Meer mensen op je mailinglijst!

Je mailinglijst, hoe laat je die groeien?

Search Engine Optimization (SEO)In mijn gratis e-boek ‘Verleid je Klant’ vertel ik je hoe belangrijk het is om een mailinglijst op te bouwen. Maar hoe zorg je er voor, dat er ook daadwerkelijk mensen -uitgezonderd van vrienden, bekenden en bestaande klanten- op deze lijst komen te staan? Natuurlijk gaan we uit van het ‘Eerst gratis geven’ principe: Je geeft een gratis online cadeautje -een e-boek, videotraining of een geluidsopname- weg in ruil voor een email adres. Anders is er geen enkele reden voor jouw potentiële klant om in te schrijven voor je nieuwsbrief. Een veld met ‘Schrijf je hier in voor mijn gratis nieuwsbrief’ is niet erg efficiënt. Maar zelfs als je dat gratis geschenk hebt en zelfs als het het meest waardevolle geschenk is wat er voor (geen) geld te koop is, hoe zorg je er voor, dat de wereld hier van hoort?

Eigenlijk is dit vrij eenvoudig: Je vertelt het. Wat je dus beslist niet moet doen is wachten tot mensen per toeval op jouw site komen en eigenlijk min of meer onverwacht zich inschrijven voor jouw gratis e-boek en de nieuwsbrief. Dit lijkt vanzelf sprekend maar ik hoor nogal eens van mensen die denken dat simpel het hebben van een gratis e-boek voldoende is om succes te hebben.

Maar hoe vertel je het? Je wilt natuurlijk mensen niet oneindig lopen spammen! Dat was juist de reden dat je besloten had het allemaal netjes via een ‘opt in’ procedure te gaan doen. Hieronder volgt een aantal tips met betrekking tot de manier waarop jij kunt communiceren dat je een gratis e-boek aanbied:

  • Er zijn sites voor gratis e-boeken! Google maar eens op ‘gratis e-boek downloaden’. Dan kom je tientallen sites tegen, waar je jouw gratis e-boek ‘aan kunt bieden’. Hier kom je twee soorten sites tegen: De ene soort verwacht dat je het gratis e-boek upload op de site. Deze moet je niet hebben, omdat iemand die hier een e-boek download nooit op jouw lijst komt te staan. Het andere type site verwacht dat jij linkt naar de pagina waarvandaan je e-boek gedownload kan worden. En natuurlijk linken we naar onze opt-in pagina.
  • Gebruik het in de ondertekening van je email! Neem in de standaard ondertekening van je email een zinnetje op ‘Download mijn gratis e-boek [titel]’ plus een link naar je downloadpagina.
  • Gebruik het in de ondertekening in relevante fora! Zodra je e-boek online is zoek je op de volgende term ‘forum [onderwerp waar mijn doelgroep in geïnteresseerd is]. Gaat jouw e-boek bijvoorbeeld over afslanken, zoek je op ‘forum afslanken’. Vervolgens kijk je of het forum ‘leeft’. Hoe lang is het geleden dat er een nieuw bericht is geplaatst? Als het langer dan een dag geleden is, ga je door naar het volgende forum. Is er recenter wat gepost, kijk dan wat de sfeer in het forum is. Sommige fora zijn regelrechte hanengevechten, waar mensen het belangrijker vinden zichzelf te profileren, dan anderen te helpen. Is de sfeer goed, registreer je voor het forum. Nu volgt de volgende stap: De meeste fora staan het toe een zogenaamde ‘signature’ of een ondertekening te gebruiken. Dit vind je bij je profielinstellingen. Hier voeg je nu de ondertekening aan toe:
    Jan Jansen
    Schrijver van het gratis e-boek ‘Slank in 60 stappen’Wat je nu gaat doen is zoeken in het fora naar vragen om informatie van mensen die mogelijk in jouw onderwerp geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Wanneer jouw afslank methode bijvoorbeeld afvallen zonder dieet in zou houden, ga je op zoek naar vragen van mensen die moeite blijken te hebben met het volgen van een dieet.
    Je beantwoord hun vraag, maar zonder naar je e-boek te verwijzen. Gebruik echter wel de kennis uit je e-boek.
    Jouw antwoord zal niet alleen door de steller van de vraag, maar ook door andere geïnteresseerden gelezen worden. Mensen worden nieuwsgierig en voila… de eerste downloaders van je e-boek melden zich al.
    De kracht van een dergelijk forum is ook, dat dit viraal werkt: Als meneer x jouw boek heeft gelezen en enthousiast 20 kg is afgevallen, zal hij in hetzelfde forum waarschijnlijk direct naar jouw boek verwijzen. En wat is een krachtigere verwijzing, dan die van een enthousiast lezer!
  • Vertel het aan nieuwe Social Media contacten. Wanneer je met mij linkt op linked in, krijg je een standaard bericht :
    Beste ‘jouwnaam’,
    Bedankt voor je link verzoek. Graag maak ik gebruik van de gelegenheid je te wijzen op mijn gratis e-boek ‘Verleid je Klant’ wat je kunt downloaden van…
    Dit werkt natuurlijk alleen in B2B contacten… maar het werkt!
  • Maak het duidelijk op je website. Het verbaasd me hoe moeilijk het op sommige websites is om de opt-in pagina te vinden. Als je goed kijkt op mijn site, zie je dat er diverse plaatsen zijn, waar ik het noem: In het menu, in de sitebar en… in vrijwel iedere blogpost noem ik minimaal eenmaal ‘Verleid je Klant’ met een link naar de opt-in pagina die … verbazingwekkend, toevallig ook de homepage is.

Natuurlijk zijn er nog meer tips om aandacht aan je gratis e-boek te geven en wanneer jij hieronder jouw tips in het commentaarveld schrijft wordt dit zeker gewaardeerd.

Bovenstaande tips zullen je zeker helpen om meer mensen op je mailinglijst te krijgen. Hoe je deze mailinglijst ook om kan zetten in klinkende munt

 

 

 

 

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.