Automatische sales funnels met CartFlows
Enkele dagen geleden heb ik het gehad over sales funnels… en hoe dit niet (direct) ondersteund wordt door WooCommerce.
WordPress zou WordPress echter niet zijn, indien ook hier niet een plugin voor zou zijn… en die is er inderdaad.
CartFlows is een plugin die -met WooCommerce als achtergrond voor een ‘payment processor’ – het mogelijk maakt om op effectieve wijze sales funnels in je WordPress site te implementeren.
Maar voor we kijken hoe CartFlows dat doet, is het goed om eerst stil te staan bij een voorbeeld van een sales funnel.
e-Boek plus training verkopen
Stel, je hebt een e-boek geschreven en een training ontwikkeld. In mijn vorige artikel heb ik je al beschreven, hoe je met behulp van email doelgericht gerelateerde producten onder de aandacht van een koper kan brengen.
Het nadeel van een dergelijke mailing is echter, dat het aantal mensen wat de mail zal openen beperkt is.
Mijn ervaring met de WordXPression nieuwsbrief, is dat gemiddeld 25% van de abonnees hem opent. Mijn ervaring met de aanbiedingen die automatisch door mijn T-Shirt sites worden verzonden, is dat dit percentage nog lager ligt. 17%.
Het liefst zou je echter je aanbieding aan iedere koper van je product willen laten zien. Prima, waarom doe je dit dan niet?
Stel. Op je website heb je een verkooppagina voor je e-boek. Wanneer je maar één product hebt om aan te bieden, is het installeren van WooCommerce natuurlijk overkill. Daarom zorgen we ervoor, dat we meerdere producten hebben om aan te bieden!
In ons voorbeeld is dat bijvoorbeeld een online videotraining. En een derde product wat je aanbiedt is een live training.
De truc is alleen, dat we dit niet aan de voorkant doen. We houden de andere producten ‘verborgen’. Alleen het e-boek is direct zichtbaar.
De front end
In de wereld van de marketing wordt dit jouw ‘Front End’ product genoemd. Het is het product waar de koper direct toegang toe heeft. Op het moment dat hij dit product gekocht heeft, of op het punt staat dit te kopen, dan krijgt hij een tweede product aangeboden. Jouw online training bijvoorbeeld. Dit tweede product wordt vaak de ‘back end’, de ‘upsell’ of de ‘one time offer’ genoemd.
De back end
Natuurlijk zal degene die jouw e-boek wilde kopen, alleen geïnteresseerd zijn in dit tweede product als dit tweede product voldoet aan twee voorwaarden. En een derde voorwaarde verhoogt de kans nog meer!
- Het product is gerelateerd aan het eerste product, de front end. Wanneer je bijvoorbeeld een e-boek over het fokken van kanaries aanbiedt, en als ‘back end’ een cursus Photoshop, dan heb je weinig kans op conversie. Maar wanneer je bijvoorbeeld een kookboek aanbiedt, en als upsell een complete kookcursus met 30 andere recepten, dan zijn je kansen natuurlijk veel beter.
- Het product moet duidelijk voordeliger zijn, dan wanneer het apart gekocht zou worden.
Biedt dus geen 5% korting aan… dat geeft je klant absoluut niet het gevoel, dat het een nu-of-nooit aanbieding is. In het bijzonder met digitale producten: Bedenk dat je geen ‘productiekosten’ hebt. Iedere verkoop is er één extra. Schroom beslist niet om hier een fikse korting van 50% of meer aan te bieden. - Geef bij de upsell een gratis bonus. Om bij onze kookcursus te blijven, als je ooit een tweede kookboek heb geschreven, biedt dat ook aan als gratis extra!
Onder aan de pagina komt een tweetal keuzes. Groot en nadrukkelijk een knop waarmee iemand aan kan geven, dat hij inderdaad gebruik wil maken van deze aanbieding en wat kleiner en minder nadrukkelijk de keuze om dit niet te doen.
In beide gevallen, ga je door naar de checkout pagina om af te rekenen.
Of, uitgetekend in een plaatje (gebruikt met de welwillende toestemming van de makers van CartFlows):
Of even de stappen beschreven:
- Je genereert verkeer naar je landingspagina. Dit kan je doen door te adverteren, social media te gebruiken, je mailinglijst aan te schrijven of affiliates in te zetten.
- Op de landingspagina beschrijf je het product op een aantrekkelijke manier. Zie hiervoor ook mijn eerdere blogpost over landingspagina’s.
