Een strippenkaart voor je business als een methode voor klantenbinding.
Het is inmiddels al weer een tijdje geleden. Maar in 2012 introduceerde ik de WordXPression Support Strippenkaart als een manier voor klanten om diensten tegen voordelige tarieven in te kopen.
Op dat moment was het nog iets redelijk uniek. En ik moet eerlijk toegeven, dat ik mijn business een aardige boost heb kunnen geven, door in plaats van -zoals de meesten- uurtje factuurtje te rekenen, een fikse korting te geven op de inkoop van meerdere uren.
Nu, tien jaar later is het aanbieden van ‘strippenkaarten’ een soort of ‘common good’. En hoewel ik absoluut niet wil beweren dat ik de uitvinder ben van de service strippenkaart, denk ik toch dat de populariteit van de WordXPression blog hier behoorlijk aan heeft bijgedragen. Ik kan tenminste minstens 12 ondernemers bedenken die trouw volger van de WordXPression blog zijn en in de loop der jaren ook naar een strippenkaarten formule zijn overgestapt.
Maar laten we het eens niet over de WordXPression Support Strippenkaart hebben. Maar laten we het eens hebben over wat een strippenkaart voor jouw business kan betekenen. En vooral, hoe jij profiteert van het invoeren van een strippenkaart voor je eigen business.
Wat was mijn probleem?
In 2012 was WordXPression nog maar net 2 jaar oud. Bovendien begon ik in 2010 in een nogal ongunstige tijd voor WordPress, omdat ik meer dan eens te horen kreeg, dat WordPress ongeschikt was voor het bouwen van een website. Het was toch immers een blog programma?
Dezelfde mensen die dat toen stelden, hebben inmiddels toe moeten geven gigantisch geblunderd te hebben.
Maar in ieder geval, ik kreeg veel kleine klusjes voor WordPress. Dingen waarvan je nu denkt ‘maar dat konden ze zelf toch doen’… maar destijds was dat nog niet het geval. Het installeren of updaten van een plugin was in 2011 best een uitdaging voor de leek. Nu doe je dit met enkele muis kliks, zonder erbij na te denken (en ook vaak, zonder een back-up te maken helaas).
Het nadeel van een tien minuten klus is echter, dat het je toch minimaal 30 minuten, maar ook vaak een uur kan kosten.
Je moet die tien minuten factureren. En die factuur moet bewaakt worden. Maar voor een tien minuten klus heb je -om deze ‘binnen te halen’ ook minimaal 10-20 minuten acquisitie nodig.
Kortom, een taak van 10 minuten kostte mij vaak een uur of meer. En omdat je dat niet allemaal zelf wil sponsoren, verwerk je dit in je uurprijs.
Wanneer iemand mij vroeg ‘hoeveel kost het om plugins XYZ te installeren, was mijn antwoord toch al vaak ’70 euro’ (mijn toenmalige uurtarief). Want het was niet alleen de installatie van de plugin, maar ook de administratieve overhead. Wanneer iemand mij dat 10 keer vraagt, wordt dat toch een beetje duur, dacht je niet?
Dus ik kwam op het idee van de ‘support strippenkaart’, een korting op mijn dienstverlening, wanneer je meer uren op voorhand koopt. Op die manier bespaar ik op mijn administratie, mijn voortgang bewaking en nog veel meer. Of met andere woorden, omdat ik minder tijd nodig heb met mijn overhead, kan jij ook minder betalen.
Toch merk ik, dat wanneer ik contact heb met mensen die een strippenkaart willen kopen, het hele concept niet helemaal duidelijk is.
Het doel van dit artikel is niet, waarom jij nu toch echt een WordXPression support strippenkaart moet kopen, maar ik wil met jou eens kijken naar een aantal redenen, waarom ook voor jou een ‘Strippenkaart’ formule een goede oplossing zou kunnen zijn.
