Eindelijk een computer die mij begrijpt!
Google’s BERT is waarschijnlijk wel één van de meest revolutionaire aanpassingen aan Google sinds… nou ja, sinds Google bestaat. BERT is een zogenaamde ‘game changer’, en wel één die de hele wereld van de SEO op zijn kop kan zetten… en ook grote gevolgen kan hebben voor de vindbaarheid van jouw website.
BERT is een acroniem voor ‘Bidirectional Encoder Representations from Transformers’ en wanneer jij nu direct het gevoel heb van ‘Oh, had dat eerder gezegd, nu begrijp ik het’, dan ben je een stuk slimmer dan ik.
En hoewel alle onderdelen in het acroniem een betekenis hebben, is het ook goed te begrijpen, dat BERT een opvolger is van een ander Google algoritme wat ‘ELMo’ werd genoemd. En wanneer je bekend bent met Sesamstraat, maakt dit je al een hoop meer duidelijk, dan een uitleg van het acroniem ooit zou kunnen.
Google’s BERT : Het heeft alles te maken met NLP…
Google’s BERT is een algoritme voor ‘Natural Language Processing’, ofwel NLP. Heeft dus allemaal niets te maken met Neurolinguistic Programming, maar alles met een poging om een computer de taal te leren begrijpen, die jij gewoonlijk gebruikt.
En daar maakt Google’s BERT een enorm verschil met de ‘keyword methoden’ die op dit moment gebruikelijk zijn om je site goed in Google gevonden te krijgen.
Stel je voor. Je hebt gehoord, dat Google een nieuw zoekalgoritme heeft, wat natuurlijke taal gebruikt. En je wilt daar meer over weten. Op dit moment is de grootste kans, dat je het zal vinden, wanneer je op de één of andere manier weet, dat dit nieuwe algoritme ‘BERT’ heet en zoekt op iets als ‘Google’s BERT’.
Maar wanneer je niet zou weten hoe het heet en in zou tikken
Ik wil meer weten over googles nieuwste zoekalgoritme
dan zou Google’s BERT jouw vraag zomaar kunnen begrijpen.
Zelflerend
Het aardige van BERT is, dat het geacht wordt zelflerend te zijn. En op dit gebied gaat Google’s BERT echt een enorme gamechanger worden. Wanneer je op dit moment een blogartikel zou willen optimaliseren, dan is het eigenlijk een simpele proces
Old-school SEO
- Je onderzoekt welke keywords het meest gebruikt worden in relatie tot het onderwerp waarover je wilt schrijven.
- Je zorgt ervoor, dat jouw keyword in ongeveer tussen de 1% en 2.5% van de gevallen voorkomt. Die percentages zijn trouwens volledig arbitrair. Google heeft hier nooit uitspraken over gedaan en de aanbevolen percentages variëren van ‘expert’ tot ‘expert’. De hoogste ondergrens die ik ooit gezien heb is echter 1%, en de laagste bovengrens 2.5%, dus tussen die twee percentages zit je wel veilig.
- En het verkeer komt vanzelf binnen… tenminste, als je site verder ook ‘SEO vriendelijk’ is.
Het nadeel in dit geval is echter, dat je jouw pagina bijvoorbeeld hebt geoptimaliseerd voor het woord ‘Advocaat in Leiden’. Wanneer ik op zoek zou gaan naar ‘Jurist in Leiden’ of ‘Juridisch Advies in Leiden’, dan zal op deze manier jouw pagina niet naar voren komen.
Maar wanneer je goed onderzoek naar je keywords hebt gedaan, mag dat geen werkelijk probleem zijn. Wat de keuze van de juiste zoekwoorden zorgt er natuurlijk voor dat je het grootst aantal mogelijke hits krijgt.
Totdat zoektrends veranderen. Wanneer je 5 jaar geleden je pagina helemaal voor ‘Advocaat in Leiden’ hebt geoptimaliseerd, en je ontdekt vandaag dat er tegenwoordig meer mensen op ‘Jurist in Leiden’ zoeken, dan mag je al die optimalisaties weer opnieuw doen.
Gelukkig werd Google Slimmer
Gelukkig is Google wel iets slimmer dan dat. Tenminste, door de jaren heen slimmer geworden. Wanneer ik vandaag de dag zoek op ‘Advocaat in Leiden’, dan krijg ik al die Juristen, Raadsheren (en -vrouwen) en andere gerelateerde zoekwoorden ook. En Google is zelfs zo slim, dat de advocaten en raadsheren en juristen in Leiderdorp, Zoeterwoude of Oegstgeest ook in mijn zoekresultaten voor zullen komen.
Maar dit heeft nog steeds niets met natuurlijke taal te maken, maar meer met een grote synoniemenlijst voor iedere zoekterm die je mogelijk in kan geven.
Google’s BERT is slimmer!
