Tien tips voor beginnende bloggers

Maar ook gevorderden kunnen hier heel wat van leren…

Nog niet zo gek lang geleden vroeg een klant aan mij, waarom ik de laatste jaren zo weinig over schrijven schrijf. Ze was oorspronkelijk abonnee geworden op mijn nieuwsbrief, omdat ze mijn blog tips zo waardevol vond. Het speet haar een beetje, dat ik de laatste twee jaar hoofdzakelijk over e-commerce en e-learning schrijf. Waarom niet een aantal tips voor beginnende bloggers?

En eigenlijk heeft ze helemaal gelijk. Ik heb blog-schrijvend-ondernemend Nederland schromelijk te kort gedaan door zo lang niets meer over bloggen te schrijven. Vooral, omdat ik al die mensen die met hun online leeromgeving of webshop beginnen toch wel aanraad vooral ook te bloggen.

Ik heb in de afgelopen twee jaar tientallen nieuwe klanten geadviseerd om toch vooral te gaan bloggen. Daar mag ik dan best ook via mijn eigen blog meer aandacht aan besteden.

Ik ga dus wat vaker weer schrijven over ‘bloggen’. En om te beginnen zet ik een tiental belangrijke tips op een rijtje. Enkele van deze tips verwijzen door naar eerdere artikelen van mij over bloggen. Wanneer je nieuw in de wereld van het bloggen bent, raad ik je vooral aan om ook door te klikken op de links naar deze artikelen.

Maar voor je de tips leest, adviseer ik je vooral eerst de ‘Zeven gouden tips voor de bloggerdoor te lezen.

Tip 1 : Meet!

Tips voor beginnende bloggers

Ervan uitgaande dat je in ieder geval de eerder genoemde zeven tips hebt doorgelezen, wil je natuurlijk ook weten wat het effect van je bloggen is. Hoe word je gevonden? Lezen mensen door wanneer ze op je site komen, of zijn ze zo weer verdwenen? Leiden jouw blogartikelen tot verkoop, of ben je meer een ‘gewaardeerde bron van gratis informatie’?

Op al deze vragen zal je een antwoord willen hebben en het is dan ook belangrijk om je ‘meetinstrumenten’ goed op te zetten.

Het maakt niet zo gek veel uit met welk instrument je meet. Dit kan bijvoorbeeld Matomo/Piwik zijn. Of het meer ’traditionele’ Google Analytics. Maar meet in ieder geval wat je doet en wat de resultaten zijn.

Om te weten wat je wilt meten, is het goed om stil te staan bij de ‘KPI’s‘ die voor jouw site van belang zijn.

Tip 2 : Het draait niet om jou!

Tips voor beginnende bloggers

Bij zakelijk bloggen draait het niet om jou, zelfs niet om jouw bedrijf. Maar het draait altijd om de lezer.

Een grote fout die ik nog steeds -ook bij klanten van WordXPression- zie is dat sommige ondernemers een ‘nieuwsbericht’ verwarren met een ‘blogpost’. De blog wordt dus misbruikt om te vertellen dat het bedrijf met een stand op vakbeurs X zal zijn en dat vorige week een nieuwe account manager is aangenomen.

Allemaal heel leuk voor de mensen die al een relatie met het bedrijf hebben, maar totaal ongeschikt voor mensen die nog een relatie met het bedrijf op moeten gaan bouwen.

Een ander belangrijk element is dat een ‘nieuws’ artikel slechts een beperkte levensduur heeft. Zodra de beurs voorbij is, is het niet meer interessant dat je daar hebt gestaan en wanneer je nieuwe account manager inmiddels enkele jaren bij het bedrijf is, is het ook niet interessant meer, wanneer hij is begonnen.

Met de huidige generaties onwikkeltools voor WordPress is het eenvoudig om een strikte scheiding tussen het nieuws (informatie over het bedrijf voor bestaande relaties en medewerkers) en blogposts (informatieve artikelen voor de doelgroep die nog geen klant is) te maken.

Het is relatief eenvoudig een ‘custom post type’ ‘Nieuws’ te maken en deze in een eigen layout te tonen.

Tip 3 : Maak een lijst van onderwerpen waar je je zeker over voelt

Tips voor beginnende bloggers

Vooral wanneer je pas begint met online schrijven, kan het posten van een blogartikel een heel avontuur zijn. Doodeng! Het is daarom ook het best om direct over iets te schrijven, waar je je heel zeker over voelt.