- Wanneer iemand op de ‘koop nu’ knop klikt, dan gaat hij naar de ‘checkout pagina’ waar hij zijn gegevens invult. Klikt hij op ‘nu betalen’, dan gaat hij niet naar de betalingsprovider, maar naar de volgende stap in het proces waar hij de upsell krijgt aangeboden!
- Hier kiest hij voor ‘doorgaan met het extra product’, of ‘doorgaan zonder het extra product’.
- Na het maken van de keuze wordt hij doorgeleid naar de betalingsprovider en landt hij op de ‘bedankt pagina’.
De procedure uitbreiden
Je kan dit proces natuurlijk uitbreiden met meerdere stappen. Stel je voor, iemand wil niet jouw video-kook-cursus kopen. Je zou na een ‘nee, dank je wel’ heel goed een ander product kunnen laten zien. Bijvoorbeeld alle zes jouw andere kookboeken, voor een sterk gereduceerd tarief. Deze stap in een sales funnel wordt een downsell genoemd. Iemand die de upsell niet wil hebben, bied je een ander product aan, wat meestal minder kost.
Of na de eerste upsell kan je een tweede upsell aanbieden, niet alleen jouw videocursus ‘Indonesisch koken’, maar ook je videocursussen ‘Japans koken’, ‘Thais koken’, ‘Koreaans koken’… en daar doe je ook direct al je kookboeken bij.
Kiest iemand ervoor dit niet te doen, kan je bijvoorbeeld weer de downsell aanbieden van ‘alleen je kookboeken’.
En zo kan je stap voor stap jouw koopprocedure ‘finetunen’ tot het maximum wat op dat moment jouw klant bereid is voor jouw producten te betalen!
En nu, welke rol speelt CartFlows hierin?
Het bovenstaande proces is dan wel zo mooi beschreven, maar wanneer je iets dergelijks wilt implementeren in WooCommerce, dan is dit niet zo makkelijk te doen.
Echter niet zo gek lang geleden liep ik geheel toevallig tegen een plugin aan, die dit alles wel mogelijk maakt. Namelijk CartFlows.
CartFlows is een plugin waarmee je ‘Upsell flows’ kan maken. En op een heel makkelijke manier.
Het aardige van CartFlows is bovendien, dat er enige mate van integratie is met Elementor, Thrive Architect, Beaver Builder en Divi. Bovendien zit vergaande ondersteuning van Gutenberg in de planning.
De basis: De flow
Aan de basis van het proces staat de ‘Flow’. Een flow is een serie pagina’s die in een bepaalde volgorde doorlopen worden. Het begint altijd bij de landingspagina.
Of eigenlijk een stap eerder… met je winkel. Want eerst zal je jouw producten in de WooCommerce winkel in moeten voeren.
Aan deze landingspagina wijs je de producten toe die in de winkelpagina geplaatst moeten worden, wanneer iemand kiest voor het kopen van het product.
Daarna kom je op de check out pagina. Het aardige is, dat je op deze pagina ook ‘order bump’ kan plaatsen, of in gewoon Nederlands, je kan hier een extra aanbieding aan toevoegen. Dus bijvoorbeeld… wanneer iemand een camera zou kopen, zou je hier -direct selecteerbaar- aan toe kunnen voegen : ‘Maar vergeet je geen cameratas’ met een voorstel voor een passende tas.
Zodra de checkout is gedaan, komen de upsell en downsell pagina’s. Daarvan kan je er net zoveel maken als je wilt en deze ‘aan elkaar verbinden’. Aan iedere pagina ken je opnieuw één of meerdere producten toe die bij het maken van de keuze in de winkelwagen worden geplaatst.
En uiteindelijk, helemaal aan het einde van het proces, kom je op de ‘bedankt pagina’.
De pagina opmaak
CartFlows komt standaard met een aantal pagina layouts voor de verschillende soorten pagina’s die er in de flow gebruikt worden. En dat voor Elementor, Beaver Builder, Thrives Architect en Divi. Het aardige van deze ‘voorgebakken templates’, is dat alle knoppen al de juiste URL’s bevatten om naar de volgende pagina’s door te gaan.
Persoonlijk was ik echter niet zo gecharmeerd van de meegeleverde templates. Maar dat is een kwestie van smaak. Wanneer je ervoor kiest om zelf je templates te bouwen met een bepaalde page builder -en je kan werkelijk iedere page builder hier gebruiken- dan zal je wat meer ‘handwerk’ moeten doen door de URL’s te kopiëren naar de specifieke buttons. Gelukkig staan deze URL’s wel aangegeven in de ‘step’ van die specifieke flow. Het is dus een kwestie van knippen en plakken.
Statistics
Natuurlijk wil je ook weten hoe jouw sales funnel presteert.
