Maar eerst : Wat is een upsell nu eigenlijk echt?
Wanneer ik een blogpost schrijf over sensationele upsells met WooCommerce, dan is het ook goed om er bij stil te staan wat nu eigenlijk een upsell is. Want daarover bestaat een nogal groot verschil van mening in de wereld van de e-commerce.
Wanneer je kijkt naar WooCommerce of -wat dat betreft- willekeurig welke webshop software dan worden de producten die als suggestie getoond worden op een product pagina vaak ‘upsells’ genoemd. Praat men in de marketing over upsells, dan spreekt men echter over iets heel anders.
Upsells in de e-commerce – Gerelateerde producten
In de e-commerce heeft men het vaak over ‘upsells’ wanneer er producten getoond worden die enigszins gerelateerd zijn aan het product wat men aan het bekijken is. De term is eigenlijk al direct onjuist, omdat er op het moment dat de klant deze producten te zien krijgt er helemaal nog geen sprake van een ‘sale’ is.
Je biedt de klant alleen wat alternatieven voor het product, wat hij op dat moment aan het bekijken is.
De upsell in de marketing
De wereldberoemde hamburgerflipper McDonalds wordt meestal genoemd als de uitvinder van de upsell. Nu kan ik uit betrouwbare bron vertellen, dat mijn opa van vaders kant zich voor de oorlog al bezig hield met upsells en waarschijnlijk iedere dorpskruidenier (wat mijn opa was) in Nederland dit al deed, maar McDonalds heeft de upsell tot een ware kunst verheven.
De methode was heel eenvoudig. McDonalds bood waanzinnig goedkope hamburgers aan. Maar wanneer je ging om een hamburger, dan bij het bestellen kreeg je direct de vraag of deze voor een x bedrag ook geupgrade kon worden tot een grotere hamburger. En wellicht voor slechts een y bedrag wilde je een upgrade naar een heel menu, inclusief frietjes en een fris?
Kortom, je kwam voor één product, maar je ging weg met een dienblad vol. Het verschil hier met de e-commerce upsell is dat deze ‘marketing upsell’ plaats vindt op het moment dat iemand klaar is om te kopen. Ook wordt zo’n upsell vaak gedaan net nadat het product is gekocht.
Een aardig hedendaags voorbeeld is wanneer je iets koopt bij MediaMarkt. Als het een product is wat ook maar iets met electronica te maken heeft, zal de verkoper je steevast zodra hij bezig is met het aanslaan in de kassa vragen of je een ‘uitbreiding van de garantie’ wil.
Een ‘upsell’ in de e-commerce vindt dus helemaal op een verkeerd moment plaats. Zelden zal zo’n product wat getoond wordt tijdens het selectieproces leiden tot meer verkoop, maar eerder tot verkoop van andere producten.
Cartflows
Wil je een betere upsell procedure, dan is CartFlows hier een prachtige plugin voor. Het nadeel is echter, dat deze plugin nogal aan de prijs is, dus je moet wel sensationele upsells aanbieden, om de kosten van deze plugin er ook maar een beetje uit te krijgen.
Wat Cartflow namelijk doet, is nadat je een product gekocht hebt, je hier bijpassende producten bij aan te bieden. Dus direct na de checkout krijg je een pagina ‘Gefeliciteerd, je hebt nu dit product gekocht, maar mogelijk ben je ook geïnteresseerd in deze producten’.
En dat inclusief ondersteuning voor verschillende pagebuilders, zodat je die aanbieding ook op kan zetten als een volwaardige ‘sales page’.
WooCommerce Checkout Upsell Funnel
Een andere wel heel interessante plugin is ‘WooCommerce Checkout Upsell Funnel‘. Vooral omdat deze plugin een vergelijkbare functionaliteit als CartFlows aanbiedt, maar voor slechts een fractie van de prijs. En bovendien hebben we het hier over een éénmalig bedrag, geen jaarlijks terugkerende kosten.
De manier waarop WooCommerce Checkout Upsell Funnel werkt is een klein beetje anders. De upsells worden hier namelijk in McDonalds stijl aangeboden. Tijdens het afrekenen wordt op de afrekenpagina een aantal producten getoond. En dat kan op twee posities zijn. De eerste positie is in een sectie boven de afrekenpagina, waar meerdere producten -eventueel in een slider- getoond kunnen worden.
De tweede positie is in een blok midden in de checkout pagina. Op de afbeelding hierboven zie je de beide posities. Voor alle duidelijkheid, je hoeft niet op beide plaatsen een aanbieding te plaatsen, het kan ook op slechts één van deze twee plaatsen.
Het aardige hier is echter, dat door een heel uitgebreide serie ‘regels’ die je toe kan voegen je deze upsells heel selectief kan maken, waardoor je werkelijk sensationele upsells aan kan bieden aan je klant.
Ik wil niet ingaan op alle mogelijkheden met betrekking tot de regels, maar gewoon een aantal de revue laten passeren.
