Je mailinglijst is de motor achter jouw succes
Hoe goed je product ook is, zonder marketing is het vrijwel onmogelijk te verkopen. En een belangrijk onderdeel van Marketing is natuurlijk jouw database mailing. In Verleid je Klant heb je uitgebreid kunnen lezen, wat hier allemaal voor nodig is, maar ik wil toch nog even een vijftal belangrijke tips met je doorlopen, waardoor je nog effectiever met je mailinglijst om weet te gaan.
De tip
Toon het prominent
Wanneer je op de site van WordXPression komt, is er één ding wat je gelijk op zal vallen: Het e-boek ‘Verleid je Klant’… maar al te vaak zie ik dat mensen de informatie over hun gratis product praktisch op de pagina verbergen… in een submenu verborgen durven ze heel schuchter toe te geven dat ze een gratis e-boek hebben. Niet zo verlegen: Schreeuw het van de daken! Zeg het duidelijk!
Maak het makkelijk
Maak het makkelijk om je op de mailinglijst te komen. Soms kom ik op sites waar ik -om een gratis e-boek of ander product te ontvangen- allerlei gegevens in moet vullen: Naam, adres, bedrijfsgrootte, bedrijfstak… noem maar op. Ik moet wel heel gemotiveerd zijn om een dergelijk gratis product te krijgen, wil ik zoveel moeite er voor doen.
Wees relevant!
Jouw gratis product moet relevant zijn voor je doelgroep. Ik heb al diverse malen het verhaal verteld over de manier waarop ik verkeerd ben begonnen. Een soort doe-het-zelf gids voor ondernemers die zelf WordPress wilden installeren. Hoewel de listbuilding prima ging, bleken de klanten niet zo snel te komen. Natuurlijk niet! Ik bereikte de verkeerde doelgroep. De mensen die nooit geld uit zouden geven om een site te laten bouwen!
Trek het je niet aan wanneer mensen zich uitschrijven
Pas vertelde een klant tegen mij, dat iedere keer dat ze een mailing verstuurde ze schrok van het grote aantal uitschrijvingen. Wat verder doorpratend, bleek echter dat ze geen enkele reden tot vrees had: Iedere week schreven zich 4-5x meer mensen in, dan er mensen zich uitschreven. Dus haar lijst was en bleef groeiende.
Dat mensen zich uitschrijven op het moment dat jij een mailing verstuurt, wil niet per definitie zeggen, dat die mailing slecht is: Mensen schrijven zich pas uit van een lijst op het moment, dat ze er aan herinnerd worden, dat ze er op staan. Op het moment dat jij ze aanschrijft dus!
Maar zolang het netto resultaat per week groei van je lijst is, hoef je je nergens druk om te maken. De mensen die zich uitschrijven zijn niet in jou geïnteresseerd. Geen probleem toch? Zolang er maar anderen zijn die wel in jou en je product geïnteresseerd zijn!
Begrijp je statistieken en gebruik ze!
Ieder modern mailing programma heeft openings- en doorklik statistieken. Deze gegevens zijn van groot belang om te begrijpen, hoe jouw doelgroep op jouw mail reageert. Zorg dat je deze gegevens leert begrijpen en dat je iets kunt doen met de resultaten. In diverse artikelen op deze blog ben ik hier al op ingegaan.