De grootste fouten die dropshippers maken, kan jij voorkomen!
Dropshipping lijkt een lucratieve business te zijn, wanneer je de verhalen op het Internet mag geloven. Toch is -geheel terecht- het afgelopen jaar dropshipping op een heel negatieve manier in de publiciteit gekomen. De reden daarvan? Veel mensen stappen geheel onvoorbereid in de hele dropshipping business, nadat ze -voor veel geld- van één of andere Goeroe te horen hebben gekregen ‘hoe je makkelijk geld kan verdienen’.
Ze maakten één -of zelfs meerdere- grote fouten zoals hieronder beschreven.
1. Onbekendheid met het product
Dropshipping lijkt zo makkelijk. Maar één van de grootste fouten die dropshippers maken is toch wel, dat ze het zich te makkelijk voorstellen. Je hebt een aantal producten, die zet je op je site en op het moment, dat iemand interesse heeft, geef je een bericht door aan de verkopende partij, dat het product moet worden verzonden. De klant betaalt jou, jij betaalt de verzender. Je kan dus producten aanbieden die je zelf nooit in handen hebt gekregen.
Dat wil dus ook zeggen, dat je producten kan verkopen, waarvan je zelf geen idee hebt wat de kwaliteit van het product is. En dat is dus één van de dingen die zo vaak fout gaan met betrekking tot dropshipping. Eén van de populaire vormen van dropshipping -en dat is precies waarop de negatieve berichtgeving zich concentreerde- was de dropshipping vanuit China. Behoorlijk wat van de aangeboden producten via AliExpress of andere Chinese dropshipping platforms zijn namelijk van erbarmelijke kwaliteit.
Maar ook uit andere werelddelen kan dat het geval zijn. Zelf verkoop ik -onder meer- T-shirts. Van alle shirts (en andere kleding) die ik verkoop heb ik minimaal één proefexemplaar besteld. En sommige shirts zijn van zodanig slechte kwaliteit, dat ik er niet over peins om dit in mijn shops te verkopen.
Voor je een product verkoopt, bestel het eerst zelf. Is het kleding, trek het aan, was het een aantal keren. En besluit dan pas, of je het wel of niet wilt gaan verkopen.
Ja. Dat is een investering. Het verhaal van ‘beginnen met een online winkel zonder een cent te investeren’ is dus zeer zeker niet waar. Maar op de lange termijn is het een investering die de moeite waard is, want producten terugsturen kost ook geld!
2. Onbekendheid met de geldende regels
Je kan niet zomaar overal dezelfde producten verkopen. Een aardig voorbeeld is opnieuw AliExpress. China neemt het niet zo nauw met de regels. Het kost je daar geen enkele moeite om Disney of Star Wars artikelen te kopen. Helaas kan je die niet zomaar in Europa verkopen, omdat er auteursrechten van toepassing zijn op alle Disney, Star Wars en oneindig veel andere herkenbare figuren.
Met name Disney (ook de eigenaar van de auteursrechten op Star Wars en Marvel figuren) ‘jaagt’ letterlijk op inbreuk op auteursrechten. Het verkopen van een ‘Kleine Zeemeermin’ pyjama, een ‘spiderman pak’ voor je kind of een replica van de Millennium Falcon zou je zomaar een grote boete op kunnen leveren.
Het wordt nog erger met elektrische apparatuur. Die moet namelijk voldoen aan de in Europa geldende veiligheidsnormen. En hoewel veel ‘spul uit China’ wel de nodige veiligheidskeurmerken op de doos heeft staan, wil dat niet zeggen, dat het ook aan de normen voldoet. Vliegt de brood toaster van jouw klant spontaan in brand, dan ben jij als verkoper verantwoordelijk, als het apparaat niet voldoet aan de wettelijke eisen.
3. De verkeerde regio
Standaard een andere regio kiezen
Een andere fout die je kan maken, is te kiezen voor de verkeerde regio. Dat doe je eigenlijk al per definitie wanneer je goederen vanuit China wilt versturen.
