Sales funnels in WooCommerce (deel 1)

Sales funnels in WooCommerce – Hoe jij je verkoop kan verhogen!

WooCommerce is een krachtige ecommerce plugin. Maar zoals met zoveel webshops, neemt ook WooCommerce een beetje een afwachtende houding ten opzichte van je klant aan. Al het initiatief tot kopen wordt bij de klant zelf gelegd.

Dat kan echter ook heel anders. En in een serie van een aantal blogartikelen wil ik graag eens samen met jou onderzoeken hoe jij door een gerichte strategie te volgen, meer producten aan dezelfde klant kan verkopen.

Upsells, maar dan anders

In de marketing kennen we het fenomeen ‘upsells’. En dezelfde term zal je ook in ecommerce pakketten als WooCommerce, Magento, Prestashop etc. tegenkomen. Ook in Shopify, maar daar is inmiddels het besef ingedaald, dat wat marketeers ‘upsells’ noemen, niet helemaal hetzelfde is als een upsell in een webwinkel.

Maar om te weten, waarom die twee ‘upsells’ niet gelijkwaardig zijn aan elkaar, is het natuurlijk van belang om ook te begrijpen wat we in beide gevallen met een upsell bedoelen.

Upsells in WooCommerce

Wanneer je een product toevoegt aan WooCommerce, dan kan je onder het tabblad ‘linked products’ (gekoppelde producten) de ‘upsells’ en de ‘crosssells’ ingeven. Maar wat is dat eigenlijk?

Sales funnels | Sales funnels in WooCommerce (deel 1)

In webshops worden ‘upsells’ meestal getoond op de productpagina. Het zijn alternatieven voor het getoonde product. Ik heb in eerdere blogposts diverse malen geschreven hoe je dit effectief kan gebruiken.

Een ‘crosssell’ is wat anders. Deze worden normaliter op de check out pagina getoond en tonen producten die je bij de producten die je al in je winkelwagen hebt kan kopen. Stel je bijvoorbeeld voor, dat ik een printer in de winkelwagen heb gedaan. Bij de crosssell zou mij dan bijvoorbeeld inkt voor de printer of papier aangeboden kunnen worden.

Beide methoden zijn bijzonder effectief om de klant over te halen tot een aankoop.

Maar we moeten één belangrijk ding niet vergeten.

We hebben het hier meestal over een klant die op eigen beweging jouw site gevonden heeft. De klant was al klaar om te kopen. Je hoefde hem niet te overtuigen dat hij wilde kopen, je moest hem hooguit overtuigen, dat hij dat bij jou wilde.

De salesfunnel

Een andere benadering om producten online te verkopen is door het inzetten van een salesfunnel, ofwel de ‘verkoop trechter’. Een ‘salesfunnel’ richt zich niet op een groot aanbod van producten, maar eigenlijk op maar een paar producten.

Een tweede uitgangspunt is dat de bezoeker ‘landt’ op een speciaal hiervoor bedoelde pagina. De landingspagina. Ik kan er bijvoorbeeld voor zorgen, dat een bezoeker op de juiste pagina landt, door hierheen te verwijzen via een advertentiecampagne.

Komt iemand op de pagina, dat krijgt hij geen ‘standaard’ webwinkel pagina te zien, maar een pagina die helemaal geoptimaliseerd is voor de marketing. Stap voor stap wordt de bezoeker uitgelegd, waarom hij het product toch echt wil hebben.

Stel nu dat de bezoeker het product koopt. Dan gaat hij -net zoals bij een webwinkel- naar de check out pagina waar hij zijn gegevens invult. Afhankelijk van de voorkeuren / verwachtingen van de koper rekent hij al dan niet al af… en wordt daarna naar een andere pagina gestuurd. Ook deze pagina is helemaal geoptimaliseerd voor de marketing. En er wordt de bezoeker een aanvullend product aangeboden, wat prima past bij het zo juist, of bijna te kopen product.

Bijvoorbeeld, ik ga voor een e-boek, maar in de tweede stap wordt mij een complete video cursus aangeboden. Die kan ik dan al dan niet alsnog kopen. Laten we zeggen, dat ik dit wel doe. Dan zou ik zomaar nog een stap verder kunnen worden gestuurd, en naast de videocursus ook een ticket voor een seminar aangeboden kunnen krijgen (tegen betaling natuurlijk).

Je begrijpt het principe vast wel.

Dit hele proces noemen we een ‘sales funnel’, omdat je eigenlijk jouw klant langzaam door een trechter leidt. Bij iedere stap zal een aantal mensen ‘afvallen’, maar een aantal komt -hopelijk- aan het einde van het proces.

Sales funnels en WooCommerce

Nu kan je iets dergelijks niet in één keer in WooCommerce opzetten. Toch kan je je omzet meer dan verdubbelen wanneer je jouw sales funnels ook in WooCommerce opzet. En daar heb je helemaal geen ingewikkelde plugins voor nodig. Je kan dit namelijk allemaal opzetten in jouw Marketing mail provider, zoals MailChimp of ActiveCampaign.