De ‘regels’ voor het maken van upsells
Wat bied je aan?
De eerste vraag is natuurlijk wat je aan wilt bieden. Dus op welke basis moet de selectie van de ‘upsell producten’ worden gedaan. Hier heb je een keuze uit de volgende mogelijkheden
- Een zelfgemaakte selectie: Jij kiest de producten met de hand uit, die worden aangeboden
- Gerelateerde producten: De producten die onder ‘gerelateerde producten’ (dus upsells en cross sells) in WooCommerce worden gevonden bij de producten die er in de winkelwagen zijn.
- Up sells van producten in de winkelwagen.
- Cross sells van producten in de winkelwagen.
- Producten in dezelfde categorieën als producten in de winkelwagen
- De meest verkochte producten
- De duurste producten
- Recent door anderen gekochte producten
Wat ik eigenlijk in dit rijtje mist zijn de ‘recent bekeken’ producten. Dit zijn immers producten waarin de klant al enige interesse in heeft getoond. Wanneer je dit product met een extra aanbieding weer zou geven, zou je de klant wellicht toch over kunnen halen het product te kopen.
Welke korting krijgt de klant?
Natuurlijk is het tonen van de upsell leuk, maar je kan de aanbieding natuurlijk extra interessant maken, door een bepaalde korting aan te bieden.
Hierbij kan je
- een kortingspercentage over de ‘reguliere prijs’ geven (is er dus al een korting op het product, zal de product korting niet worden berekend, maar de opgegeven korting.
- een kortingspercentage over de daadwerkelijke prijs geven, dus de prijs na berekening van de korting
- een kortingsbedrag geven over de reguliere prijs (bestaande kortingen worden dus genegeerd)
- een kortingsbedrag geven over de daadwerkelijke prijs, dus na berekening van de andere kortingen
- geen korting geven…
Hierbij kan je eventueel ook aangeven wat het maximale aantal producten is, waarover een dergelijke korting geldig is.
Wanneer krijgt de klant een aanbieding te zien?
Je kan ook heel fijnmazig instellen, wanneer de klant de aanbieding voor de upsell krijgt. Hierbij heb je de volgende mogelijkheden
- Bij een minimaal of maximaal bestedingsbedrag aan producten. Dus berekend over de subtotalen, exclusief verzendkosten en -indien je winkel de belastingberekening achteraf doet- exclusief BTW
- Bij een minimaal of maximaal totaalbedrag. Alle kosten, inclusief verzendkosten meeberekend.
- Indien een bepaald product voorkomt in de shoppingcart
- Indien een bepaald product niet voorkomt in de shoppingcart
- Indien een bepaalde productcategorie voorkomt in de shoppingcart
- Indien een bepaalde productcategorie niet voorkomt in de shoppingcart
- Indien een bepaalde kortingscode gebruikt wordt
- Indien een bepaalde kortingscode niet gebruikt wordt.
- Alleen voor bepaalde landen met betrekking tot het factuuradres
- Niet voor bepaalde landen met betrekking tot het factuuradres
- Alleen voor bepaalde landen met betrekking tot het afleveradres
- Niet voor bepaalde landen met betrekking tot het afleveradres.
Kortom, keuze genoeg.
Wie krijgt de aanbieding te zien?
Ook met betrekking tot de klant zelf kan je instellen welke regels van toepassing moeten zijn. Hierbij gelden de volgende regels
- Uitsluitend ingelogde klanten
- Een maximaal aantal malen per dag. Hiermee beperk je dus hoe vaak een klant per dag deze aanbieding zal zien
- Alleen klanten met een bepaalde gebruikersrol. Je kan hier bijvoorbeeld denken aan ‘premium klanten’ en ‘gewone klanten’, de ‘premium klanten’ krijgen betere aanbiedingen te zien.
- Alleen klanten die een bepaalde gebruikersrol niet hebben.
- Alleen bepaalde gebruikers
- Bepaalde gebruikers uitsluiten.
Onbeperkt aantal regels
Het aantal regels wat je zo kan definiëren is dus praktisch onbeperkt. Je kan dus in principe -door gebruik te maken van de regels voor een specifiek product in de winkelwagen- heel fijnmazig je aanbiedingen doen. Koopt iemand een bepaald product, dan krijgt hij een aanbieding te zien voor een ander product, wat gerelateerd is.
Enkele gebruikstips
De meest voor de hand liggende methode is natuurlijk de plugin te gebruiken om artikelen met korting aan te bieden, die gerelateerd zijn aan de artikelen die iemand toch al wilde kopen.
We is echter een leuk aantal andere gebruikstoepassingen te bedenken. Bijvoorbeeld acties als ‘Bij een besteding van 100 euro krijg je een mok die normaal 10 euro kost, voor slechts 5 euro’. (of natuurlijk het hele product gratis).
