Sliders voegen iets toe aan je website. Maar dat hoeft niet te zijn, waar je op hoopt!
Je kent ze vast wel. Sliders. Die ‘dia shows’ die boven aan de pagina van een website worden getoond. Sommigen zijn er dol op, terwijl anderen het haten. Om heel eerlijk te zijn: Ik ben er zelf niet dol op, maar heb voor diverse klanten -de klant is koning en mijn mening is niet de enig geldige- toch sliders op diverse manieren geïmplementeerd.
In dit artikel wil ik niet ingaan op welke slider beter is dan de andere, want voor je sliders onderling op verschillende mogelijkheden kunt vergelijken, is het goed eerst stil te staan bij welke vormen van gebruik wel of niet wenselijk zijn.
Beperk sliders tot de homepage!
Een gemiddelde website bestaat uit een homepage, waar de bezoeker wordt ‘ontvangen’ en diverse pagina’s met content. Het doel van een homepage is een indruk te geven van alle zaken, die de website te bieden heeft. Op een dergelijke pagina kan een slider een goede aanvulling bieden door een visueel overzicht te geven van de mogelijkheden binnen de website of van de producten en diensten die er geboden worden.
Voor een restaurant kan een slider bijvoorbeeld een mooie indruk geven van de sfeer van het bedrijf, een kunstenaar kan een overzicht geven van zijn werk of een school kan een overzicht geven van de verschillende activiteiten.
De vervolgpagina’s horen rond één onderwerp geconcentreerd te zijn. Een slider is hier niet wenselijk, omdat dit de aandacht afleidt van de content waar het werkelijk om gaat.
Maak een verschil tussen sliders op desktop en mobiel
Een mobiele telefoon heeft een heel ander karakter dan een desktop computer. Het is daarom ook belangrijk om met je slider daar rekening mee te houden. Een slider die op de desktop minder dan 5 seconden een afbeelding laat zien komt vaak heel onrustig over. Een slider op een mobiel die 5 seconden een afbeelding ‘vasthoudt’ zal niet opgemerkt worden, binnen 5 seconden is men namelijk al lang doorgegaan naar beneden. Een tijd van 1-2 seconden past op de mobiel beter.
Een ander belangrijk gegeven om op te letten, is dat je gebruik maakt van een zogenaamde ‘responsive’ slider: Je wilt immers dat de afbeelding zich aanpast aan de grootte van het beeldscherm.
Niet te veel foto’s
Veel foto’s in een slider vertragen het laden van de pagina en geven daarmee een negatieve gebruikers-ervaring aan je bezoekers. Vrijwel iedere slider zal éérst de foto’s laden en begint ze dan pas één voor één te tonen. Wanneer jij dan bijvoorbeeld een serie van 30 foto’s klaar hebt staan, zal het enige tijd duren voor de pagina compleet geladen is. Vijf foto’s in een slider is eigenlijk het maximum wat je moet willen.
Maak je slider relevant voor jouw business
Soms kom je sliders tegen die volkomen irrelevant zijn met betrekking tot de website waar ze op geplaatst zijn: Een coach die een slider met ‘rustgevende’ foto’s in de slider plaatst, een businessconsultant die wel heel oubollige stockfoto’s toont van lachende mensen op het werk. De link tussen jouw business en de slider is ergens wel ‘intuïtief’ te vinden, maar toch niet direct duidelijk. Sliders gebruik je om een snelle visuele boodschap over te brengen op de bezoeker van jouw site. Bijvoorbeeld, een sfeertekening van jouw restaurant. Of -als je als businessconsultant dan toch perse een slider wilt- een slider met duidelijke tekst bullets over de features en benefits van jouw dienstverlening. Lachende kantoorsmoeltjes gaan binnen no time vervelen.
De call-to-action
Weet je het nog. Al die duidelijke marketingregeltjes: Geeft altijd een duidelijke call to action. Zorg er voor dat je bezoeker niets heeft om op door te klikken. Niet iedere slider biedt deze mogelijkheden en gelukkig voor jou: Dat hoeft ook niet! Uit recent onderzoek (Nielson Norman Group, 2013) blijkt namelijk dat slechts 1% van alle sitebezoekers die ergens op klikken, klikt op een call-to-action in een slider. En van die 1% klikt 89% alleen op de eerste call-to-action: Met andere woorden, alle calls to action in vervolg sliders zullen nauwelijks worden aangeklikt.
Welke slider
Wanneer je bovenstaand verhaal leest, is de discussie welke slider ‘het best’ is al heel eenvoudig geworden. De slider hoeft namelijk maar één ding te kunnen: Foto’s in de gewenste volgorde tonen met een bepaalde tijdsinterval. Eigenlijk gewoon de basisfunctie van een slider! Daarnaast is het belangrijk, dat je slider responsive is, met andere woorden, dat hij de afbeeldingen binnen de slider aanpast aan de grootte van het beeldscherm. Een laatste puntje wat heel welkom is, is wanneer je de tijd per slide voor mobiel en desktop afwijkend in kunt stellen.
Tijdens een WordPress XPress sessie wordt er altijd kritisch gekeken naar jouw nieuwe website. De elementen op de homepage dienen goed op elkaar afgestemd te zijn. Het laatste wat ik je aan zal bevelen is dan ook een slider ‘just for fun’. Als een slider geen duidelijke functie heeft, kun je die beter achterwege laten.