Hierbij één kanttekening. Je heb in een aantal blogposts van mij gelezen, dat MailChimp de eCommerce automation gratis heeft gemaakt. Helaas zijn ze weer teruggekomen van dat idee. Wanneer je voor 1 juni 2019 al een MailChimp account had, is er niets aan de hand, maar heb je na 1 juni 2019 een MailChimp account genomen, is de eCommerce automation alleen beschikbaar wanneer je er voor betaalt.

In MailChimp en ActiveCampaign kan je aangeven, dat bepaalde mail sequences gestart moeten worden, nadat een bepaald product is gekocht.

En dat is precies hoe we onze sales funnel upsells met behulp van MailChimp / ActiveCampaign en WooCommerce gaan implementeren.

Kies een aantal van je best verkochte producten

Natuurlijk is het waanzin om voor 200 of meer producten -afhankelijk van de grootte van je webshop- aparte sales funnels te gaan implementeren. Je doet dit alleen voor een aantal van je best verkochte producten.

Draai eens een lijstje van je best verkochte producten uit. En probeer eens te bedenken, welke producten die iemand die die producten heeft gekocht nog meer zou willen kopen.

Denk hier niet alleen aan de producten die je al hebt, maar ook aan producten die je eventueel zou kunnen gaan verkopen.

Zoals je misschien weet, verkoop ik T-Shirts op onder andere Wear2Care.com. Stel nu, het blijkt dat onderstaand t-shirt echt als een gek verkoopt

Sales funnels | Sales funnels in WooCommerce (deel 1)
Be a unicorn shirt

Wat let mij, om een tweede kledingstuk, een hoodie bijvoorbeeld met exact dezelfde print te maken, en mijn kopers na enkele weken een geautomatiseerde mail te sturen, dat hun favoriete T-Shirt ook als hoodie beschikbaar is. Fijn voor als het straks wat kouder wordt.

Sales funnels | Sales funnels in WooCommerce (deel 1)
Be a unicorn hoodie

Wat ik natuurlijk ook zou kunnen doen, is ervan uitgaan, dat de klant klaarblijkelijk interesse heeft in eenhoorns. Waarom zou ik hem of haar niet een email sturen, waarin ik laat zien, dat er nog meer shirts van eenhoorns zijn

Sales funnels | Sales funnels in WooCommerce (deel 1)

Met MailChimp kan je dit zelfs nog veel verder optimaliseren, omdat je de keuze hebt om recent bezochte producten in de mailing mee te nemen.

Wanneer ik je vertel, dat 60% van de omzet uit mijn t-shirt winkels afkomstig is van dit soort acties, dan begrijp je waarschijnlijk wel, hoe sterk dit jouw omzet kan verhogen.

Maar we kunnen nog verder gaan. En daar ga ik in mijn volgende artikel over ‘Sales funnels in WooCommerce’ graag op in.

[timed-content-server hide=”2019-10-31 23:55 Europe/Amsterdam”]

Speciale implementatiedag WooCommerce

Op 15 en 16 november zal de training ‘WooCommerce – In Detail‘ plaatsvinden. Eénmalig (dit zal in de toekomst dus niet meer gebeuren bij deze training) wil ik hier een derde dag achteraan plannen, 17 november. 

Deze dag is primair toegankelijk voor de deelnemers aan de training van 15 en 16 november, maar maakt geen integraal deel uit van de training, je kan dus ook ‘aan de slag’ zonder deze extra dag te volgen. Ook hoef je ‘WooCommerce – In Detail’ niet gedaan te hebben, om aan deze implementatiedag deel te nemen. Hierover later meer.

Deze dag zal uit twee programma onderdelen bestaan. Tijdens het ochtendprogramma van ca. 2 uur, zal ik in detail uitleggen, hoe je een goede salesfunnel met WooCommerce op kan zetten. 

In het tweede deel van het programma ga jij aan de slag met jouw WooCommerce website. 

Deze dag is kosteloos en primair bedoeld voor de deelnemers aan de training WooCommerce – In Detail. Heb jij echter een WooCommerce winkel en wil je bij deze dag aanwezig zijn, dan kan je dit melden. Tot 1 november 2019 hebben de deelnemers aan de WooCommerce – In Detail training voorrang, daarna zullen extra personen worden toegelaten op volgorde van aanmelding. Aanmelding via het contactformulier op deze website. 

Wil je je alsnog aanmelden voor de training WooCommerce – In Detail dan kan dat hier.

De dag zal van 11:00 tot 16:00 zijn in Zetten (bij Arnhem). Er is plaats voor maximaal 12 deelnemers, dag is inclusief koffie, thee en eenvoudige lunch.

[/timed-content-server]

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Gratis e-Boek: Een Goed Converterende Webshop

Realiseer de omzet die je verdient!

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.