1. Minder tijd kwijt aan het minst leuke werk
Een strippenkaart voor je business maakt het je mogelijk om te concentreren op je business en niet op de taken daaromheen. Eigenlijk precies wat ik hierboven het heb gezegd. Want de gemiddelde ondernemer -misschien behalve wanneer je een boekhouder bent- is toch liever bezig in zijn business dan met zijn business. En het introduceren van een strippenkaart vermindert je administratieve overhead.
2. Goedkopere dienstverlening voor je klant
Zeg het nu zelf. Wanneer jij 30 minuten bezig bent met het vervangen van een logo op een website, omdat je klant niet weet hoe dit moet, en je kijkt erop terug, en realiseert, dat je 5 minuten met de daadwerkelijke taak bezig bent, de rest van de tijd met de administratie erom heen, heb je dan ook niet het gevoel, dat je klant heel wat voordeliger uit zou kunnen zijn, wanneer je al die papierhandel niet zou hebben?
3. Geen ‘dubieuze debiteuren’
Omdat je klant vooruit betaalt, hoef je niet achter je betalingen aan te gaan. In 2012 was ik 10% van de tijd bezig met administratie rond ‘slecht betalende debiteuren’ en het afspreken van betalingsplannen. Iets wat mij in 2022 zelden meer overkomt.
4. Je klanten komen vanzelf terug!
Een ander voordeel van een strippenkaart is dat je klanten ‘vanzelf’ terugkomen. Het maakt eigenlijk niet uit of een klant nu één uur of een 50 uren strippenkaart heeft gekocht, er blijft altijd wat ‘open’ staan. En sinds wij Nederlanders (en mogelijk de Vlamingen ook best) aardig zuinig zijn, is bij een nieuwe uitdaging de eerste waar je aan denkt de partij, waar je nog een strippenkaart tegoed hebt. Ook als je bij moet betalen, omdat deze bijna op is!
En je weet, een bestaande klant vasthouden is makkelijker dan een nieuwe winnen!
5. Een klant besteed makkelijker werk uit.
Een ander punt wat ik zelf in de loop van de jaren heb gemerkt, is dat de gemiddelde klant makkelijker werk uitbesteed. Hij of zij heeft er immers toch al voor betaald. Bovendien is mijn ervaring dat klanten ook langzaam maar zeker duurdere strippenkaarten (en daarmee goedkopere uren) kopen. Een eerste kaart is misschien voor 5 uur voor 325 euro, maar al snel besluit je klant, dat 25 uur voor 1197 euro toch wel een stuk voordeliger is. En hoe goedkoper de uren worden, hoe makkelijker het wordt werk uit te besteden.
6. Het ‘winnen’ van een nieuwe klant is makkelijker
Wanneer je op de WordXPression site kijkt naar de pagina voor de support strippenkaart, dan valt je misschien de gigantische knop op om contact op te nemen. In een vorige versie stond er geen knop, maar een compleet formulier.
Nu ben ik zelf zo, dat wanneer ik 325, of welk ander bedrag voor dienstverlening uit zou geven, ik eerst zou willen bellen of mailen. En dat verwacht ik eigenlijk van mijn potentiële klanten ook.
Realiteit is echter dan één op vier nieuwe klanten eerst een strippenkaart koopt, en dan pas contact opneemt over wat men gedaan wilt hebben. Een ‘kant en klaar’ urenpakket schijnt dus behoorlijk drempelverlagend te zijn.
Daarnaast van die andere drie klanten zijn er twee, die mij niet benaderen met ‘Goh, jij zegt op je site, dat je XYZ doet’, maar met de vraag ‘Zeg ik heb ABC nodig, kan dat ook met die strippenkaart’. Kortom, de klant benadert jou met hun probleem, en reageren niet op de oplossingen die jij alvast voorbedacht hebt.
