Google Analytics is zoveel meer dan een page counter…
Zeg eens eerlijk. Heb jij Google Analytics op jouw website geïnstalleerd? Vast wel. Maar wees eens nog eerlijker, hoe vaak gebruik jij dit ook daadwerkelijk?
Wanneer ik klanten vraag, wat hun gemiddelde aantal bezoekers aan de website per maand is, moeten de meesten mij het antwoord schuldig blijven. Ze kijken zelden naar hun bezoekgegevens in Google Analytics. En op zich is dat goed te begrijpen, want wees nu eerlijk: Wat heb je aan deze gegevens. Het aantal bezoekers per dag, week, maand is leuk om te weten, maar de mensen die uiteindelijk klant worden, zijn toch veel belangrijker?
Natuurlijk. Maar iedere klant die jou via het Internet vindt begint als bezoeker. En hoewel het aantal bezoekers wat klant wordt natuurlijk heel belangrijk is, is het minstens net zo belangrijk te weten, waarom er bezoekers zijn die geen klant worden.
Passen de producten niet? Vergeten ze je zodra ze je site verlaten? Of zijn er belangrijke bottlenecks in je website die jouw bezoekers verhinderen je producten of diensten te vinden?
En Google Analytics kan je prima helpen om dit de onderzoeken. Je moet alleen wel weten hoe.
TMI – Too Much Information!
Wanneer je voor de eerste keer inlogt in het Dashboard van Google Analytics krijg je misschien het gevoel dat je wel heel veel informatie tot je beschikking krijgt. En dat klopt. Gedeeltelijk. Want laten we eerst over één ding duidelijk zijn: Informatie is gegevens gepresenteerd in een vorm die jou helpt bij je beeldvorming. Wanneer je niet weet hoe je naar Google Analytics moet kijken, krijg je geen informatie, maar gegevens.
Zaak is dus voor jezelf te bepalen welke gegevens voor jou informatie zijn. En doe dat even zonder te kijken naar wat Google Analytics allemaal aanbiedt. Want daardoor beperk je je mogelijk tot die informatie die je terug kan vinden, niet de informatie die je nodig hebt.
Om je een indruk te geven wat bijvoorbeeld belangrijke informatie voor een webwinkel kan zijn, moet je beslist eens mijn artikel over de Key Performance Indicators (KPI’s) lezen.
Maar er zijn meer KPI’s te ontdekken.
De volgende stap is pas te kijken, of -en hoe- je deze informatie uit Google Analytics kan halen.
Google Analytics kan veel meer dan je denkt
Tijdens één van de oudere shows van Freek de Jonge komt hij op en staat er een Yamaha keyboard op het podium. Eén van de citeerbare teksten uit deze show vind ik wel ‘Oh, wat prachtig. Daar zit alles in. Wist ik alleen maar hoe je het er uit kan halen’.
Dit is in grote mate waar voor Google Analytics. De meesten van ons gebruiken het als een veredelde page counter, maar je kan er zoveel meer mee.
Hoeveel mensen hebben afgelopen maand je gratis e-boek gedownload? En hoe was dat in dezelfde periode een jaar terug? En welke blog categorieën werden er over het laatste kwartaal het meest bezocht? Is het aantal nieuwe bezoekers gestegen, naarmate je meer over deze categorie ging bloggen?
Wanneer je de content marketing van je site serieus neemt, is dit iets wat je zo moet kunnen vinden.
En gelukkig, zelfs wanneer je dit nog niet kan, met Google Analytics kan je deze gegevens makkelijk naar boven halen. Maar dan moet je GA wel eerst goed inrichten.
Wat heb je zoal tot je beschikking?
Page hits / Pagina weergaven
Ja dûh, zal je zeggen, dat wist ik al. Maar hoe kijk je nu naar je pagina’s ? Wat doe je bijvoorbeeld met die pagina’s die blijken het meeste organisch verkeer aan te trekken? Ik hoop dat je nu direct zegt: ‘Op die pagina’s heb ik links geplaatst naar de belangrijkste producten op mijn site’. Of dat je volgende week aan mij vertelt, dat je dit zojuist gedaan hebt naar aanleiding van dit blogartikel.
En je kan nog veeeeel meer met deze informatie.
Events/ Gebeurtenissen
Een gebeurtenis is een bepaalde actie van een gebruiker op een bepaalde pagina. Iets waar (te) weinig mensen bij stil staan, is dat Google Analytics ook deze gebeurtenissen kan registreren. Maar laten we eerst eens een aantal ‘gebeurtenissen’ bekijken.
- Klikken op een ‘Koop nu’ knop.
- Inschrijven voor de nieuwsbrief.
- Starten van een sales video
- Een sales video tot het einde bekijken
- Tot de onderkant van een sales page doorscrollen.
- Klikken op een advertentie banner.
Later in dit artikel kijken we er naar, hoe we deze gegevens kunnen gebruiken om informatie te krijgen over het gedrag van de bezoekers van de website.
‘Eigen’ gegevens
Wist je dat je in Google Analytics ook eigen gegevens toe kan voegen. Stel je bijvoorbeeld voor, dat je een membership site hebt. Je hebt drie toegangsniveau’s: ‘Gratis’, ‘Zilver’ en ‘Goud’. Is het niet interessant om het gebruik van de site uit te kunnen splitsen naar die niveau’s? Door de ‘Custom Dimensions’ van Google, kan je het ’type lidmaatschap’ relatief eenvoudig doorgeven aan Google en dit zo in je rapporten verwerken.
Goals / Doelen
Niet alle informatie is even belangrijk. Als het goed is heb je voor je website een aantal doelen gedefinieerd. Je wilt natuurlijk weten welke doelen je ook daadwerkelijk bereikt. Het ultieme doel is natuurlijk, dat de bezoeker van je koopt. Maar er is een aantal andere doelen te onderkennen.