Maak dus een lijst met onderwerpen, waarover je zonder veel moeite denkt te kunnen schrijven en begin met het schrijven van je eerste blogartikelen. Vergeet trouwens niet mijn tip uit de ‘Zeven gouden tips‘, om vooruit te werken. Dat haalt al een heleboel stress van het bloggen weg.

Ben je bang op een gegeven moment zonder inspiratie te komen? Ook dat is helemaal niet nodig. Met mijn twaalf tips voor meer inspiratie ben je waarschijnlijk voor de komende vijf jaar verzekerd van nieuwe onderwerpen voor je blog.

En mocht wel weten waarover je wilt schrijven, maar voel je je belemmerd door een ‘writersblock’, geloof me… met een paar simpele oefeningen ruim je iedere schrijfblokkade direct op!

Tip 4: Zorg ervoor dat je blogpost de juiste lengte heeft!

Tips voor beginnende bloggers

En nee, dat is niet tussen de 500-700 woorden zoals je vaak leest bij ‘blog goeroes’ (die je dit vaak vertellen in een artikel van veel meer dan 700 woorden).

Dit getal van 500-700 woorden stamt uit de beginjaren van het bloggen, toen mensen veel minder gewend waren online te lezen. Vandaag de dag is online lezen voor veel mensen ‘natuurlijk’ geworden en lezen we meer en langer online.

De juiste lengte is vooral afhankelijk van het doel, wat je met die specifieke blogpost wilt bereiken. En welke lengte bij welk type blogpost hoort heb ik een tijdje terug haarfijn uitgelegd.

Tip 5: Gebruik verschillende ‘vormen’ om je boodschap te brengen

Tips voor beginnende bloggers

Mensen zoeken op verschillende manieren naar informatie en zullen zo ook verschillende soorten blogposts meer of minder waarderen. Het is daarom goed om regelmatig de ‘vorm’ van je blogpost te variëren. Hoe je dat doet, en welke variaties er zijn kan je lezen in mijn artikel over ‘De beste tien onderwerpen voor jouw volgende blogpost‘.

Tip 6: Bouw geen muren!

Tips voor beginnende bloggers

En vooral geen muur van tekst. Ik kom wel eens op websites, waar de schrijver van de teksten schijnt te denken, dat de tekst in een zo compact mogelijke vorm geschreven moet worden.

Een fout die ik in het begin overigens ook maakte. En het is ook heel logisch, want je hebt immers geleerd, dat je pas aan een nieuwe paragraaf moet beginnen, wanneer je een nieuw onderwerp aansnijdt.

En dat is ook juist, wanneer we het hebben over een boek.

Maar een blogpost is geen boek.

Gebruik het ‘ritme’ van je paragrafen om de nadruk daar te leggen, waar je die ook met het gesproken woord zou leggen. Begin een nieuwe paragraaf, waar je tijdens het spreken even zou stoppen.

Om adem te halen, of gewoon om de woorden te benadrukken.

Wanneer je deze tip nog eens naleest, dan begrijp je precies wat ik bedoel. En wil je meer weten over de juiste indeling van je blog tekst, dan moet je ’tip 3′ in over de ‘vijf regels die iedere blogger moet kennen‘ eens goed doorlezen.

Tip 7: Gebruik altijd afbeeldingen!

Tips voor beginnende bloggers

Eén plaatje zegt meer dan duizend woorden. Onzin natuurlijk. Bij ’tip 5′ heb ik de duizend woorden voor dit blogartikel overschreden, en een knappe jongen -of een knappe meid- die één plaatje kan bedenken waar dezelfde informatie in staat als in de eerste helft van dit blogartikel.

Eén plaatje kan duizend woorden wel lichter verteerbaar maken. Zorg voor voldoende afbeeldingen bij je blogartikel.

De laatste jaren probeer ik zo veel mogelijk om ‘opsommingen’ in een blogartikel -zoals de tien tips hier- interessanter te maken, door een plaatje bij iedere kop te zoeken.

Maar hoe kom je aan die plaatjes? Google Image Search is in ieder geval niet het antwoord op deze vraag. Maar er is een groot aantal websites, waar je geheel gratis en geheel legaal afbeeldingen kan downloaden. Een aantal hiervan heb ik genoemd in mijn blogartikel over de tien gratis bronnen voor afbeeldingen.

