Is een thema voor eCommerce anders dan andere thema’s?
Eén van de vragen die een aantal keer terug kwam tijdens de enquête die ik begin dit jaar (2018) heb gehouden was ‘Wat is een geschikt thema voor eCommerce?’
Nu weet ik niet, of de stellers van deze vraag gehoopt hadden voor concrete namen van thema’s of op algemene richtlijnen, maar ik zal mij tot het laatste beperken. Want een ‘geschikt thema voor eCommerce’ is niet alleen afhankelijk van de technische mogelijkheden van het thema, maar ook hoe je deze mogelijkheden gebruikt.
In het verleden heb ik een aantal blogartikelen geschreven over ‘wat is nu geen goed thema’ in zijn algemeenheid. Onder aan dit artikel vind je hier een aantal verwijzingen.
Een geschikt thema voor eCommerce heeft een aantal zaken ‘ingebouwd’.
Wanneer we het hebben over WooCommerce, dat kunnen we in ieder geval zeggen, dat vrijwel ieder thema voor eCommerce kan worden gebruikt. WooCommerce zorgt immers zelf voor de presentatie van de winkel, indien het thema hier geen speciale voorzieningen voor heeft getroffen. Toch gaan we hier dan iets te kort door de bocht. Want willen we sommige mogelijkheden kunnen gebruiken en komen deze niet voor in het thema, kunnen we dit wel opvangen met een plugin, maar dit gaat ten koste van de performance. Tenzij je natuurlijk een heel erg ‘lichtgewicht’ thema gebruikt.
Wat zijn dan die zaken die je graag ingebouwd zou zien?
Een winkelmand icoontje met teller
Het is handig wanneer jouw klant direct in de menubalk of de kop kan zien, dat er inderdaad een nieuw product de winkelmand is ingegaan. Dit kan door een icoon met teller te tonen. Ik merk zelf, dat ik hier toch vaak naar kijk, als ik zelf iets online bestel.
Bij ‘mouse over’ wordt een andere afbeelding getoond
In het bijzonder wanneer je een modewinkel (bijvoorbeeld een T-Shirt shop) hebt is het handig wanneer je in het productoverzicht door met je muis over een afbeelding te gaan, je dit product ook ‘van de andere kant’ kan bekijken. Sommige thema’s hebben het ingebouwd, dat dit automatisch gebeurd.
De mogelijkheid om via een pop up in te loggen
Niets is zo vervelend als midden in een proces in te moeten loggen, om daarna het proces opnieuw te beginnen. Sommige thema’s hebben een ‘Ajax login’ ingebouwd, een login waarbij je door op de inlog optie te klikken ‘op de achtergrond’ inlogt. Je blijft gewoon op de pagina waar je was. Geen must, maar wel een groot gemak voor je bezoeker.
Je thema ondersteunt pagina’s zonder sidebars… en biedt je de mogelijkheid om een sidebar rechts op de pagina te hebben.
Eén van de zaken die omzet verhogend werkt, is de mogelijkheid om op de juiste momenten een sidebar te tonen… en te verbergen. Wat vooral belangrijk is, is dat je tijdens het afreken proces je sidebar verborgen houdt. Je wilt immers niet, dat je bezoeker weg navigeert en daardoor mogelijk zijn bestelling niet afmaakt. Je wilt daarom dat de aan- en afwezigheid van sidebars instelbaar is.
En wat wil je beslist niet in een thema voor je webwinkel?
Wat je niet wilt? Een goed thema voor eCommerce is vooral lichtgewicht. WooCommerce is op zich al een zware plugin voor je website en allerlei toeters en bellen in het thema die je niet nodig hebt, maken het beslist niet beter. Wat je bijvoorbeeld beslist niet wilt zijn zaken als:
- ‘Custom post types’ die je niet nodig hebt. Custom post types zijn extra gegevenstypen. ‘Portfolio’, ‘Our team’, ‘Events’… bijvoorbeeld. Zelfs als je deze gegevens wel nodig hebt, wil je deze niet in je thema hebben. Lees hiervoor ook de artikelen die hieronder worden genoemd.
- Overbodige ‘leuke’ animaties als afbeeldingen en teksten die ‘in komen vliegen’. Als het goed is spendeert iemand langere tijd op je site en dit soort leukigheden gaan na een korte tijd vervelen, na langere tijd irriteren. Bovendien zal het Javascript wat nodig is om dit te realiseren een onevenredige tijd nodig hebben om jouw pagina op te bouwen.
En hoe ziet een goed Thema voor eCommerce er uit?
Uit onderzoek is gebleken, dat een eenvoudig thema voor een webwinkel het beter doet dan een druk kleurrijk thema. Shopify heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan, en hieruit is gebleken, dat zogenaamde ‘minimalistic’ thema’s uitgevoerd met maximaal 2 kleuren (maar liefst nog alleen grijstinten) de bezoekers het langst ‘vasthouden’ op de site en gemiddeld voor zo’n 20% meer conversie zorgen.
Samenvattend
Zoals bij zoveel zaken: Less is More, Keep It Stupidly Simple… te veel toeters en bellen op een eCommerce website halen de aandacht weg van de productpresentatie. En hoe je jouw producten optimaal presenteert leer je onder andere bij de training ‘eCommerce – Seriously‘.