Google’s BERT gaat een stapje verder. Ik zal je niet precies uitleggen hoe het allemaal intern werkt -vooral omdat dit ook mijn begrip ver te boven gaat- maar het interessante aan BERT is dat het probeert de taal daadwerkelijk te interpreteren. En eigenlijk net zo met de taal om wil gaan als jij dat doet.
Per slot van rekening ben jij ook zelflerend.
Mogelijk heb jij tot op de dag van vandaag nog nooit van Google’s BERT gehoord. Je kwam op dit blogartikel omdat je Googelde op termen die met WordPress of SEO te maken hebben, of je hebt gewoon een abonnement op mijn nieuwsbrief.
Uit de context van deze tekst maak je eigenlijk maar al te duidelijk op, wat Google’s BERT nu is. Wel, niet precies, maar in ieder geval begrijp je, dat het belangrijk is voor de vindbaarheid van de pagina’s.
En zo werkt BERT eigenlijk ook. Door termen in een context met andere termen te analyseren, is BERT in staat de analyseren waar de tekst over gaat.
Google Assistant
Wanneer je Google Assistant gebruikt dan heb je daar mogelijk al ooit iets van gemerkt. Want voor BERT daadwerkelijk in de zoekmachines werd ingezet, moest BERT natuurlijk eerst bijleren. En hoewel je natuurlijk niet alles moet geloven, wat in Wikipedia wordt geschreven, is Wikipedia natuurlijk een geweldige bron van contextuele informatie.
Dus BERT werd naar de Wikipedia school gestuurd om bij te leren. En om te testen of dat goed samen gaat met de vragen die mensen stelden, werd BERT op de achtergrond ingezet voor het beantwoorden van vragen die mensen via de Google Assistant app of via Google smart speakers stelden.
Zelf heb ik ooit een Google Nest Mini Speaker cadeau gekregen van Google en hier heel wat mee geexperimenteerd. Je kunt gewoon vragen in ‘natuurlijke taal’ stellen. Gewoon verbaal. En Google geeft het antwoord.
Hey Google, vertel mij meer over de film Chinatown!
De BERT is los!
Op het moment dat ik dit schrijf is Google’s BERT actief in de Google Search engine. Op 9 december 2019 heeft Google via een tweet aangekondigd, dat BERT inmiddels was uitgerold in 72 talen. Nederlands is één van die talen.
Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat we sinds 9 december 2019 al onze vragen via BERT laten beantwoorden.
Zoals gezegd, in de eerste fase moet BERT vooral leren hoe de taal begrepen moet worden. BERT is van de veilige wereld van de Wikipedia school losgelaten op ‘The World Wild Web’… en Randy Newman wist het al. It is a jungle out there.
Los daarvan is BERT een heel dure methode voor het beantwoorden van jouw vragen. Op het moment dat ik dit schrijf, is Google nog steeds bezig met de uitbreidingen voor de hardware die nodig is om BERT te laten werken. Er is dus geen enkele garantie dat de vraag die jij stelt daadwerkelijk door het BERT algoritme zal worden uitgevoerd.
En tenslotte, niet iedere vraag is voor BERT geschikt. Wanneer ik ‘pannenkoekenrestaurant Apeldoorn‘ intik, dan heeft Google BERT niet nodig om te weten, dat ik een pannenkoekenrestaurant in of in de omgeving van Apeldoorn zoek. Een vraag als wat is het beste pannenkoekenrestaurant in een straal van 40 kilometer rond Apeldoorn maakt al meer kans door BERT beantwoord te worden.
Leuk van dat pannenkoekenrestaurant Wilko, maar wat betekent Google’s BERT voor de vindbaarheid van mijn site?
Als Google slimmer wordt, wil dat dan zeggen, dat we de keyword optimalisatie kunnen vergeten?
Op termijn wel ja. Maar zoals hierboven aangegeven, in de komende jaren zal niet iedere zoekvraag via het BERT algoritme gaan. Het is echter goed om er wel voor te zorgen, dat BERT ook goed met jouw content uit de voeten kan. En eigenlijk hoef je daar niets bijzonders voor te doen, indien je de regels van Google altijd netjes hebt gevolgd.
BERT is namelijk niet iets ‘nieuws’, maar gewoon een volgende stap in de evolutie van het aloude Google Mission statement :
en wanneer je je netjes aan de Google richtlijnen hebt gehouden, is er geen vuiltje aan de lucht.
Maar mocht je niet weten, wat er nu allemaal wel en niet ‘goed’ is om goed gevonden te worden in Google, is het wellicht goed om hier nog eens een keer bij stil te staan.
Hoe maak je jouw blogpost BERT proof?
Zorg voor een gestructureerde opbouw.
Zorg dat je tekst zowel inhoudelijk als structureel logisch in elkaar zit.
Inhoudelijk door je gedachten eerst te ordenen, voor je ze aan het digitale papier toevertrouwd.
