MailChimp en WordPress – Het winnende duo!
Wanneer je denkt, dat vandaag de dag een website voldoende is om meer klanten te krijgen, heb je vast mijn gratis e-boek ‘Verleid je Klant’ nog niet gelezen. Een website zonder methoden om jouw bezoekers te verleiden regelmatige bezoekers te worden zweeft ergens verloren in cyberspace en mag zich misschien verheugen om een enkele bezoeker per dag. En de meest krachtige manier om ervoor te zorgen, dat jouw bezoekers regelmatig terug blijven komen op je website, is ze op de hoogte te blijven houden, wanneer je nieuwe informatie hebt geplaatst.
Om zo’n lijst met adressen regelmatig op de hoogte te blijven houden kun je natuurlijk een Excel bestand in Outlook importeren… maar al snel ontdek je, dat de meeste berichten niet aan zullen komen: Wanneer jij 100 of meer gelijke berichten verzend, wordt dit namelijk al snel als SPAM gemarkeerd.
Het verzorgen van de verzending van email op een manier, die veilig is tegen spamfilters is een vak apart, daar wil jij je eigenlijk niet mee bezig houden… en gelukkig dat hoeft ook niet. Daarvoor zijn er speciale diensten ontwikkeld die zorgen dat jouw email aan jouw verzendlijst goed verzonden zal worden.
‘MailChimp‘ is één van deze diensten. En hoewel we uren kunnen discussiëren of MailChimp beter of slechter is dan andere vergelijkbare diensten, is er een belangrijk punt waar we niet onder uit kunnen. De WordPress community heeft MailChimp eigenlijk onofficieel als ‘preferred mailinglist provider’ geadopteerd. Er is geen andere mailinglist provider (zoals we dit soort diensten noemen) die zo goed ondersteund wordt door verschillende plugins.
… and the living is easy
MailChimp kan jouw leven een stuk aangenamer maken. Of, zoals mijn klant Wilco de Schouwer van Edubooks.nl zei over zijn partner Margo van Vegchel van AquarelWorkshop.nl (ook een WordXPression klant): “Nu Margo Mailchimp zo heeft ingesteld dat de email afhandeling met haar cursisten automatisch gaat, scheelt haar dat veel tijd. Tijdens onze wandeling deden we een een berekening. Ze schat dat de email afhandeling per cursus per cursist haar vroeger ongeveer 1 uur per cursist koste (dat zijn de reguliere cursussen van 10 tot 12 bijeenkomsten). Als je er van uitgaat dat ze groepen van 12 tot 16 mensen heeft en veelal zijn het er 16, dan scheelt dat per cursus dus 12 tot 16 uur aan werk! Als je nagaat dat ze ook nog workshops doet, driedaagse cursussen en masterclasses, dat ook allemaal geautomatiseerd wordt, dan scheelt dat op jaarbasis een hele hoop uren (al is de tijdsinvestering per cursist daar misschien wat minder en dus de tijdwinst ook ietsje minder).
Dat zijn natuurlijk geen uren die je achter elkaar doet, maar het is dagelijks dat ene uurtje per dag aan email afhandeling, maar dat wel dag in, dag uit doorgaat en dat je nu afhandelt met een uurtje per maand.”
De meeste ondernemers hebben het in de zomer wat rustiger. Daarom is de zomer ook altijd een goede tijd om je strategie voor het komende jaar te bepalen. Een succesvolle ondernemer heeft aan één ding een groot gebrek en dat is tijd. Daarom zal ik deze zomer, wanneer je hopelijk toch wat tijd hebt, een aantal blogartikelen schrijven over het werken met MailChimp.
In ieder blogartikel gaan we één onderwerp wat uitgebreider behandelen. Vandaag wil ik een begin maken, met een onderwerp waar ik in de volgende blogpost dieper op in zal gaan: Het segmenteren van je mailinglijst.
Waarom wil je jouw MailChimp mailinglijst segmenteren?
In Verleid je Klant vertel ik je duidelijk, waarom je een mailinglijst zou moeten hebben. Wat ik je niet vertel, is hoe je MailChimp nog efficiënter kunt gebruiken.
Het is namelijk niet altijd even efficiënt om jouw mailing naar je complete bestand te sturen. Wanneer iemand te veel mail ontvangt over een onderwerp wat hem minder interesseert zal hij sneller geneigd zijn zich uit te schrijven… en mist hij de mails die hem mogelijk wel interesseren.
Dit kun je voorkomen door je lijst te segmenteren en zogenaamde ‘groups’ aan te maken. Een group is in MailChimp een veld wat gevuld kan worden met één of meerdere kenmerken. Deze kenmerken kunnen betrekking hebben op zowel impliciete (gebaseerd op gedownloade gratis producten) of expliciete (aangegeven bij inschrijving) interesses van jouw doelgroep.
Over twee weken gaan we stap voor stap kijken -letterlijk, door middel van een gratis videotraining- hoe we op diverse manieren vast kunnen leggen in welke segmenten onze bezoekers geïnteresseerd zijn. Wil jij geen twee weken wachten? Dan heb je geluk indien je ook nog eens een WooCommerce webwinkel hebt. Want in het gratis e-boek ‘Dertien maal Winst met Woo‘ geef ik je een perfecte strategie om jouw mailinglijst met behulp van WooCommerce te segmenteren. Heb je geen WooCommerce webwinkel, dan moet je nog even geduld uitoefenen.