen: Dus ook shortcodes om formulieren of een lijst met blogartikelen zichtbaar te maken.
De voordelen van een exit pop up
Maar waarom zou ik willen, dat mijn bezoeker langer op mijn site blijft? En is het voor de bezoeker niet vreselijk irritant en… we weten vast wel honderden vragen en redenen te bedenken om geen pop up te willen op onze websites. Laat ik er een paar beantwoorden.
Allereerst, pop ups zijn irritant. Laten we daar eerlijk over zijn. Bij een exit pop up is het echter tot een minimum beperkt: Pop ups worden alleen zichtbaar wanneer de bezoeker zijn muis buiten het ‘browsergebied’ beweegt, met andere woorden, wanneer hij de site wil verlaten. Omdat het grootste deel van de bezoekers dan toch op een blogartikel klikt en verder leest… soms zelfs enkele malen, geloof ik oprecht, dat ik de bezoeker ook een dienst biedt: Hij denkt dat hij ‘niets meer te zoeken heeft’ op mijn website, maar ontdekt, dat er toch nog veel interessants te vinden is.
Omdat de bezoeker langer blijft, krijgt hij meer informatie. En omdat hij meer informatie krijgt, zal hij eerder besluiten op de site terug te willen komen. Bovendien zal Google ook ‘ontdekken’ dat bezoekers langer blijven, de bouncerate zal dalen en als afgeleide mijn site stijgen in de zoekresultaten.
Een Win-win situatie voor iedereen.
HELAAS!
De Plugin WP Bounce is niet verder doorontwikkeld door de maker en de laatste versie werkt niet meer met de huidige versies van WordPress samen.
Gelukkig is er inmiddels een meer-dan-redelijk alternatief gekomen in de vorm van de Pop-up’s zoals deze in Elementor Pro beschikbaar zijn. En het aardige is, Elementor Pro kost ongeveer even veel als de gemiddelde ‘Premium Pop Up Plugin’. Maar je hebt er veel meer voor.