Om onze markten te beschermen hebben verschillende landen en collectieven van landen ‘belastingmuren’ om zich heen getrokken. Wanneer een klant een product bij je bestelt, dan verwacht hij -wanneer je site in het Nederlands is en er een Nederlands contactadres op de site staat- dat de producten vanuit Nederland worden verzonden. Met andere woorden, dat er geen extra kosten bijkomen, behalve misschien de verzendkosten.
Wordt er echter een pakketje uit China naar Nederland verzonden, dan komen daar extra kosten bij, namelijk de BTW en de invoerrechten. Op zich is dat geen krankzinnig groot bedrag, maar wanneer de inklaringsdocumenten niet in orde zijn (en geloof me, dat zijn ze vaker niet dan wel, vanuit China) dan zorgt de vervoerder (PostNL, DHL, UPS en andere) voor die documenten. Daar brengen ze heel terecht kosten voor in rekening, die aan de ontvanger worden doorberekend!
Stel je voor, dat je net een spiderman voor je zoon of dochter hebt gekocht voor 20 euro. Netjes online afgerekend, maar wanneer het pakket wordt afgeleverd je nogmaals 25 euro mag betalen? Daar word je als klant toch ook niet vrolijk van?
Hetzelfde kan je overkomen, wanneer je producten vanuit de VS betrekt om in Europa te verkopen, of omgekeerd.
Zorg dus altijd, dat je klant weet waar het product vandaan komt. Wanneer je bijvoorbeeld op je site duidelijk maakt dat producten vanuit de VS worden verzonden, weet een Nederlandse klant, dat hij extra kosten mag verwachten.
Een te klein gebied
Een andere fout die veel gemaakt wordt, is dat je een veel te klein werkgebied kiest. In Nederland en België wonen bij elkaar zo’n 23 miljoen mensen die Nederlands spreken. Richt jij je met je product op de Nederlands sprekende markt, dan heb je dus maximaal zo’n 23 miljoen potentiële klanten te pakken. Dat is iets meer dan het inwonersaantal van de staat New York. Hier kun je er meer over lezen.
Denk groot! Omdat de producten alleen maar van de verzender naar de koper hoeven te reizen, is waar jij op de wereld bent niet van belang! Kies je dropshipping providers in dezelfde belastingzone als je klanten om invoerrechten en andere onplezierigheden te voorkomen. Maar richt je wel op een zo groot mogelijk werkgebied binnen die zone.
4. Geen specialisatie / niche
Hoewel dit een van de fouten is die dropshippers maken, is het niet exclusief een fout die door veel dropshippers wordt gemaakt. Ook reguliere webwinkeliers.
Overdonder je potentiële kopers niet met een groot aantal verschillende producten, maar bied juist een winkel aan, waar je overzichtelijk producten rond één specifiek onderwerk kan vinden.
Het handigst hierbij is niet uit te gaan van een specifiek product, maar van een doelgroep waaraan je specifieke producten zou willen verkopen. Laat ik hondenbezitters als voorbeeld nemen. Of wacht… nee, nog specifieker, de bezitters van een specifiek hondenras. Laten we voor het gemak de Mechelse herder kiezen.
Nu kan ik in mijn shop allerlei huisdierproducten voor specifiek Mechelse herders aanbieden. Halsbanden, riemen, wandeltuigjes, manden, voeding. Ik zou via POD design ook T-Shirts, mokken en andere zaken aan het aanbod toe kunnen voegen.
Waarschijnlijk zou ik mijn producten moeten betrekken van verschillende dropshipping providers, maar aan de kant van de consument bied ik eigenlijk alles aan, wat de bezitter van een Mechelse herder nodig heeft.
En als het idee aanslaat… waarom zou ik niet hetzelfde voor Golden Retrievers of Labradoodles doen?
5. Slecht site design / slechte foto’s.
Eén van de andere fouten die dropshippers maken is een slecht site design of slechte foto’s.
