Met een paar simpele ingrepen ziet jouw cursus er net een graadje beter uit
Wanneer je een online cursus ontwikkelt, gaat het natuurlijk niet alleen om de inhoud, maar ook om de presentatie. In dit blogartikel deel ik graag een aantal praktijkervaringen die ervoor kunnen zorgen, dat jouw cursus er net iets beter uitziet dan gemiddeld.
Persoonlijk ben ik een groot voorstander van ‘scroll arme’ trainingen, ofwel cursussen, waarbij je niet iedere keer door de hele cursus hoeft te scrollen om de hele inhoud tot je te nemen.
Met een cursus die voornamelijk of alleen uit videolessen bestaat is dit natuurlijk geen probleem. Maar voor zogenaamde ‘hybride’ lessen, lessen die deels uit video, deels uit tekst bestaan, wordt dit wat lastiger.
Een voorbeeld
Het is misschien het best te werken aan de hand van het volgend voorbeeld. Stel ik wil ongeveer het volgende in een les toevoegen: Een video, enige verbindingstekst, een tweede video en enkele downloadknoppen.
Dat zou er ongeveer zo uit komen te zien (de plaatjes stellen video’s voor)
Titel van de les
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed lacinia porttitor sem, ut dictum metus. Aliquam fermentum neque sem, id imperdiet mauris viverra in. In et laoreet ante. Morbi fringilla commodo gravida. Etiam lorem lorem, condimentum nec ultricies nec, rutrum at tortor. Aliquam vehicula eros ut semper molestie.
Het nadeel van een dergelijke les is, dat je om de les te bekijken naar beneden moet scrollen. Hoeveel handiger zou het zijn, wanneer je de verschillende elementen van je les naast elkaar zou kunnen zetten.
Met Elementor
Wanneer je met Elementor Pro werkt, dan kan je natuurlijk gebruik maken van de dynamische veldbindingen met bijvoorbeeld ACF of Pods. Je zou dan extra velden kunnen definiëren die door een Elementor template met een ‘Tab’ widget getoond zouden kunnen worden.
Maar dit werkt alleen indien iedere les exact dezelfde structuur heeft. Is die structuur wat minder vaststaand, of heb je gewoon geen Elementor Pro, dan zal je voor een andere optie moeten kiezen.
In onderstaande video bespreek ik deze optie stap voor stap.
Nummer je lessen niet!
Een totaal ander, maar niet minder belangrijk punt is om je lessen niet te nummeren! Niet in de titel en niet in de content.
In eerste instantie lijkt het natuurlijk allemaal zo logisch dit wel te doen. Les 1, Les 2, Les 3… maar vroeg of laat loop je tegen de problemen aan.
Toen ik mijn eerste cursussen maakte, nummerde ik de lessen op een volkomen logische manier. En zowel in de titel als in de titel op de video zelf liet ik dit zien.
Maar dan volgt het echte leven. Wanneer cursisten je cursussen volgen, stellen ze vragen. En soms leiden die vragen tot nieuwe video’s die je aan de cursus toe wilt voegen.
Opnieuw een voorbeeld (hoe moet het niet!):
- Les 1 : Wat is WordPress
- Les 2 : WordPress installeren via CPanel
- Les 3 : WordPress installeren via FTP
- Les 4 : WordPress configureren
Dit zijn de eerste lessen die ik ooit, jaren geleden, voor een cursus WordPress bedacht had. De titels van de lessen stonden in zijn geheel dus inclusief de nummering van de lessen op de video’s.
En dan komt er een nieuwe manier om WordPress te installeren. Via WP-CLI. Wat nu? De logische plaats voor deze les is ergens na les 1 en voor les 4. Maar hoe ga ik dat nummeren? Les 2A?
Naarmate er meer lessen ’tussendoor’ in je cursus toegevoegd worden -en dat zal waarschijnlijk gebeuren, omdat je cursus zich zal ontwikkelen- zal een nummering in de content tot een rommeltje leiden. Bovendien, is het onnodig, omdat alle LMS-en voor WordPress die ik ken, automatisch nummeren.
En hoe dan wel?
Laat zo’n nummering dus achterwege. Om de volgorde van de video’s toch goed te krijgen, gebruik bijvoorbeeld het volgende systeem.
Wanneer je het eindresultaat van een videoles rendert, geef dan een naam die is opgebouwd als volgt :
[projectcode]-[modulenummer]-[lesnummer]-[Leesbare Titel]
Voor de projectcode gebruik je een korte code voor de cursus. Ik gebruik hier een alfanumerieke code voor met vier tekens. Bijvoorbeeld WCGV (WooCommerce voor Gevorderden).
De modulecode is een code van vier cijfers. De eerste module is 0100, de tweede is 0200 etc. Komt daar later een nieuwe module tussen, dan wordt de code voor die nieuwe, tussenliggende, module 0150.
Het lesnummer werkt eigenlijk als de modulecode. Les 1 is 0100, les 2 0200 en komt daar iets nieuws tussen, wordt dat 0150. Bij iedere nieuwe module begin ik opnieuw te nummeren.
Dus de eerste les in module 2 is opnieuw 0100.
En omdat ik codes niet zo makkelijk onthoud, heb ik daarna een leesbare titel.
Een compleet videobestand zou bijvoorbeeld een volgende naam kunnen hebben
WCGV-0200-0150-Het-configureren-van-geolocatie-voor-woocommerce
Wanneer je de bestanden op naam sorteert, krijg je de hele cursus netjes op volgorde.
Een online cursus opzetten
Slechts 20% van de mensen die beginnen met het opzetten van een online training haalt de eindstreep. En dat komt meestal omdat mensen verkeerd beginnen.
In de ‘Ultieme handleiding om te beginnen met je online leeromgeving‘ vind je vrijwel alle informatie die je nodig hebt. Kies je liever voor een meer persoonlijke aanpak, dan zijn daarvoor de workshops van ‘Online Training Totaal‘ een serie van zes workshops waarin stap voor stap van planning tot verkoop je online training wordt opgezet.