Maak van 2013 jouw beste blogjaar tot nu toe! (2014 zal nog beter worden)
Wanneer ik met mensen praat over bloggen, hoor ik vaak dezelfde zaken, waarom bloggen zo moeilijk zou zijn. De meest gehoorde argumenten zijn :
Ik heb niet iedere week/iedere maand de tijd om wat te bloggen
Ik weet niet waarover ik moet bloggen.
Ik kan niet schrijven.
Ter gelegenheid van mijn 100e blogpost hebben we voor eens en voor altijd afgerekend met de mythe dat je zou moeten kunnen schrijven om een goede blogpost te hebben, dus dit laatste punt mogen we al snel naar het rijk der fabeltjes verwijzen. Hier zullen we het dan ook niet meer over hebben. De eerste twee problemen kunnen we echter in 1x oplossen. Tenminste, als je overweg kunt gaan met pen en papier of een spreadsheet.
Pak eens een groot vel papier voor je. Schrijf daar nu eens een aantal kernwoorden op die te maken hebben met jouw business! Voor mij zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn :
en nog wat andere termen. Zorg dat je tussen die kernwoorden voldoende ruimte hebt. In de volgende stap schrijf je de vragen op van klanten waar je vaak tegenaan loopt met betrekking tot dat kernwoord. In mijn geval bijvoorbeeld over Marketing:
Wat is een salesfunnel,
Hoe zet ik een salesfunnel op
Hoe zet ik social media in
Welke plugins zijn handig voor een opt-in formulier
Vervolgens bedenk je titels voor artikelen die een antwoord op die vraag zouden kunnen geven. Let op, dit zijn voorlopig gewoon werktitels, je mag hem later best veranderen. Bijvoorbeeld :
Meer verkoop via je website (Wat is een salesfunnel)
Stap voor stap de trechter in (Hoe zet ik een salesfunnel op)
Pinteresant doen met plaatjes (Hoe zet ik social media in – Pinterest)
De 7 beste opt-in plug-ins (Welke plugins zijn handig voor een opt-in formulier)
In de volgende stap geef ik de titels in op een spreadsheet. In de eerste kolom staan de weeknummers, de tweede kolom de titel, de derde kolom een eventuele korte toelichting en in de vierde kolom het ‘gewicht’. Niet ieder artikel wat ik schrijf heeft eenzelfde ‘moeilijkheidsgraad’Â en is voor hetzelfde publiek:
1 – Makkelijk, bedoeld voor de iemand die nog niet of slechts kort met WordPress werkt
2 – Gaat iets dieper, bedoeld voor iemand met een eigen WordPress site en inmiddels al de nodige ervaring
3 – Bedoeld voor de ‘ Die Hard’, de geroutineerde WordPress gebruiker.
Dit artikel bijvoorbeeld is niet bedoeld voor de doorgewinterde blogger, zie zelf zijn onderwerpen al weet te bedenken en ook niet voor de prille beginner die net aan het ‘rondsnuffelen’ is om te ontdekken wat WordPress nu precies is. Het is een typisch artikel met moeilijkheidsgraad 2… Ik probeer de artikelen zo te verdelen, dat over een half jaar 20% niveau 1, 70% niveau 2 en slechts 10% niveau 3 heeft. Je raad het al: De vergevorderde WordPress gebruiker is niet mijn primaire doelgroep!
Het voordeel van deze manier van werken, is dat je een lange lijst met onderwerpen bij elkaar bedenkt… wanneer ik na zou moeten denken ‘waar zou ik vandaag over moeten bloggen’ zou het mij meer moeite kosten, dan gewoon een lange lijst met onderwerpen te bedenken, waarover ik kan schrijven. Bovendien, als ik voor 6 maanden onderwerpen heb, ben ik meer gemotiveerd het bloggen vol te houden, dan wanneer ik iedere keer opnieuw iets moet bedenken. Bovendien krijg ik hierdoor een evenwichtige verdeling van blogpost voor de verschillende lezersgroepen.
Datzelfde doe ik in MailChimp met mijn nieuwsbrief. Om eventuele synchronisatieproblemen te voorkomen, zorg ik, dat mijn mailchimp nieuwsbrief 45 minuten later wordt verzonden, dan het moment waarop de blogpost wordt geplaatst.
Door op deze manier te werken, valt een groot deel van de ‘druk’Â van het ‘moeten’ bloggen weg: Ik weet immers waarover ik wil schrijven voor een half jaar en ik heb altijd voor minimaal 3 weken onderwerpen ‘klaar’Â staan… als er een keer iets gebeurd (wat onlangs ook het geval was) hoef ik me in ieder geval niet druk te maken over het tijdig verzenden van de blogpost!
