Laten we duidelijk zijn naar elkaar, uiteindelijk gaat het om je winst!
Wat ook de reden mag zijn geweest om ooit je webwinkel te beginnen, laten we het over één ding eens zijn. Op het moment dat jouw webwinkel je geen winst brengt, is het geen winkel maar een hobby.
In mijn klantenkring heb ik heel wat ondernemers voor wie winst niet op de eerste plaats staat. En dat bedoel ik niet sarcastisch of denigrerend. Ik vind het prachtig wanneer jouw motivatie voor je bedrijf niet gebaseerd is op in eerste instantie het verdienen van geld, maar op iets ‘groters’ of ‘diepers’.
Enkele voorbeelden van motivaties van klanten van mij:
Ik wil…
- mensen laten zien dat vegetarisch eten ook lekker en gezond kan zijn.
- personen met RA helpen om zoveel mogelijk pijnloos te leven.
- jong volwassenen binnen het autistisch spectrum helpen hun uitdaging tot hun kracht te maken.
Allemaal klanten die ik een warm hart toedraag. Maar ook allemaal klanten die hard moeten werken om ook winst te maken, want hoe nobel hun doelen ook zijn, wanneer ze er niet toe in staat zijn om met deze doelen minimaal in hun levensonderhoud te voorzien is hun ideaal geen lang leven beschoren.
Dus uiteindelijk, hoe groot je inzet voor een betere wereld ook is, is het van belang, dat je winst maakt.
Wist maken kan je op veel manieren. Je kan bijvoorbeeld je kosten omlaag brengen. Een andere manier is natuurlijk door je omzet te verhogen. En op deze laatste mogelijkheid wil ik mij in dit blogartikel concentreren.
Manieren om je omzet te verhogen
Maar laten we eens kijken naar een aantal goede manieren om je webwinkel omzet daadwerkelijk te verhogen.
Voor alle duidelijkheid, niet alle tips die je hier zal vinden zijn nieuw. Je zal merken dat een aantal tips verwijst naar wat oudere blogposts. Maar omdat die blogpost waarschijnlijk gevonden wordt door mensen die andere vragen stellen dan jij op dit moment, is het nog steeds heel zinvol hiernaar door te verwijzen.
Een ander belangrijk ding om te realiseren, is dat je kan lezen over het verhogen van je omzet zoveel je wilt. Zolang je niets doet zal er niets veranderen. Neem jezelf voor om na het lezen van dit artikel minstens één tip te implementeren. En wanneer je dat hebt gedaan, en het werkt, de volgende… en zo langzaam aan tot je jouw winst volgend jaar verdrievoudigd kan zien.
Twaalf tips voor meer conversie met je WooCommerce webwinkel
Begrijp waarom je best verkopende product het best is
De meeste webwinkeliers beginnen hun webwinkel zonder een echt plan. Ze voegen producten toe aan de winkel en zien vervolgens ‘hoe het gaat’.
Maar hoe het ook gaat, één product zal waarschijnlijk veel beter verkopen dan de rest van je producten. En dit éne product is eigenlijk jouw belangrijkste geheim achter het verhogen van je winst.
Want wanneer je begrijpt, waarom dat éne product zoveel beter verkoopt, begrijp je ook, wat je best kopende groep klanten zoekt.
Maak deze groep klanten jouw ‘focus doelgroep’, de doelgroep voor wie jij jouw website eigenlijk hebt ingericht.
Zorg ervoor dat je je in je communicatie tot deze doelgroep richt, en dat de nieuwe producten op je website primair passen binnen de interessegebieden van jouw focus doelgroep.
Experimenteer met de prijs van je beste producten
Soms kan je de omzet of winst verhogen, door te experimenteren met de prijzen van je product. Dit kan zowel de inkoop- of de verkoopprijs zijn.
Om eens een praktijkvoorbeeld te geven. Zoals je waarschijnlijk wel weet, bouw ik niet alleen webshops voor klanten, maar run ik zelf ook 30+ webwinkels op het gebied van T-shirts, sport- en zwemkleding. De meeste van deze kleding is ‘Print on Demand’, dat wil zeggen, dat de shirts bedrukt worden, op het moment dat het product wordt besteld.
Dat is natuurlijk geweldig, omdat ik zo geen voorraad hoef te hebben.
Het nadeel is echter, dat dit een nogal dure druktechniek is.
Wanneer ik een bepaald shirt in grote getale verkoop, dan kan het interessant zijn, om eens te onderzoeken of een bepaalde druktechniek (zeefdruk bijvoorbeeld) niet veel goedkoper zou zijn, als ik ineens 1000 shirts zou bedrukken. Mijn ervaring leert, dat ik deze toch wel verkoop.
