Drie maal formulieren in WordPress

Formulieren in WordPressHet ene formulier is het andere niet…

Er zijn talloze situaties denkbaar, waarin je de bezoeker van je website informatie in wilt laten vullen. Indien jij het gratis e-boek Verleid je Klant hebt gelezen, ken je in ieder geval al één situatie: Het opt-in formulier waarmee je het email adres van je bezoeker hoopt te krijgen. Maar er zijn ook talloze andere situaties denkbaar, waarbij we formulieren in WordPress willen gebruiken.

Contactformulier

Het meest populaire formulier is denk ik wel het contact formulier. Het plaatsen van email adressen op je website heeft vaak als nadelig gevolg, dat deze ‘geoogst’ worden door spam-bots en je vervolgens een flinke hoeveelheid spam op je email adres mag verwachten. Om dit te voorkomen gebruiken de meeste ondernemers al jaren contactformulieren op de website.

Soms horen formulieren bij een groter geheel: zoals het ‘NAW’ (Naam – Adres – Woonplaats) formulier wat hoort bij een webwinkel. Maar in veel gevallen zul je een formulier op maat willen. En zoals alles bij WordPress: de oplossing hiervoor vind je in een plugin. Maar welke plugin kun je het best gebruiken?

In dit artikel gaan we dieper in op een drietal populaire formulier-plugins.

Contact Form 7

Contact Form 7 is denk ik wel de best bekende formulier plugin. Lichtgewicht in het gebruik en snel te implementeren. Hoewel de basismogelijkheden van dit formulier beperkt zijn (je kunt er uitsluitend zogenaamde ‘mailforms’ mee maken, formulieren die de ingevulde gegevens per mail versturen), zijn er add-ons verkrijgbaar die het mogelijk maken de gegevens ook op te slaan in een database.

Contact Form 7 kent echter ook een aantal nadelen. Allereerst is het aantal mogelijke velden beperkt, wil je velden hebben met bijvoorbeeld een datum-validatie kan dat op dit moment nog niet. Een ander nadeel is dat het een typische plugin voor ‘techneuten’ is, je hebt enige kennis van HTML nodig om een formulier aan te kunnen maken.

Visual Form Builder (Pro)

Wanneer we kijken naar formulieren in WordPress kunnen we de relatief onbekende Visual Form Builder niet negeren. Je bouwt je formulier eenvoudig door een keuze voor het veld-type te maken. De velden worden daarna ingevoegd in het formulier, waarna je de volgorde eenvoudig aan kunt passen. De plugin kent een groot aantal voorgedefinieerde velden (zoals datum, url, email adres) en is supereenvoudig in gebruik.

Visual Form Builder Pro, wat slecht 10 dollar kost op dit moment, voegt nog eens tientallen extra veldtypen en een heleboel extra functies toe. Bovendien zijn er voor Visual Form Builder Pro diverse add-ons beschikbaar, waarmee je extra functionaliteit aan je formulier toe kunt voegen.

Een andere krachtige feature van Visual Form Builder Pro is, dat je gebruik kunt maken van zogenaamde ‘conditionele logica’. Afhankelijk van de waarde van een ingevuld veld, worden andere velden wel of niet getoond: Bijvoorbeeld indien bij een vraag ‘Bent u in het bezit van een rijbewijs’ een positief antwoord wordt gegeven, toon je velden die vragen stellen over het merk en het type van de auto die iemand eventueel bezit.

Gravity Forms

Visual Form Builder kent het onderscheid tussen een gratis en een betaalde versie, Gravity Forms kent dit niet, je moet er altijd voor betalen! Maar wanneer je spreekt over formulieren in WordPress is Gravity Forms eigenlijk de de-facto standaard : Conditionele velden, voorgeformatteerde velden, formulieren bestaande uit meerdere pagina’s, koppelingen met MailChimp, AWeber en PayPal: Gravity Forms heeft het allemaal! Via de Pronamic betaalplugin is het zelfs mogelijk met iDEAL te koppelen.
Gravity Forms is beslist niet goedkoop -hoewel enkele tientjes natuurlijk nog steeds absoluut gezien nog niets is. (Tien jaar geleden betaalde je een web-programmeur nog een paar honderd euro voor een simpel contactformulier op je website)

Wil je meer weten over GravityForms, dan is dit blogartikel ook zeer interessant.

Vergelijk

Contact Form 7 vs. Visual Form Builder

Wanneer je een eenvoudig contactformulier op je site wilt hebben, is Contact Form 7 een prima lichtgewicht oplossing. Omdat er een standaard contactformulier wordt ‘meegeleverd’ kun je na installatie van de plugin vrijwel direct aan de slag. Wil je echter meer dan een eenvoudig formulier,en heb je weinig of geen kennis van HTML, adviseer ik je Visual Form Builder.

Gravity Forms vs. Visual Form Builder Pro

Wanneer je Gravity Forms en Visual Form Builder Pro met elkaar vergelijkt, ontlopen ze elkaar niet veel in functionaliteit. Op dit moment biedt Gravity Forms net iets meer, maar is Visual Form Builder Pro vaak net iets goedkoper, wanneer je een enkele licentie nodig hebt. Heb je echter meerdere WordPress websites, kan Gravity Forms al snel aantrekkelijker worden. Voor Visual Form Builder Pro heb je een licentie per site nodig, terwijl je met Gravity Forms voor nog geen 200 dollar de formulieren op een onbeperkt aantal websites mag installeren.

Toch zit hierbij een addertje onder het gras: Visual Form Builder Pro geeft je recht op levenslang gratis updates, om voor Gravity Forms updates te blijven ontvangen, dien je je lidmaatschap -tegen gereduceerd tarief- te verlengen. Met andere woorden, na een jaar moet je opnieuw betalen, als je updates wilt ontvangen.

Een reden waarom ik persoonlijk sterk de voorkeur geef aan Gravity Forms is, omdat de makers ook voldoende documentatie beschikbaar stellen om zelf uitbreidingen (add-ons) voor Gravity Forms te ontwikkelen, terwijl Visual Form Builder Pro dat  niet doet. Door meerdere ‘informatie feeds’ te koppelen aan Gravity Forms kun je bijvoorbeeld al heel snel en makkelijk een bestelformulier maken.  Koppelingen met een iDEAL betalingen en de mogelijkheid de contactgegevens op te nemen in MailChimp, AWeber of jouw favoriete CRM.

Conclusie

GravityForms steekt met kop en schouders boven de andere formulieren plugins uit. Heb je een eenvoudig contactformulier nodig, dan is ContactForms 7 goed geschikt. Maar zodra je iets meer wilt, blijft alleen GravityForms als goede optie over. Bovendien biedt GravityForms als enige de mogelijkheid om de gegevens die in een contactformulier worden ingegeven direct -met toestemming van de invuller- te plaatsen in jouw mailinglijst. Voor serieuze listbuilding is GravityForms een onontbeerlijke tool.

Gerelateerde blogartikelen :

Dit blogartikel geeft onder meer antwoord op de vragen

  • Welke WordPress plugins kan ik het best voor formulieren gebruiken
  • Hoe maak ik een opt-in formulier voor WordPress en MailChimp
  • Hoe maak ik een online bestelformulier
  • Wat is GravityForms?

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht