You never get a second chance to give a first impression! – zin en onzin over de eerste indruk
Je bent vast bekend met bovenstaande slagzin. Een slagzin die je te pas en te onpas vindt op websites van met name grafisch ontwerpers en webdesigners. Mijn favorite grafische ontwerper René Borghouts is het hier misschien mee eens, maar persoonlijk vind ik de werkelijke waarde van bovenstaande zin over het maken van een eerste indruk zwaar overdreven. En wel om twee redenen.
Dank zij het Internet is het korte termijn geheugen van de gemiddelde Internet bezoeker zwaar aangetast. Omdat men zogenaamd geleerd heeft te multitasken is de rek van ons toch bijzonder elastische geheugen geheel kwijt geraakt. Ken je het gevoel, dat je een nieuw browserscherm opent en je jezelf ineens afvraagt, wat je ook al weer van plan was om te doen? Dit komt over het algemeen door een gebrek aan focus. We springen heen en weer tussen e-mail, social media en ons werkelijke werk, 50% van de Nederlandse bevolking voegt Zalando nog toe aan dit rijtje.
Diverse onderzoeken hebben uitgewezen, dat ons dit daadwerkelijk punten kost op IQ scores. Of met andere woorden: We worden er met zijn allen niet slimmer op! Een positief gevolg hiervan is, dat we ook makkelijk vergeten, dat we een site al eens bezocht hebben. Helemaal wanneer de site zijn aanzien aanzienlijk heeft veranderd. Tot zover ‘never a second chance’.
Een tweede punt, waarom deze slagzin complete onzin is, is niet om de inhoud, maar om de context waarin deze zin gebruikt wordt. Waarom dacht je, dat deze zin zo populair is bij grafisch vormgevers? Juist! Die eerste indruk bereik je vooral met hun ontwerp. Maar laten we even eerlijk zijn: Een prachtig ontworpen site verkoopt niets, als de inhoud niet deugt! Hoe goed de eerste indruk ook mag zijn, als je geen waarde levert voor de bezoeker, ben je als een mooie vrouw die langs een bushalte loopt: Even is de aandacht van iedereen op je gericht, maar als de bus er aankomt, ben je al weer vergeten.
Een eerste indruk moet je maken. Natuurlijk! Maar die eerste indruk moet een balans vormen tussen goede inhoud enerzijds en een heldere vormgeving anderzijds. Mijn favoriete afknappers wanneer ik een site bezoek -en dus snel weer vertrek- zijn in willekeurige volgorde:
- Flash-intro’s. Als er iets is, om je klanten weg te jagen, moet je vooral lange en veel bewegende flash-intro’s op je homepage plaatsen. Het voordeel van een flash-intro is vaak wel, dat je niet veel klanten weg kunt jagen: Een goede flash-intro maakt je site vrijwel onzichtbaar voor Google.
- Een standaard ’twenty-ten’, ’twenty-eleven’ of ’twenty-twelve’ WordPress thema: Dit thema wat standaard mee geïnstalleerd wordt, vertelt mij als bezoeker: Welkom op mijn site, hoewel ik de indruk wil wekken, op een professionele manier te werken, ontbreekt het mij eigenlijk aan de zin om even te kijken of er niet een meer passend thema voor mijn site beschikbaar is.’ Het geeft mij het gevoel een ‘wachtkamer’ binnen te komen, waar behang, vloerbedekking en stoelen ontbreken.
- Direct op de ‘blogpagina’ landen. Als ondernemer heb jij een kernboodschap. Die wil je communiceren via je homepage. Voor mij is die kernboodschap: Ik wil jou helpen aan meer omzet via jouw website. Al het andere is hiervan afgeleid. Een blogpagina als homepage brengt mij in een discussie waarvan ik de context nog niet ken.
- ‘Talking heads’ – Sommigen denken, dat ik zit te wachten op een zelfstartende video, waarop de site-eigenaar mij als bezoeker vertelt, waarom ik toch zo graag bij hem wil kopen. Het liefst vertelt hij me in minimaal 10 minuten hoe goed zijn product is… en ziet me na 30 seconden vertrekken. Wanneer je video op je homepage aanbiedt, zorg ervoor dat de bezoeker een keuze heeft, wil hij hem starten of niet, en dat er een alternatief is, persoonlijk lees ik liever dan dat ik word ‘gedwongen’ een video te beluisteren.
Wat net zo belangrijk is, als het maken van een goede indruk, is een doel te hebben, wat je met deze indruk wilt bereiken en je pagina hierop af te stemmen. Mijn doel is duidelijk: Ik wil dat jij je email adres aan mij geeft. Ik wil dat jij mijn e-boek ‘Verleid je Klant’ leest… en als je mijn blogposts en het e-boek de moeite waard vindt, zou ik het leuk vinden je te mogen begroeten als klant voor een WordPress XPress website, waarmee ook jij doelgericht met je klant kunt communiceren.
Wat zijn de zaken in een website waar jij op afknapt?