Hiermee heb ik de inkoopsprijs per shirt verlaagd, en mijn marge wordt hoger. Mooi! Maar misschien kan ik nog een stap verder gaan.
Stel nu, dat ik van dat specifieke shirt ook de prijs verlaag.
Mijn marge per shirt wordt wel lager, maar als hiermee de verkoop van het aantal shirt stijgt, kan de uiteindelijke winst veel hoger worden.
Begrijp waarom je beste product categorie ‘het best’ is.
Je best verkopende product is natuurlijk een mooi gegeven, maar je best verkopende categorie kan nog veel belangrijker zijn. Dit is namelijk een grotere groep producten die op een bepaald moment ‘goed ligt’ op de markt.
Wanneer je begrijpt waarom -en wanneer- deze categorie goed ligt, dan kan je jouw omzet aanzienlijk verhogen.
Laten we weer eens een voorbeeld uit de praktijk nemen.
In juli en augustus 2018 merkte ik dat één groep producten het bijzonder goed deed. Namelijk de zogenaamde ‘crop shirts’ voor vrouwen. De reden waarom deze producten het goed deden leek ook aardig voor de hand te liggen. In de VS, waar ik mijn marketing inspanningen op concentreer, was een hittegolf en met name in de ‘beach states’ werden deze crop shirts als gekken verkocht.
En dat zonder dat ik iets extra’s gedaan had voor de marketing van specifiek deze producten.
Dit jaar heb ik via Facebook een advertentiecampagne speciaal gericht op deze staten, en speciaal op deze ‘beachware’. Bovendien heb ik aan het assortiment nog bikini’s en badpakken toegevoegd. En het resultaat laat zich raden. In dezelfde staten heb ik met iets meer inspanning top op heden (op het moment dat ik dit schrijf is het half juli) voor net zoveel verkocht als in de maanden juli en augustus vorig jaar.
Door meer producten toe te voegen aan de mogelijke doelgroep en meer te doen aan marketing, kon ik dit jaar de toch al goede verkoop werkelijk enorm omhoog brengen.
(Onder)ken je doelgroep
Op het moment dat je je website op ging zetten, had je als het goed is een doelgroep. Toen je ging adverteren had je dat hopelijk ook.
Maar jouw beoogde doelgroep is niet per sé ook de doelgroep die ook daadwerkelijk koopt.
Doe regelmatig onderzoek naar degenen die kopen via je website. Bronnen als Google Analytics (als je deze koppelt aan je Google Ads account) en Facebook Ads kunnen waardevolle bronnen van informatie opleveren, maar er is geen informatiebron zo belangrijk als je klant zelf.
Benader je doelgroep af en toe met vragen die er toe doen om je doelgroep nog beter aan te scherpen. Hoe je dit aanpakt kan je in dit artikel over enquêtes in WordPress lezen.
Verbreedt je beste producten en categorieën
Verkoopt een product of een categorie goed? Zorg dan, dat je meer varianten op dit product of deze categorie krijgt. Om maar meteen weer een t-shirt voorbeeld te gebruiken: Wanneer je merkt, dat een bepaald shirt goed verkoopt, dan kan het een goed idee zijn, om hetzelfde product op verschillende manieren ‘aan de man’ te brengen.
Een heel aardige is mijn T-Shirt ‘Dogs are my Favorite Kind of People‘. Dit T-Shirt is in het begin van Wear2Care echt de absolute verkooptopper geweest. Wat ik dus heb gedaan, is dit shirt ook beschikbaar gemaakt voor katten– en paardenliefhebbers.
En wanneer we toch meerdere versies van het product maken, waarom ook niet gelijk als tank tops, hoodies en sweatshirts?
Overbrug de afstand tussen ‘virtueel’ en ‘echt’
Dit is mogelijk het moeilijkst om te doen. Wanneer iemand jouw webwinkel bezoekt, dan kan hij het product niet zien. Hij kan het niet in handen nemen en uitproberen. Je moet jouw bezoeker echter het gevoel geven, dat hij dit toch wel kan.
Dit kan je op een aantal manieren doen.
De eerste manier is natuurlijk door een killer omschrijving aan je product te geven. En hoe je dat doet, lees je in een al wat ouder -maar nog steeds waardevol- blogartikel van mijn hand. De tweede manier is door te zorgen voor geweldige foto’s. Een aantal tips hiervoor lees je in dit, wat recenter blogartikel, maar de beste manier is waarschijnlijk wel deel te nemen aan de workshop productfotografie.
