Maar minstens even belangrijk: Wat zijn dat eigenlijk, die ‘Core Web Vitals’.
Google loopt al jaren te vertellen dat de snelheid van de website een belangrijke factor is met betrekking tot de vindbaarheid van je website. Maar wat nu eigenlijk precies ‘snel’ en ‘langzaam’ is heeft Google in het verleden nooit echt super duidelijk willen maken.
Met ingang van Mei 2021 gaat er echter iets drastisch veranderen met betrekking hiertoe. Want Google heeft duidelijk gespecificeerd wat ‘belangrijk’ is… en dat is niet alleen snel laden van de site.
In een drietal meetpunten is duidelijk vastgelegd, hoe voortaan jouw site gemeten gaat worden.
En wat ook duidelijk is voor Google -en daarmee voor ons- dat dit een belangrijke ranking factor gaat worden. Voldoe je aan deze nieuwe eisen, dan betekent dat een stapje omhoog in de zoekresultaten.
En Google heeft ook aangegeven hier aardig binair in te denken. Het is alles of niets. Er is geen ’troostprijs’ wanneer je slechts aan een aantal van deze factoren voldoet, of er ‘bijna’ bent.
Wat zijn dan die ‘Core Web Vitals’?
Wanneer je aan eisen moet gaan voldoen, dan is het natuurlijk ook leuk om te weten, wat die eisen zijn. Gelukkig heeft Google dat duidelijk uiteen gezet.
Largest Contentful Paint (LCP)
Dit is de tijd die er nodig is om ‘het scherm te vullen’. Dit kan een afbeelding zijn, een video of een groot blok tekst. Het maakt de bezoeker duidelijk dat er iets gebeurd is.
First Input Delay (FIP)
De ‘First Input Delay’ is de tijd die er zit tussen het klikken ergens op en de daadwerkelijke actie die er op moet volgen. Wanneer ik bijvoorbeeld klik op een link, dan kan het bij een trage site zo zijn, dat ik pas na enkele seconden merk, dat er ook daadwerkelijk iets gebeurd. Of wanneer ik druk op de knop van een formulier, kan het een tijdje duren voor het formulier daadwerkelijk wordt verzonden.
De gebruikerservaring met een website wordt vaak negatief beïnvloed door sites die traag reageren op de interactie met de gebruiker en Google heeft daarom besloten dit ook als een belangrijke factor in de Core Web Vitals op te nemen.
Cumulative Layout Shift (CLS)
De CLS is denk ik wel het lastigst te begrijpen meetgegeven van deze drie. En ook hier gaat het vooral om de gebruikservaring. De CLS geeft aan hoe vaak er tijdens de levenscyclus van de pagina ‘iets’ in de layout ‘onbegrijpelijk’ veranderd. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan een afbeelding die vertraagd wordt geladen en ‘ineens’ de pagina naar beneden drukt. Hetzelfde effect kan je krijgen, wanneer je een site hebt met veel advertenties die vanuit een externe adverteerder worden geladen.
Wanneer je aan het lezen bent, is het natuurlijk niet fijn, wanneer de content steeds verspringt. En daarom is dit in de Core Web Vitals ook als belangrijke factor opgenomen.
En wat zijn nu ‘goede’ en ‘slechte’ waarden voor mijn Core Web Vitals?
Goed dat we nu weten, wat er gemeten wordt, maar welke waarden zijn nu ‘goed’ en welke zijn er ‘slecht’. Gelukkig is Google daar heel duidelijk in:
Goed | Verbetering nodig | Slecht | |
---|---|---|---|
LCP | <=2.5s | <=4s | >4s |
FID | <=100ms | <=300ms | >300ms |
CLS | <=0,1 | <=0.25 | >0,25 |
En nogmaals, Google geeft geen troostprijzen weg. Wil je hoger eindigen in de zoekresultaten, dan moeten al jouw ‘metrics’ binnen de eerste kolom (Goed) vallen.