7. Het online afhandelen is prettig voor je klant
Wat ik merk bij bestaande strippenkaart klanten is dat ze het prettig vinden, dat er geen ‘procedures’ met facturen noodzakelijk zijn. Maar ze kunnen direct wanneer ze meer uren nodig hebben deze bijbestellen. Een leuke bijkomstigheid, is dat ik aan het einde van het jaar altijd een kleine ‘bump’ heb in de verkoop van strippenkaarten. Zo aan het einde merken sommige ondernemers, dat ze zo op de grens van het jaar vanwege BTW of andere belastingperikelen eigenlijk best wat extra uitgaven kunnen gebruiken. En die kopen aan het einde van het jaar nog snel even een strippenkaart.
Net nadat al het vuurwerk is afgestoken, heb ik nog even een kleinere bump. Dat zijn die ondernemers, die dezelfde berekeningen hebben uitgevoerd, maar besloten, dat een strippenkaart in het nieuwe jaar toch voordeliger voor hen is.
Enkele tips wanneer jij een strippenkaart in wilt voeren!
1. Doe de afhandeling compleet geautomatiseerd!
Toen ik pas begon met de strippenkaart, deed ik alles nog handmatig. Op het moment dat de klant door middel van een formulier aangaf een bepaalde strippenkaart te willen hebben, maakte ik een factuur aan, en verstuurde deze. Dat kan beter en compleet automatisch natuurlijk!
2. Maak het makkelijk voor de ‘nieuwelingen’
Het is natuurlijk best lastig te beslissen welke strippenkaart je nodig hebt. En hoewel ik het niet nadrukkelijk op de site heb staan, kom ik mijn klanten daarin graag tegemoet.
Wanneer je bijvoorbeeld compleet ‘nieuw’ bent ten opzichte van de strippenkaart, dan is het vrij lastig te bepalen of je nu 5 of 10 uur nodig zou hebben. En daarom heb ik een heel simpele regel. Mocht je binnen een maand na de aankoop van je strippenkaart merken, dat je meer uren nodig gehad zou hebben, betaal je gewoon het prijsverschil tussen beide opties.
Dus een concreet voorbeeld : Jij koopt een strippenkaart van 5 uur. Dat kost je 325 euro. Na een week zijn die 5 uur al op, en je bedenkt, dat je liever 10 uur had gehad. In dat geval -zolang het binnen één maand blijft- heb je de mogelijkheid het prijsverschil bij te betalen voor de extra uren.
Dus besluit je dat je in plaats van 5 uur graag 10 uur gehad zou hebben, hoef je niet 2x een 5 uur strippenkaart te betalen, maar betaal je voor die extra 5 uur het prijsverschil tussen 5 uur (325 euro) en 10 uur (550 euro) bij. Dat is dus 225 euro in plaats van 325. Spaart toch weer leuk 100 euro uit!
3. Maak het aantrekkelijk om meer te kopen!
Nog niet zo gek lang geleden zag ik de site van een coach die ook gecharmeerd leek van het idee van een strippenkaart. Ze had het concept erachter echter niet al te goed begrepen.
5 sessies met haar kosten 400 euro.
10 sessies met haar kosten 800 euro.
20 sessies met haar kosten – je kan het al raden- 1600 euro.
Ik durf er gif op in te nemen, dat de meeste van haar klanten gaan voor de 5 sessie strippenkaart!
Waarom is een strippenkaart voor een klant aantrekkelijk? Omdat hij korting krijgt!
Mocht je denken, dat mensen grote strippenkaarten kopen, omdat ze jou zo aardig vinden… denk nog eens!
Met mijn huidige tarieven is de besparing tussen een één en vijftig strippenkaart meer dan 50%! Dat is me nogal een verschil nietwaar?
Wanneer jij een strippenkaart voor je business zou gaan gebruiken, is het belangrijk, dat de besparingen direct duidelijk zijn voor je klant!