Geef advies over de producten die je verkoopt
Aan het moment waarop een klant iets wil kopen gaat vaak een oriëntatie fase vooraf. Op het moment dat de klant jou al vindt in deze fase maak je een veel grotere kans, dat je uiteindelijk het product aan hem zal leveren.
Blog dus regelmatig over de producten die je verkoopt en verwijs vanuit die blogposts ook naar die producten. Meer achtergrondinformatie vind je in dit artikel.
Maak gebruik van remarketing / retargetting
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar maak gebruik van remarketing / retargetting. Wat is dat ook al weer? Even heel in het kort, beide termen hebben effectief dezelfde betekenis, er is dus geen wezenlijk verschil tussen. Vandaar dat ik verder de term ‘remarketing’ zal gebruiken. Het is het opnieuw onder de aandacht brengen van je producten aan mensen die eerder jouw site al bezocht hebben. Dit doe je door middel van Google Ads of Facebook ads. Hebben mensen al eerder van je gekocht, dan kan je via de eCommerce Automation van je marketing mail programma (zoals MailChimp of ActiveCampaign) deze producten onder de aandacht brengen. Het grote verschil tussen een ‘remarketing’ email en een ‘gewone’ email aan jouw lijst, is dat bij remarketing de ontvangers een mail krijgen gebaseerd op een product wat ze recent gekocht of bezocht hebben. En afhankelijk van het type van je product kan de impact van remarketing enorm zijn. Met mijn T-Shirt winkels verdubbel ik de omzet door gebruik te maken van remarketing technieken. Meer informatie over remarketing.
Verzamel email adressen
Mensen kopen normaliter niet bij het eerste bezoek aan je site. En mensen bezoeken binnen één dag zoveel sites, dat de kans groot is, dat ze je site al snel weer vergeten. Remarketing en retargeting via Facebook Ads of Google Ads is een prima manier om jezelf weer onder hun aandacht te brengen, maar deze strategieën kosten geld. Wat niets kost is wanneer je bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Biedt een extra korting aan bij een eerste aankoop wanneer je bezoekers zich inschrijven en schroom vooral niet, om dit via een pop up onder de aandacht van je bezoekers te brengen.Parallel aan het implementeren van een mogelijkheid om in te schrijven voor een nieuwsbrief, kan het een goed idee zijn om je bezoeker ook de mogelijkheid te geven zich te abonneren op browserberichten.
Verhoog je Average Order Value
Een feitelijk vrij voor de hand liggende tip, maar ook dit is één van die dingen die weinig webwinkeliers daadwerkelijk implementeren. Zorg ervoor, dat je klant gemiddeld meer koopt op je site. Het is namelijk veel makkelijker om iemand te laten kopen op het moment, dat hij toch al bezig is ‘producten in de winkelwagen te laden’, dan wanneer hij inmiddels de site al weer heeft verlaten. Hoe je de AOV kan verhogen lees je onder meer in dit blogartikel. En nu we het er toch over hebben, het kan ook beslist geen kwaad ook je andere Key Performance Indicators te leren kennen.
Implementeer een groei strategie
Wat is er mooier dan klanten die jouw webwinkel onder de aandacht van andere potentiële klanten brengen?
Er zijn natuurlijk vele formele en informele manieren waarop dit kan gebeuren, maar ik wil een drietal de revue laten passeren.
Productrecensies
Streef er naar om productrecensies van je klanten te krijgen. Een koper die een product aanbeveelt is zoveel meer waardevol dan de beste salesteksten die je kan schrijven. Hoe je dit het best kan doen lees je in deze blogpost.
Wishlists
Een andere goede manier is door het implementeren van een zogenaamde ‘wishlist‘ in de winkel. Je bezoeker kan een ‘lijstje’ maken van favoriete producten en dit mailen aan vrienden en bekenden, bijvoorbeeld rond een verjaardag.
Affiliate programma
En de derde manier is jouw klant te laten verdienen aan jouw webwinkel door hem te betalen per verwezen koper. Hoe dit allemaal werkt, lees je hier.
Laat je informeren!
En de belangrijkste manier waarop je meer omzet kan maken met behulp van je webshop is door te zorgen, dat je constant op de hoogte blijft. Dan kan je bijvoorbeeld doen door je te abonneren op de nieuwsbrief van WordXPression, je aan te melden voor browserberichten door op de rode bel links onder in het scherm te klikken of door gewoon regelmatig de blogberichten over WooCommerce of eCommerce in zijn algemeenheid te lezen.Wil je nog een stap verder gaan, overweeg dan ook eens om de training ‘eCommerce Seriously’ of ‘WooCommerce – In Detail’ te volgen.