Is jouw site van jou? Voorkom onplezierige verrassingen, wanneer je van webbouwer verandert!
Ik word in de praktijk nogal eens geconfronteerd met klanten die, op het moment dat ze besluiten bij hun webbouwer en/of grafisch ontwerper weg te gaan, er achter komen dat deze er onplezierige methoden van klantenbinding op na houden. Bij het plaatsen van je website op het web, komen er vaak wat details om de hoek kijken, waar je als leek nogal makkelijk over heen ziet. Een aantal aandachtspunten om de verzekeren dat jouw site de jouwe wel is.
Het meest pijnlijke wat je kan overkomen, is wanneer je ontdekt dat jouw domeinnaam de jouwe niet is. In de afgelopen jaren heb ik inmiddels een drietal malen meegemaakt, dat een klant bij het verlaten van zijn webbouwer ook de domeinnaam los moest laten: Want niet de klant, maar zijn webbouwer was hier de eigenaar van. Wanneer de domeinnaam overeenkomt met je bedrijfsnaam, zijn er nog wel juridische procedures om dezen naam terug te krijgen, maar stel je voor, dat jouw site een kostbare naam heeft als ‘stoppenmetroken.tld’, ‘afvallen.tld’ of een andere krachtige naam.
En stel je voor, dat je deze naam niet mee mag nemen van je webbouwer. Jouw site is dan ineens niet zo makkelijk meer te vinden. Het is daarom altijd van het grootste belang, dat jij zelf de registratie van je domeinnaam doet via een erkende registrar. Laat dit nooit over aan je webbouwer. Vind je het te ingewikkeld, vraag je webbouwer jou te ondersteunen, maar de registratie doe je zelf. Tien minuutjes werk, die je later veel frustratie kunnen voorkomen.
Weet jij niet of jij de eigenaar bent van jouw domeinnaam? Op de pagina’s van SIDN (sidn.nl) kun je onder de optie ‘WhoIs’ dit controleren voor de .nl namen. Voor andere extensies zijn er diverse diensten te vinden, wanneer je op ‘whois’ zoekt in Google. Heb jij zojuist ontdekt, dat jij niet de eigenaar bent van je naam, bespreek dit dan met je webbouwer. Het hoeft niet altijd te betekenen, dat hij ter kwader trouw heeft gehandeld: Misschien wilde hij slechts jou de technische rompslomp besparen… maar sta er wel op, dat de naam overgezet wordt op jouw eigen naam. Ingeval van een toekomstig conflict weet je in ieder geval 100% zeker, dat jij de eigenaar bent. Helaas zijn er ook een aantal partijen, die heel bewust op een dergelijke manier jouw domeinnaam ‘kapen’. Als je inmiddels al het slachtoffer bent geworden van zo’n partij, kun je misschien de domeinnaam voor een woekerbedrag overnemen, maar waarschijnlijker is, dat je een andere naam voor jouw site moet gaan verzinnen.
Maar ook een naam die jij zelf geregistreerd hebt, hoeft niet per se de jouwe te zijn en te blijven: Wanneer jij bijvoorbeeld een handelsnaam die niet aan jou behoort gebruikt in je domeinnaam. ‘ikdoedingenmetfacebook.nl’ word je niet in dank afgenomen door de mensen achter Facebook en in het verleden zijn er al diverse aggressieve campagnes gevoerd om domeinnamen met ‘facebook’ in de naam offline te krijgen. En niet zonder succes. Met een naam als ‘WordPress’ moet je ook voorzichtig zijn: In de ‘Vrijheden’ pagina op de website van WordPress.org wordt duidelijk aangegeven, wanneer je deze naam wel, en wanneer je deze niet mag gebruiken. En de regel is heel simpel: Als je direct of indirect geld verdient met je website met ‘WordPress’ in de domeinnaam, is het niet toegestaan. Lever je uitsluitend een gratis dienst om de WordPress community te ondersteunen, mag je ‘WordPress’ in de domeinnaam hanteren. In het algemeen is het verstandig dat je, wanneer je een merknaam in je domeinnaam gebruikt, eerst controleert wat de policy van het betreffende bedrijf is. Wordt dit niet duidelijk aangegeven, kun je beter een directe vermelding vermijden.
Een andere onplezierige verrassing die je kunt krijgen bij een nieuwe website, is dat je ontdekt, dat je huisstijl, jouw logo of andere grafische elementen die je wilt gebruiken helemaal niet van jou zijn. De situatie is namelijk, dat ingevolgde de auteurswet ieder grafisch ontwerp auteursrechtelijk aan de ontwerper toebehoort! Veel grafische ontwerpers vermelden dit niet, maar wanneer jij besluit bij hen weg te gaan, of extra gebruik van de voor jou ontworpen elementen te maken, loop je het risico een onverwachte factuur te krijgen. Of erger nog: De eis, dat je stopt jouw huisstijl te gebruiken. Bij het geven van een opdracht tot een grafisch ontwerp is het dus van belang, dat je duidelijk aangeeft, dat jij de volledige rechten voor nu en de toekomst wilt hebben.
Wanneer je een opdracht tot het bouwen van een site geeft aan WordXPression houd ik van transparant handelen: Jij registreert jouw domeinnaam (al dan niet met enige ondersteuning van mijn kant) en jij hebt alle rechten op het ontwerp van de site, zoals door WordXPression aangeleverd. De rechten op de grafische elementen die jij zelf aanlevert (zoals bijvoorbeeld je logo) dienen natuurlijk wel door jou gecontroleerd te zijn.
Ben jij ooit slachtoffer geweest van een dergelijke manier van het kapen van je domeinnaam of logo? Wellicht heb jij dan kostbare tips voor de andere lezers, hoe zij hun naam of logo alsnog terug kunnen krijgen. Laat deze tips hieronder in het commentaarveld achter.
(Namen van de andere partij in het conflict worden niet toegestaan en zullen door de moderator vervangen worden door omschrijvingen. Gelieve hier op voorhand rekening mee te houden)