- Hoe ver doorlopen de mensen de funnel
- Welke aanbiedingen nemen ze en bij welke haken ze af?
- Hoeveel mensen breken af tijdens het betalingsproces?
Allemaal belangrijke informatie om te bepalen hoe efficiënt je funnels zijn. En ChartFlows levert al deze informatie aan.
Abandoned cart procedure
Ik hoef het je niet te vertellen, want als je mijn blog regelmatig leest, weet je inmiddels al, dat één van de grootste problemen van een webwinkelier de ‘abandoned cart‘ problematiek is.
Het voordeel van het vastleggen van de persoonlijke gegevens in een vroeg stadium, zoals hier gebeurt, is dat je makkelijk in (geautomatiseerd) contact kan treden met de bezoeker, wanneer hij onverhoopt zijn bestelling toch niet afmaakt.
Dat is ook de reden, dat de makers van deze plugin een gratis plugin aanbieden die naadloos integreert met CartFlows en waarmee na het verlaten van de winkelwagen een ‘abandoned cart’ mail sequence opgestart zal worden.
Productvariaties
Ik zag al snel een aantal leuke toepassingsgebieden voor mijn eigen shops. Maar… al mijn producten zijn variabele producten… shirts in verschillende maten en kleuren. Hoe gaat deze plugin hier eigenlijk mee om?
Geweldig! Ik kan wanneer ik een variabel product toevoeg, aangeven of ik een specifieke variant wil verkopen, of dat ik de klant wil laten kiezen welke varianten hij wil hebben.
Perfect!
Niet alleen voor webwinkels
Ondanks dat WooCommerce nodig is als ‘achterkant’ voor het verkoopproces is deze plugin absoluut niet uitsluitend geschikt voor webwinkels. Je kan namelijk WooCommerce als het ware ‘onzichtbaar’ op de achtergrond inzetten.
De plugin is dus ook uitermate geschikt wanneer je juist geen webwinkel wilt hebben, maar wel (digitale) producten wilt verkopen.
Conclusie
Deze plugin was voor mij een blijde verrassing. Nu verbaast mij het niet helemaal, dat deze plugin gewoon goed is, omdat de bedenker van de plugin al jaren allerlei plugins reviewt. En aangezien hij heel kritisch is, had ik ook een goed functionerende plugin verwacht.
En dat is het ook.
Het enige kritiekpuntje wat ik hier heb is het wat magere aanbod aan pagina templates wat direct gebruikt kan worden. Staat natuurlijk -vooral voor de Elementor Pro gebruikers- tegenover dat er letterlijk honderden templates voor goede sales- en landingpages voor Elementor bestaan. Bijvoorbeeld als onderdeel van de populaire ‘Envato Elements’ plugin.
Hik! De prijs!
Ok… de plugin heeft nog één groot nadeel. Hij is schreeuwend duur op het moment van schrijven. Met zijn 299 dollar per jaar is het één van de duurste plugins die ik ken.
Er is een gratis versie in de WordPress repository, maar die is zo beperkt in functionaliteit, dat ik deze niet eens serieus wil nemen.
Daar staat tegenover, dat de waarde van deze premium plugin wel heel makkelijk te evalueren is, omdat de opbrengst ook concreet te meten is.
Dat is voor mij ook de reden geweest, dat ik heb besloten deze plugin in te gaan zetten op mijn t-shirt winkels.
Ben jij al een WordXPression klant en heb jij het idee, dat deze plugin een welkome uitbreiding zou zijn voor jouw website of webshop, neem dan even contact op. Inbouw en uitleg van deze plugin kan via de strippenkaart worden geregeld.
Ben je nog geen klant en ben je op zoek naar een nieuwe website, weet dan dat in de WordPress XPress SuperSeller en de WordPress XPress SuperTrainer websites deze plugins al zijn opgenomen en we tijdens de ‘WordPress XPress’ dag jouw eerste sales funnel samen zullen stellen.
Wordt vervolgd…
In het laatste artikel in deze serie, wat over enkele dagen zal verschijnen, laat ik je zien hoe je jouw sales funnels nog efficienter kan maken, door nog meer hierin te automatiseren.
Dit is dus een blogbericht, wat je echt niet wilt missen. En om te voorkomen dat je artikelen mist, kan je je inschrijven voor de nieuwsbrief of je abonneren op pushberichten in de browser. Dat laatste doe je door te klikken op de rode bel die je hier links op de pagina ziet staan!
Een beter betaalbaar alternatief
CartFlows is een behoorlijk prijzige plugin. Ben je op zoek naar een voordeliger alternatief, dan moet je ook zeker deze blogpost eens bekijken.