- Inschrijvingen op je nieuwsbrief
- Tot het einde bekijken van een sales video
- Downloaden van een bestand (mogelijk een e-boek?)
- Invullen van een contact formulier
- Geven van een commentaar
- Achterlaten van een recensie
En eerlijk gezegd kan ik nog wel een tijdje doorgaan met het bedenken van doelen. Een niet behaald doel is een reden tot overweging wat er mis kan zijn met je site!
Stel. Iemand schrijft zich in voor mijn nieuwsbrief. Geweldig natuurlijk. Maar hij neemt niet de moeite om het gratis e-boek te downloaden. Een mogelijke -vleiende- conclusie is, dat mijn nieuwsbrief interessanter geacht wordt dan het e-boek. Een goede overweging zou kunnen zijn, of ik met een e-boek over een ander onderwerp meer mensen zou kunnen bereiken.
Stel. Iemand begint met het bekijken van een video. Maar uit de statistieken lees ik, dat slechts 20% van de mensen deze video tot het einde bekijkt. Sterker nog, het grootste deel van de mensen ziet nog niet eens de helft van deze video. Een goede overweging zou kunnen zijn, of ik misschien niet beter een andere video aan zou kunnen bieden.
Stel. Iemand begint een afreken proces. Uit statistieken blijkt echter, dat slechts 30% van de mensen die dit proces beginnen, het ook daadwerkelijk afmaakt. Hier zou ik graag een aantal dingen willen onderzoeken. Het eerste is of bepaalde betalingsproviders een hoger percentage van ‘niet afgemaakte betalingen’ hebben dan andere. Het tweede is, of bepaalde devices meer afgebroken transacties hebben dan andere. En het derde is of er een correlatie is tussen 1 en 2. Een mogelijke conclusie zou zijn, dat ik bepaalde betaalmethoden via andere providers aan ga bieden.
Views
Een view is een manier om naar gegevens te kijken. En binnen Google Analytics kan je per property (‘site’) meerdere views definiëren. Dat is natuurlijk ideaal voor een grote onderneming, omdat verschillende afdelingen verschillende gegevens willen (en mogen) zien, maar ook voor een ZZP-er of MKB-er is dit ideaal. Je kan op deze manier immers jouw rapporten op zo’n manier in (laten) richten, dat de ‘view’ de voor jou relevante groepen heeft voorgedefinieerd.
Een eenvoudig voorbeeld.
Op het moment, dat je je sales nader wilt onderzoeken, ben je alleen geïnteresseerd in die bezoekers, die ook daadwerkelijk wat gekocht hebben.
Op het moment, dat je de gebruikersvriendelijkheid van je site wilt onderzoeken, ben je mogelijk alleen geïnteresseerd in die bezoekers die minimaal drie pagina’s in een sessie hebben bekeken.
‘Views’ zorgen er voor, dat in je overzichten alleen die mensen voorkomen, waar je daadwerkelijk in geïnteresseerd bent. Op deze manier hoef je niet steeds opnieuw in rapporten aan te geven tot welke doelgroep je je rapporten wilt beperken.
e-Commerce
En dan de e-Commerce mogelijkheden van Google Analytics. Deze zijn zo uitgebreid, dat ze één of misschien zelfs meerdere blogartikelen op zichzelf verdienen.
Tenslotte
Ik hoop dat je door dit blogartikel een beetje een idee hebt gekregen, wat je allemaal kunt met Google Analytics. En dat je er zeker meer mee moet gaan doen. Je laat kansen en omzet liggen, wanneer je GA gebruikt als een veredelde ‘page counter’.
Omdat na de invoering van de GDPR het nog belangrijker is geworden de juiste stuurgegevens voor je onderneming te hebben, ga ik in de komende tijd meer schrijven over Google Analytics en gerelateerde onderwerpen. Sterker nog, er is een nieuwe blogcategorie ‘Statistieken’ toegevoegd, om jou te helpen blogartikelen te vinden over gerelateerde onderwerpen.
En mocht je direct echt goed aan de slag willen gaan, dan wijs ik je graag op de training ‘Google Analytics – Een Introductie‘ en de ‘Google Marketing Suite‘.
Persoonlijke noot
Toen ik in 2010 begon met WordXPression wist ik direct hoe belangrijk het was om de juiste gegevens te hebben voor het vormen van je beleid. In de periode 1985 tot en met 1992 heb ik gewerkt voor het -toen- ‘Gewestelijk Arbeidsbureau Rotterdam’ als medewerker -en later leidinggevende- van de afdeling die zich bezig hield met het ‘meten van resultaten’ van toegepaste subsidiemaatregelen.
Toen ik in 1985 begon, was een ‘doel’ het geven van subsidie (vergelijk het met een page hit), in 1992 was het ‘doel’ zo veel mogelijk mensen naar een duurzame baan te begeleiden tegen een zo laag mogelijk bedrag. In 1992 was van de ‘Grote Vier’ Rotterdam die het grootst aantal laaggeschoolde mensen via training en een subsidiemaatregel aan een baan kon helpen. Het was ook degene van de ‘Grote Vier’ die het minst uitgaf per uiteindelijke werkvinder.
Begrijpen wat cijfers voor je kunnen doen verhoogt je rendement en verlaagt je kosten.
Ik begrijp ook heel goed, dat niet iedereen een ‘hoofd voor cijfers’ heeft. En daarom is het goed, dat er zoiets bestaat als de WordXPression Support Strippenkaart, waarmee jij wanneer nodig net dat extra stukje brein in kunt huren om ook van jouw onderneming een groter succes te maken.