4. Verleid je klant meer te kopen!
Bijna hetzelfde als het eerste punt, maar net iets anders. Ik geef mijn nieuwe klanten 30% op hun eerste strippenkaart. Maar ook daadwerkelijk alleen op die eerste!
Stel nu. Jij hebt een taak van 5 uur die je door mij wilt laten doen. Dat kost je 325 euro. Ofwel 65 euro per uur. Maar als nieuwe klant krijg je 30% korting op die eerste kaart, dus je betaalt slechts 227,50, ofwel 45,50 per uur. Dat is nogal een besparing nietwaar?
Maar wanneer een strippenkaart van 10 uur zou kopen, dan betaal je 550 euro, ofwel 55 euro per uur. Met een korting van 30% is dat dus 385 euro. Ofwel 38,50 per uur.
Stel nu, dat je vandaag een taak van 5 uur hebt, en twee maanden later een nieuwe taak van 5 uur. Koop je eerst een kaart van 5 uur voor 325 euro, ben je 227,50 euro kwijt. Koop je twee maanden later een nieuwe kaart van vijf uur, is deze zonder korting, en ben je 325 euro kwijt. Ofwel, je bent in totaal 552,50 kwijt.
Koop je in één keer een strippenkaart voor 10 uur, kost je dat -na de korting- 385 euro. Je bespaart hier dus 167,50. Daarvan kun je leuk uit eten gaan, nietwaar?
En dat is precies hoe het werkt. De meeste klanten kopen als eerste strippenkaart een ‘grotere’ dan ze direct nodig hebben. En daarmee heb ik gewoon meer terugkerende klanten.
En zo kan het voor jou ook werken.
5. Zorg dat je strippenkaart te vinden is!
Ik kom wel eens op sites waar de ‘strippenkaart’ netjes verborgen is op de tarieven pagina’s. Waddamistakatomaka! Bied je strippenkaarten aan, schreeuw het van de daken! Ik noem de WordXPression Support Strippenkaart schaamteloos in denk ik toch wel minimaal één op de vijf blogposts. En zelfs wanneer ik dit niet noem, een vermelding is nadrukkelijk aanwezig in de header van de website.
Een strippenkaart voor je business moet dan ook OVERAL -of bijna overal- zichtbaar zijn.
Vroeger deed ik dat niet hoor. Maar toen ik schaamteloos mijn strippenkaart overal op mijn site begon te vermelden, steeg de omzet van de strippenkaart met 300%!
Een strippenkaart voor jouw website?
Wil je ook een strippenkaart -met afreken mogelijkheden- op jouw website? Dat kan! Ik implementeer dat voor je voor vanaf slechts twee uur van een strippenkaart*). Dat is inclusief de koppeling met Mollie, Sisow of Stripe als betaalprovider. Houd er wel rekening mee, dat voor de ‘backend’ van de betalingen WooCommerce nodig is, en goedkope hostingpakketten vaak te licht zijn om met WooCommerce samen te werken.
Voor zo’n implementatie ben je dus slechts 2 uur aan ‘strippenkaarttijd’ kwijt. Dat kan je bijvoorbeeld betalen met een 2,5 uur strippenkaart van slechts 185 euro. Ben je nieuw met betrekking tot strippenkaarten, krijg je bovendien 30% korting, dus kost het je slechts 129,50 euro. Denk je vaker van mijn diensten gebruik te willen maken, kan het een beter idee zijn om een vijf uur strippenkaart te nemen. Per slot van rekening kost die met de korting slechts 227,50 euro… voor nog geen 100 euro meer, heb je twee maal zoveel dienstverlening…
Zie je hoe het werkt? En zo kan het ook werken voor jouw dienstverlening, wanneer je een strippenkaart introduceert.
*) Dit is gebaseerd op maximaal 5 verschillende strippenkaart tarieven en een pagina opgebouwd in Elementor Pro of Gutenberg. De teksten voor de pagina worden door jou aangeleverd.