Da’s leuk, maar hoe kan ik achter deze getallen komen?
Weet je nog dat ik een aantal weken geleden heb aangegeven, dat het goed is om Google Search Console te activeren? Ik hoop dat je dit ook gedaan hebt, want dan heb je nu Core Web Vitals tot je beschikking. Wanneer je bovendien ook nog gebruik maakt van de Google Site Kit plugin, en daarbij ook de PageSpeed module activeert, dan heb je alle gegevens die je nodig hebt, direct in je website staan.
Ik heb een probleem! Hoe los ik dit op?
Maar wat nu, wanneer je leest, dat je website niet aan de eisen voldoet? Wat moet je dan doen?
Gelukkig rapporteert Google PageSpeed Insights heel gedetailleerd. En er worden ook diverse hints gegeven hoe je die performance kan verbeteren.
Wanneer je nooit echt veel aan je website performance hebt gedaan is ‘Leverage Browser Caching‘ waarschijnlijk wel één van de eerste meldingen die je zal krijgen. Gelukkig heb ik hier jaren geleden al een uitgebreid artikel over geschreven en wanneer jij denkt, dat de methode die ik daarin beschrijf toch wel heel complex is, dan heb je geluk… er is ook een plugin die jou daarbij helpt. Heel origineel heeft de maker hem ‘Leverage Browser Caching‘ genoemd.
Heb je problemen met de tijd voordat de server een eerste antwoord geeft? Ik heb door de jaren heen heel wat over caching geschreven. Waarschijnlijk vind je jouw antwoord daar ook wel terug. En zo niet, ben je altijd welkom om je vraag in de commentaren bij de blogposts achter te laten. Ik geef zeker antwoord!
En heb ik het goed gedaan?
En nu heb je dus al die aanpassingen gedaan en wil je graag weten of je het goed hebt gedaan. Jammer, maar helaas. Wanneer je Google PageSpeed Insights gebruikt om de pagina op te vragen, dan merk je niet alleen dat je pagina nog steeds even traag lijkt, maar dat volgens Google er nog niets aan je site is veranderd.
En dat komt, omdat Google deze rapporten niet ‘live’ bijwerkt, maar gemiddelde gegevens van de afgelopen 28 dagen gebruikt. Hoe Google jouw pagina werkelijk ziet, merk je pas over 28 dagen!
Da’s balen, nietwaar?
Gelukkig heb je wel enig inzicht of er wel of geen verbetering heeft plaatsgevonden, wanneer je Matomo 4.0 of hoger gebruikt. Hier wordt namelijk een gemiddelde gegeven per dag met betrekking tot hoe snel live de pagina’s worden geladen.
Maar om werkelijk te ontdekken wat Google van jouw Core Web Vitals vindt, zal je toch enkele weken moeten wachten.
Een stappenplan?
Google meet jouw Core Web Vitals vandaag al om te zien of jij vanaf mei wel of niet een hoger plaatsje in de zoekmachines mag verwachten. Het is nu dus een prima moment of zelf ook aan de slag te gaan en eens te kijken wat Google nu precies meet.
Zoals eerder aangegeven, ik raad je serieus aan om als je het nog niet hebt gedaan vandaag nog de Google Search Console te activeren voor je websites. En wanneer je dan toch bezig bent, installeer en activeer de Google Site Kit plugin dan ook gelijk! Daarmee krijg je gelijk een mooi overzicht van hoe jouw pagina’s nu eigenlijk worden gewaardeerd.
Ga aan de slag met de aanbevelingen. De twee grootste Quick Wins zijn vaak de ‘Leverage Browser caching’ en het verkorten van de laadtijd door de server. Dat kan je doen door te kiezen voor een efficiënte caching, en/of een krachtigere hosting optie.
Heb je hier ondersteuning bij nodig? Dan zijn een online video consult, of de Support Strippenkaart wellicht exact de oplossingen die jij zoekt!