Nu is dit natuurlijk maar een van de vele methoden om een blogpost klaar te kunnen zetten. Wanneer jij meer en misschien zelfs beter tips voor de andere lezers hebt over de manier waarop jij zorgt, dat er continuiteit in jouw bloggen zit, nodig ik je van harte uit deze te delen.
Nog niet uitgelezen?
Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.
Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.
Bloggen tot je er bij neervalt!
Maak van 2013 jouw beste blogjaar tot nu toe! (2014 zal nog beter worden)
Wanneer ik met mensen praat over bloggen, hoor ik vaak dezelfde zaken, waarom bloggen zo moeilijk zou zijn. De meest gehoorde argumenten zijn :
Ter gelegenheid van mijn 100e blogpost hebben we voor eens en voor altijd afgerekend met de mythe dat je zou moeten kunnen schrijven om een goede blogpost te hebben, dus dit laatste punt mogen we al snel naar het rijk der fabeltjes verwijzen. Hier zullen we het dan ook niet meer over hebben. De eerste twee problemen kunnen we echter in 1x oplossen. Tenminste, als je overweg kunt gaan met pen en papier of een spreadsheet.
Pak eens een groot vel papier voor je. Schrijf daar nu eens een aantal kernwoorden op die te maken hebben met jouw business! Voor mij zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn :
en nog wat andere termen. Zorg dat je tussen die kernwoorden voldoende ruimte hebt. In de volgende stap schrijf je de vragen op van klanten waar je vaak tegenaan loopt met betrekking tot dat kernwoord. In mijn geval bijvoorbeeld over Marketing:
Vervolgens bedenk je titels voor artikelen die een antwoord op die vraag zouden kunnen geven. Let op, dit zijn voorlopig gewoon werktitels, je mag hem later best veranderen. Bijvoorbeeld :
In de volgende stap geef ik de titels in op een spreadsheet. In de eerste kolom staan de weeknummers, de tweede kolom de titel, de derde kolom een eventuele korte toelichting en in de vierde kolom het ‘gewicht’. Niet ieder artikel wat ik schrijf heeft eenzelfde ‘moeilijkheidsgraad’Â en is voor hetzelfde publiek:
Dit artikel bijvoorbeeld is niet bedoeld voor de doorgewinterde blogger, zie zelf zijn onderwerpen al weet te bedenken en ook niet voor de prille beginner die net aan het ‘rondsnuffelen’ is om te ontdekken wat WordPress nu precies is. Het is een typisch artikel met moeilijkheidsgraad 2… Ik probeer de artikelen zo te verdelen, dat over een half jaar 20% niveau 1, 70% niveau 2 en slechts 10% niveau 3 heeft. Je raad het al: De vergevorderde WordPress gebruiker is niet mijn primaire doelgroep!
Het voordeel van deze manier van werken, is dat je een lange lijst met onderwerpen bij elkaar bedenkt… wanneer ik na zou moeten denken ‘waar zou ik vandaag over moeten bloggen’ zou het mij meer moeite kosten, dan gewoon een lange lijst met onderwerpen te bedenken, waarover ik kan schrijven. Bovendien, als ik voor 6 maanden onderwerpen heb, ben ik meer gemotiveerd het bloggen vol te houden, dan wanneer ik iedere keer opnieuw iets moet bedenken. Bovendien krijg ik hierdoor een evenwichtige verdeling van blogpost voor de verschillende lezersgroepen.
Datzelfde doe ik in MailChimp met mijn nieuwsbrief. Om eventuele synchronisatieproblemen te voorkomen, zorg ik, dat mijn mailchimp nieuwsbrief 45 minuten later wordt verzonden, dan het moment waarop de blogpost wordt geplaatst.
Door op deze manier te werken, valt een groot deel van de ‘druk’Â van het ‘moeten’ bloggen weg: Ik weet immers waarover ik wil schrijven voor een half jaar en ik heb altijd voor minimaal 3 weken onderwerpen ‘klaar’Â staan… als er een keer iets gebeurd (wat onlangs ook het geval was) hoef ik me in ieder geval niet druk te maken over het tijdig verzenden van de blogpost!
Nu is dit natuurlijk maar een van de vele methoden om een blogpost klaar te kunnen zetten. Wanneer jij meer en misschien zelfs beter tips voor de andere lezers hebt over de manier waarop jij zorgt, dat er continuiteit in jouw bloggen zit, nodig ik je van harte uit deze te delen.
Nog niet uitgelezen?
Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.
Trefwoorden
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Voeg je koptekst hier toe