Het zoeken naar ‘de juiste afbeelding’ kan echter bij dit soort stockfoto sites behoorlijk tijdsintensief zijn, dus zelf maak ik liever gebruik van sites waarvoor ik dan wel iets moet betalen, maar veel tijd kan besparen.

Envato Elements

Samen met de Envato Elements plugin, is Envato Elements mijn favoriete bron voor afbeeldingen. De plugin, die naadloos integreert met WordPress, maakt het namelijk mogelijk om direct vanuit Envato Elements de door mij gewenste afbeeldingen in te voegen in de Media Library van WordPress.

En wanneer je een jaarabonnement neemt, dan is het niet eens zo gek duur.

Ideaal gewoon!

Hier kan je meer lezen over Envato Elements en de bijbehorende plugin.

Het aardige van een abonnement op Envato Elements is, dat je daarnaast ook onbeperkt afbeeldingen kan downloaden van de site van Twenty20.com. Helaas kan je hier (nog) geen gebruik maken van de Envato Elements plugin om dit ook superefficient te doen.

DepositPhoto

Iets duurder dan Envato Elements, maar wel met een enorme keus. Af en toe gebruik ik de foto’s in mijn websites, maar eigenlijk gebruik ik het fotomateriaal van DepositPhoto vooral als beeldmateriaal in mijn online cursussen.

Een enorme keuze. Met name de flexibele abonnementen zijn heel interessant. Voor ongeveer 30 euro per maand mag je maximaal 30 foto’s downloaden. Download je in een maand wat minder, dan gaat je ‘download saldo’ vanzelf over naar de volgende maand.

Dat is heel wat anders dan wat de meeste andere stockfoto aanbieders doen. Daar vervalt het ’tegoed’ wat je in een bepaalde maand niet op hebt gemaakt.

Pauseer je je abonnement, dan kan je gedurende de pauze periode geen nieuwe foto’s downloaden. Het ’tegoed’ blijft staan, tot je je abonnement weer activeert.

Stock Unlimited

Tot wanneer deze aanbieding nog geldig is weet ik niet, maar via AppSumo wordt al een tijdje drie jaar toegang tot Stock Unlimited aangeboden voor slechts 49 dollar. Dat is weinig geld voor veel foto’s. Zelf heb ik anderhalf jaar terug zo’n abonnement aangeschaft en ben hier heel tevreden over.

AppSumo aanbiedingen hebben een ‘beperkte levensduur’, dus het kan op het moment dat je dit leest, deze aanbieding niet meer geldig is. Dan is het overigens nog steeds de moeite waard om je voor de ‘gewone prijs’ bij deze aanbieder van stock fotografie in te schrijven.

Tip 8: Schrijf ‘succesvolle’ titels

Tips voor beginnende bloggers

Het verzinnen van een blogtitel doe je niet zomaar. Je wilt immers dat wanneer iemand de titel ziet in Google de titel ook op zal vallen.

Nu heb je geluk, dat er ‘formules’ bestaan waarmee je bijna ‘vanzelfsprekend’ goede titels zal schrijven.

Denk er overigens wel aan, dat jij niet de enige bent die die formules kent. Het gebruiken van deze formules garandeert geen success. Deze regels zomaar in de wind slaan is wel een garantie om te falen.

Tip 9: Zorg ervoor dat je blogpost gedeeld kan worden!

Tips voor beginnende bloggers

Tien procent van de bezoeken aan mijn website zijn afkomstig van Facebook, LinkedIn en Twitter. Ongeveer 60% van deze social media bezoeken zijn het gevolg van het delen van blogposts door ‘derden’.

Wanneer je het niet makkelijk maakt jouw blogposts te delen via social media, dan doe je jezelf echt te kort.

Installeer dus een plugin, die het mogelijk maakt om jouw blogposts -en eventueel ook je pagina’s- te delen met anderen.

Er zijn letterlijk honderden gratis- en betaalde plugins die dit doen. Maar wanneer je Elementor Pro gebruikt, dan kan je een dergelijke functionaliteit ook heel makkelijk zelf maken. Hoe je dit doet, heb ik beschreven in ‘Maak zelf je Social Share Buttons met Elementor Pro‘.

Natuurlijk deel je ook zelf je blogposts via social media. Dat doe je kort na het publiceren van je blogpost. Ook is het goed om regelmatig een oude blogpost ‘opnieuw onder de aandacht’ te brengen, door deze te sharen via de social media.