Structureel door ervoor te zorgen dat de onderliggende HTML structuur consistent en juist is.
Het gebruik van zogenaamde ‘schema’s’ is ook sterk aan te bevelen.
Spreek de taal van je doelgroep
Iets wat je natuurlijk altijd al had moeten doen, maar het wordt nu veel belangrijker. Spreek de taal van de mensen door wie jij gevonden wilt worden, want dat is de taal waarin ze hun vragen stellen.
Probeer niet door dure en mooie woorden als ‘de expert’ te klinken maar blink uit door complexe dingen in de woorden te vertellen die je doelgroep begrijpt.
Begrijp dat de zoekintentie belangrijk is
Met Google’s BERT gaat het niet alleen meer om de zoektermen, maar ook om de zoekintentie van de zoeker.
Wanneer ik bijvoorbeeld in zou typen ‘Waar kan ik de beste videocamera voor actieopnamen kopen‘ heb ik een andere intentie dan wanneer ik vraag ‘Welke videocamera is het beste voor actieopnamen‘.
In het eerste geval krijg ik waarschijnlijk webshops te zien. In het tweede geval productbesprekingen.
Langere blogartikelen gaan het (waarschijnlijk) beter doen dan kortere
De context van je tekst gaat in de toekomst de vindbaarheid bepalen. En hoe meer content je hebt, hoe beter de context bepaald kan worden.
Mocht jij nog steeds geloven in een ‘ideale blog lengte’ van 500-700 woorden en heb ik je met mijn artikel over de juiste lengte van een blogpost niet kunnen overtuigen, dan is het nu toch echt tijd om hier nog eens goed over na te denken.
Zorg voor een goed linkprofiel
Google’s BERT zal ook interne links en externe links gebruiken om de juiste context van een pagina te bepalen. Zorg er dus voor, dat jouw pagina’s linken naar andere -gerelateerde- pagina’s.
Ken je de SEO ’truc’ om naar een pagina te linken, waarbij je het keyword van de pagina waarheen je linkt gebruikt in de link zelf?
Een variant hierop kan je gebruiken voor jouw ‘BERT-links’.
In het punt hierboven heb ik gelinkt naar het artikel ‘Hoe lang mag je blogpost zijn’ met een ankertekst ‘De juiste lengte van je blogpost’.
Twee verschillende termen, maar wel gerelateerd. Hierdoor zou BERT kunnen begrijpen -niets is zeker bij zelfdenkende systemen- dat het artikel over ‘hoe lang mag het zijn’, ook de vraag ‘wat is de juiste lengte’ beantwoord.
Zorg voor een goede performance
In de eerste jaren zal BERT voor Google een dure technologie zijn om toe te kunnen passen. En hoewel BERT op dit moment nog heel bedreigend kan klinken, omdat het lijkt alsof je hier weinig invloed op hebt, denk ik Google’s BERT op termijn de kwaliteit van het zoekverkeer zal verbeteren.
Wil je dat zoveel mogelijk van jouw content ‘BERT ready’ is, maak het Google dan ook makkelijk de content van jouw site SNEL te indexeren. Onder andere door zorg te dragen voor een goede performance en je pagina’s toegankelijk te maken door XML sitemaps.
Een fusie van SEO en ‘goed bloggen’
Google’s BERT belooft een behoorlijk intelligente manier te worden om in de toekomst te kunnen zoeken naar de content die je wilt vinden.
Omdat de eerste experimenten met BERT onder meer werden uitgevoerd met behulp van onder meer de Google Smart Speakers, kunnen we er vanuit gaan, dat de insteek van Google meer en meer zal worden, dat we steeds vaker ‘Star Trek’ achtige mogelijkheden krijgen, waarbij we onze zoekopdrachten direct verbaal op kunnen geven.
Kortom, onze zoekmachines zullen steeds menselijker worden. Sinds 2010 (of eigenlijk sinds 2008, maar toen nog voor een werkgever) ben ik actief met SEO. En tijdens al mijn consultancy, trainingen en blogposts heb ik mijn publiek altijd voor proberen te houden, dat je geen blogs schrijft voor Google, maar voor je lezerspubliek.
Er leek altijd een zekere spanning te bestaan tussen enerzijds ‘Zoekmachineoptimalisatie’ en anderzijds ‘Prettig leesbare tekst’. Met de komst van BERT lijkt dit eindelijk voorbij te zijn. Zoekmachine vriendelijke tekst en mensvriendelijke tekst lijken steeds dichter bij elkaar te komen.
Beter bloggen
Betere SEO lijkt dus vooral ‘Beter Bloggen’ te worden. En dat betere bloggen kan je leren tijdens de online cursus ‘PowerBlogging’. De SEO module van deze les is al ‘BERT ready’ en binnenkort (voor 1 december 2020) zal hier een module aan worden toegevoegd met betrekking tot het werken met schema’s.
Een deel van deze informatie is ontleend aan de blog van Google.