Listbuilding met WordPress : The money is in the list…
De lezers van mijn mailinglijst weten het al, ik organiseer regelmatig zogenaamde ‘hangouts’ op het Internet, waar in een klein groepje bepaalde onderwerpen die direct of indirect met jouw WordPress site te maken hebben worden besproken. En een heel populair onderwerp is het zogenaamde ‘Listbuilding met WordPress’, want veel mensen hebben hier eigenlijk weinig kaas van gegeten. En dat terwijl dit zo enorm belangrijk is voor het succes van je onderneming. Want vandaag de dag op het Internet geldt een keiharde wet : ‘Als je geen lijst hebt, tel je niet echt mee‘. Want als jij een ondernemer bent en je omzet wilt hebben uit je website, dan is er maar één manier om dit ook daadwerkelijk te realiseren: Zorgen dat je bezoekers krijgt en -nog belangrijker- zorgen, dat je bezoekers ook terugkomen.
In mijn gratis boekje ‘Verleid je Klant’ krijg je een stap voor stap handleiding hoe je ervoor kunt zorgen, dat jouw bezoekers terugkerende bezoekers worden, en je terugkerende bezoekers klanten worden. De eerste stap in dit proces is echter het verkrijgen van het email adres en je potentiële klant regelmatig op de hoogte blijven houden van jouw activiteiten. En als je niet snapt, wat ik bedoel… controleer je inbox maar eens en lees al die mailtjes van WordXPression er nog eens op na!
Nog niet zo lang geleden had ik hier een klant voor een WordPress XPress website. Ze vroeg zich af, of het wekelijks mailen van de mensen op je lijst niet ‘opdringerig’ overkomt. Uit ervaring weet ik, dat zij niet de enige is, die met deze twijfels rondloopt. Als je echter gebruik maakt van een ‘Autoresponder’ als AWeber of MailChimp, heeft de ontvanger altijd de mogelijkheid zich uit te schrijven!
Sommige mensen trekken het zich persoonlijk aan, als je je uitschrijft voor een mailinglijst. Dit is onzin. Het uitschrijven is geen persoonlijke afwijzing, maar geeft aan, dat de persoon zich niet tot jouw potentiele klanten rekent! Nog niet zo gek lang geleden schreef ik me uit voor iemand zijn nieuwsbrief. Enkele dagen later verzond ik een verzoek op LinkedIn om te linken. De reactie die ik terugkreeg was bijzonder: Een afwijzing met de reactie ‘Ik begrijp jou niet, je schrijft je uit voor mijn nieuwsbrief en hebt daarna wel het lef om mijn mij te connecten… wat wil je nu?’ Deze persoon zag duidelijk mijn uitschrijving als een persoonlijke afwijzing.
Je wilt mensen op je mailinglijst, die interesse hebben voor jouw product. Je zit dus helemaal niet te wachten op vrienden, kennissen, ooms, tantes, buren en andere mensen die uit een sociale verplichting jouw nieuwsbrief ontvangen. En wanneer iemand zich weer uitschrijft, is dat omdat hij of zij niet meer geïnteresseerd is. Misschien heeft hij jouw product al bij een ander afgenomen of is de interesse in je product in zijn algemeenheid verdwenen.
Mensen die wel op je mailinglijst blijven staan, daar mag je best wat extra’s voor doen. Zoals een hangout over listbuilding (die alleen via mijn mailinglijst wordt aangekondigd, heb je interesse, vraag het boekje ‘Verleid je Klant aan‘ en schrijf je op deze manier in), of kortingen die alleen voor de mensen op mijn site zijn… Gewoon om ze te laten weten, dat je blij bent, dat ze er zijn!
De mensen die wel op mijn lijst staan, hebben op de dag, dat deze blogpost is geschreven een leuke aanbieding ontvangen. Als je niet op mijn lijst staat, heb je deze gemist. Heb je interesse in WordPress, ben jij ondernemer en wil jij graag op de hoogte worden gehouden over WordPress, schrijf je alsnog in… je mag deze aanbieding hebben gemist, maar er volgen er zeker meer…