Een heel goed moment om dit te doen, is wanneer je merkt, dat je goede response hebt op een recent gedeeld artikel. Zorg dat je kort nadat je dit hebt geconstateerd een ouder, gerelateerd, artikel deelt.

De ‘volgers’ van je recente artikel zullen op basis van hun acties waarschijnlijk ook je oudere gedeelde artikel te zien krijgen.

Tip 10: Geef je bezoeker een reden om terug te komen!

Tips voor beginnende bloggers

Wanneer je zakelijk begint te bloggen, dan moet je eigenlijk vanaf het allereerste begin al aan de slag gaan met het verzamelen van de emailadressen van je bezoekers.

Dat is ook een belangrijke reden, dat je nooit met slechts één blogartikel mag beginnen maar. Wanneer je bezoeker je kersverse site bezoekt en ziet, dat er slechts één blogartikel is, dan ziet hij geen enkele reden om terug te komen.

In mijn blogartikel over jouw eerste blogpost heb ik onder het kopje ‘Reizen door de tijd’ precies beschreven, wat de beste manier is, om er voor te zorgen dat de blog op jouw website vanaf ‘dag één’ het waard is bezocht te worden.

Maar zelfs wanneer je een respectabel aantal blogposts hebt, dan zal nog steeds vrijwel niemand zomaar zijn emailadres achterlaten.

Niets voor niets…

Bied dus altijd iets aan! Een gratis e-boek, een serie video’s… wat dan ook!

Een tweede manier om meer verkeer te krijgen is door ‘Browser Push berichten’ via je site te activeren.

Wanneer je linksonder op deze pagina kijkt, dan zie je een kleine rode bel. Klik je hierop, dan krijg je stap voor stap instructies om ervoor te zorgen, dat jij bij iedere nieuwe blogpost op deze site een berichtje krijgt vanuit jouw browser.

Dus ook wanneer je niet op de WordXPression site bent. En daarbij blijf je helemaal anoniem voor mij!

Stel je voor, dat jij dit op jouw eigen site zou hebben geactiveerd. Mensen hebben er vaak moeite mee om een email adres achter te laten. Ze zullen veel makkelijker aangeven, dat ze anoniem op de hoogte willen blijven.

In 2017 ben ik begonnen met deze ‘push’ berichten. Het aantal mensen wat inmiddels mijn pushberichten ontvangt is bijna net zo groot als het aantal abonnees op mijn nieuwsbrief.

Maar het aantal abonnees op mijn nieuwsbrief is het resultaat van bijna 10 jaar hard werk. Zoals regelmatig nieuwe e-boeken en andere ‘gratis geschenken’ ontwikkelen en promoten.

Voor de ‘push’ abonnees heb ik -behalve het installeren en activeren niet veel extra hoeven te doen.

Online Blogcursus

In het verleden heb ik jaren achter elkaar een cursus ‘Powerbloggen’ gegeven. Op een gegeven moment vond ik dat ik toe was aan nieuwe uitdagingen op het gebied van het geven van cursussen. Maar gelukkig voor jou, is dat niet het einde geweest van de ‘Powerbloggen’ cursus, maar juist een nieuw begin.

Want nu kan je deze cursus ook online volgen. Leer hoe ik in de loop der jaren een blog heb opgebouwd met meer dan 30.000 lezers per maand. En leer hoe jij zelf ook vergelijkbare resultaten kan bereiken.

Tenslotte

Alle begin is moeilijk. Maar dat is veelal omdat je niet weet hoe je moet beginnen.

In de blogposts van WordXPression houd ik je graag op de hoogte.

Ik help ook graag mensen hun eerste stappen te nemen op diverse gebieden. Ik laat mensen graag leren van mijn fouten.

Wil je op de hoogte blijven, dan kan je je natuurlijk inschrijven op de nieuwsbrief en/of je aanmelden voor de browser push berichten. Dat laatste kan -zoals je in de laatste tip hebt mogen lezen- eenvoudig door op de rode bel te klikken en de instructies te volgen.

Normaal sta ik ‘zelf promotie door commentators’ niet toe in de commentaren op mijn blog.

Maar wanneer jij recent begonnen bent met bloggen mag je als commentaar op deze blog post onbeschaamd de aandacht op je eerste blogpost vestigen.

Zet in het kort het onderwerp van je blogpost en de link naar die post in het commentaar. Breng zo jouw blog onder de aandacht van die 20-30.000 lezers op maandbasis van de WordXPression blog.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.