Heb je producten die vaak opnieuw gekocht zullen worden (zoals voedingsmiddelen, verbruiksgoederen als printer inkt etc) zou je bij de introductie van een product ook kunnen denken aan het aanbieden van dat product met een flinke korting, zodat de klant kennis kan maken met het product (en mogelijk in de toekomst meer zal kopen).
Kortom, mogelijkheden te over, en wanneer jij de plugin gebruikt en nog tips voor andere gebruikers van deze plugin hebt, zou het leuk zijn, wanneer je jouw tips in de commentaren achter zou willen laten.
Maar er is nog meer!
De beste upsell is natuurlijk een upsell nadat iemand de producten waar hij uiteindelijk voor kwam al gekocht heeft. Dan is de ‘buit’ immers al binnen, en zal een upsell je klant niet afschrikken om de aanvankelijke bestelling te doen. Ook hier biedt de plugin ondersteuning voor, maar hoewel dit soort upsells werkelijke sensationele upsells kunnen zijn, zal je hier waarschijnlijk geen gebruik van kunnen maken.
Na het afrekenen biedt de plugin de mogelijkheid om in een pop up of een nieuwe pagina een aanbieding te doen. Wanneer iemand heeft betaald met PayPal of creditcard (en dan wordt met name de implementatie door Stripe ondersteund) kan namelijk binnen dezelfde ‘autorisatie’ nog een tweede betaling gedaan worden. Iemand hoeft dus niet opnieuw het betaalproces in, maar vertelt eigenlijk tegen de betalingsprovider, dat die extra goederen ook OK zijn.
In Nederland en België zal dit echter niet werken, omdat we meer dan alleen Stripe en PayPal aan willen bieden. Richt je je echter hoofdzakelijk op de internationale markt en zijn Stripe en PayPal de enige betaalmethoden die je aanbiedt, dan is deze vorm van upsell ook zeker meer dan de moeite waard om te overwegen.
Enkele tekortkomingen
Natuurlijk. Geen enkele plugin is perfect, en ook deze plugin heeft enkele tekortkomingen.
Geen productvarianten
Op dit moment ondersteunt de plugin nog geen productvarianten. Toch best vervelend, aangezien mijn belangrijkste product wat ik verkoop kleding is. En kleding komt nu eenmaal in kleuren en maten. Dit is enigszins te ondervangen door een product in exact dezelfde maat aan te bieden. Het nadeel is hier echter wel, dat ik voor een groot aantal producten de regels moet configureren. Bovendien, wanneer iemand een product voor zichzelf koopt en het upsell product voor een vriend of familielid zou willen kopen, is er geen mogelijkheid dit te doen.
Letterlijk op de dag van het verschijnen van mijn blogpost kwam de maker van de plugin uit met een nieuwe versie. Die ondersteunde wel productvarianten. Dus het bovengenoemde nadeel is inmiddels verdwenen. Toch fijn!
Geen downsells en geen volgende upsells.
Dit nadeel is alleen van toepassing wanneer je gebruik zou willen maken van het doen van upsell aanbiedingen na het afrekenen van de oorspronkelijke bestelling. Een plugin als CartFlows biedt de mogelijkheid aan om bij een upsell de mogelijkheid aan te bieden om op een ‘nee bedankt’ knop te klikken. Klikt iemand hierop, is er de mogelijkheid om een vervolgaanbieding te geven. Een ‘downsell’.
Stel je voor. Als upsell bij een t-shirt biedt ik een bijpassende sweater, hoodie en bomber jacket aan. Op het moment dat iemand aangeeft hier geen interesse in te hebben, kan ik zo een vervolgaanbieding tonen, waarin ik bijvoorbeeld alleen de bijpassende hoodie aanbiedt. Zo’n aanbieding die ‘minder’ is dan een eerder gedane aanbieding wordt een downsell genoemd.
Zou iemand wel ingaan op de upsell, dan zou ik een volgende upsell kunnen tonen. Bij al die al genoemde kleding, ook nog eens een bijpassende badhanddoek, mok en jurk…
Dit soort geavanceerde salesfunnels worden niet door deze plugin ondersteund. Als je hier werkelijk gebruik van wilt maken, dan is CartFlows zonder meer de optie die je zoekt. Maar voor het luttele bedrag wat deze plugin kost is WooCommerce Checkout Upsell Funnel een prima alternatief. Sterker nog, ik zou zelfs willen zeggen, dat deze plugin voor de Europese markt beter geschikt is.
Nu is het nog hopen, dat het probleem met de variabele producten snel zal worden opgelost.
Bij blijven?
Wil je bij blijven met betrekking tot de ontwikkelingen rond WordPress, e-Commerce en marketing? Dan is het een goed idee om de blog van WordXPression te blijven lezen. Door je te abonneren op de browser push berichten hoef je voortaan geen nieuw bericht meer te missen. Om dit te doen, kun je eenvoudig klikken op de bel linksonder de pagina en de instructies te volgen.
Je kan je natuurlijk ook inschrijven op de nieuwsbrief door het formulier onder aan deze pagina in te vullen.