Slechte foto’s is vaak het gevolg van ‘de producten niet gezien hebben’. Jouw leverancier stelt foto’s beschikbaar, maar hebben niet de kwaliteit die je nodig zou hebben. Nog een goede reden om zelf de producten ook te bestellen en zelf voor je foto’s te zorgen. In mijn blogpost over productfotografie vertel ik hier meer over.
Voor wat ‘slecht side design’ betreft, is mijn belangrijkste aanbeveling het vooral simpel te houden.
- Eenvoudige navigatie
- Een homepage die je direct ‘op weg helpt’
- Weinig afleiding
- Duidelijke fotografie
Een aardig voorbeeld van een eenvoudig ontwerp, wat het behoorlijk goed doet als shop vind je hier.
6. Geen idee met betrekking tot marketing
Vaak is het zo, dat iemand met dropshipping begint met het idee dat producten die je online zet, zichzelf gaan verkopen. Helaas! Dat is niet zo. Je zal er zelf behoorlijk wat tijd en geld (adverteren) in moeten steken. Maar goede marketing begint vooral met het onderzoek naar wat je wilt verkopen en aan wie. En jij hebt geluk, dat ik daar een vrij uitgebreid artikel over heb geschreven.
Over de marketing wanneer je eenmaal de producten hebt, kan je op de WordXPression site wel heel veel nuttige informatie vinden onder de categorie ‘Marketing‘.
7. Geen geduld
Veel aspirant dropshippers zijn mensen die hopen snel rijk te worden. Dat is ongeveer even realistisch als te hopen ‘snel gitaar als Carlos Santana’ te leren spelen of ‘snel te leren voetballen als een topvoetballer’.
Ook dropshippen leer je met vallen en opstaan. Ik heb zelf tientallen t-shirt winkeltjes op het Internet. Sommige deden het gelijk goed, andere wat minder… en weer andere lukten helemaal niet.
Het belangrijkst is dat je leert van je fouten.
Maar hoe dan ook, je zal tijd en geld moeten investeren om daadwerkelijke resultaten te bereiken. Het hebben van een website met producten is onvoldoende.
Een aantal tips om het werk wat makkelijker te maken :
- Investeer niet teveel. Neem een eenvoudig thema wat je weinig kost, een goede, maar niet te dure hosting provider en weinig betaalde plugins.
- Systematiseer je ‘sitebouw’. Hetzelfde ontwerp kan je voor meerdere sites gebruiken. Wanneer je met Elementor werkt, is het mogelijk je ontwerp te exporteren en te importeren naar een andere site. Dat kan een heel efficiente manier zijn, wanneer je wel iets onderling verschil in de sites wil hebben.
- Heb je twee ideeën en je weet niet welke het beste is? Voer ze allebei uit!
Doe dit alleen, indien beide ideeën werkelijk ver uit elkaar liggen. Bijvoorbeeld ‘Mechelse herder’ aan de ene kant ‘sportartikelen voor basketballers’ aan de andere kant. Liggen ze vlak bij elkaar (‘Mechelse herder’ en ‘labrador’ bijvoorbeeld), voer idee 2 pas uit, wanneer idee 1 een succes is gebleken). - Heb je wel alle marketing geprobeerd, en heb je na 6 maanden nog niets verkocht? Stop met de shop! Dit wil niet zeggen, dat je geen andere shop rond een ander thema zou moeten proberen.
Begin van dit jaar had ik in totaal 36 shops rond t-shirts en sportkleding. Sommige onderwerpen liepen goed, andere totaal niet. Het bijhouden van de sites kost mij wel tijd. Ik heb dus in de eerste maanden van 2021 12 winkels ‘de nek omgedraaid’.
Meer weten over dropshipping?
Heb je zin gekregen om verder te leren hoe dropshipping wel succes kan hebben? Schrijf je dan in voor de cursus ‘Dropshipping zonder een woord Chinees‘.